Felmatricázták az Air Serbia teljes flottáját: a 11 Airbust, a 4 Boeing 737-300-ast és a hat ATR-72-est. A géptörzsön jól láthatóan hirdetik: 90 éves a légitársaság.

90_eves_air_serbia.jpg

Persze nem az Air Serbia 90 éves, hiszen a társaság ezen a néven, ebben a formában 2013. október 26. óta működik.

Az emblémával a szerb polgári légiközlekedés kilenc évtizedre visszanyúló történelme előtt tisztelegnek, a dizájn egyesíti a jelenlegi kétfejű sasos logót az összes előddel: Aeroput, JAT, Jat Airways.

A légitársaság elődje 1927. június 27-én alakult meg Aeroput néven Európa tizedik, a világ huszonegyedik légitársaságaként.

90_eves_aeroput.jpg

A II. világháborúban, 1941-ben a német bombázások a vállalat szinte teljes vagyonát megsemmisítették: a repülőgépeket, a kiszolgáló eszközöket, a repülőterek épületeit, a kifutópályákat, mindent.

A háború után 1947. április 1-jén Jugoslovenski Aero Transport – JAT – néven új légitársaságot hoztak létre. A flotta három-három polgári utasszállítóvá átalakított Douglas C-47 Skytrain és Junkers Ju-52 repülőgépből állt. A kommunista rezsim rendeletben tiltotta meg, hogy magántulajdonokban lévő részvénytársaságként működjön légitársaság, így az Aeroputot 1948. december 24-én felszámolták.

A JAT sikeres légitársaság volt, nyugati típusú repülőgépekkel repült, 1970-től menetrend szerinti járatokat üzemeltetett Észak-Amerikába, Ausztráliába és a Távol-Keletre. Erre a lehetőségre nekünk kicsivel több mint két évtizedet kellett várnunk.

90_eves_jat-yugoslav_dc-10-30_yu-ama_63_grd_zrh_rw_46_-l.jpg

1992-ben a délszláv háború kitörésével megszűnt a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság, a JAT lehetőségei napról napra szűkültek. Először a belföldi járatokat nagy részét kellett megszüntetni, majd az ország ellen hozott embargó miatt az európai, és a tengerentúli járatokat is. A megmaradt útvonalak a Belgrád Podgorica, Tivat, Nis és Pristina voltak. 1994-ben közlekedett néhány nemzetközi járat.

A háború után 1998-ban a a menedzsment nyolc darab Airbus A319-est rendelt. Az eredeti szállítási határidő 2000. júniusa volt, ezt azonban elhalasztották, mivel 23,5 millió dollárt nem fizettek ki az Airbusnak. Nem sokkal később újabb embargó lépett életbe és Jugoszláviát 1999 márciusától 78 napon át bombázták a NATO erők.

2003. augusztus 8-án a JAT nevet változtatott és Jat Airways néven üzemelt tovább. Eladták az utolsó DC-10-est, és megváltak a megmaradt Boeing 727-esektől és a DC-9-esektől.

90_eves_jat-airways.jpg

2008-ban a szerb kormány döntött a légitársaság privatizációjáról. Két sikertelen próbálkozás után 2013 márciusában stratégiai partneri együttműködést kötöttek az Etihad Airways-szel. Az Egyesült Arab Emírségek légitársasága az Air Serbia 49%-ának tulajdonosa.

airserbia.png

Az Air Serbia jelenleg a nyolcadik legrégebbi, még működő légitársaság a világon.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr7312601785

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.