Sztrájkba lépnek a horvát nemzeti légitársaság pilótái, légiutaskísérői és repülőgép szerelői augusztus 8-tól – adja hírül a vecernji list. A munkabeszüntetés addig tart, amíg a feltételeiket nem teljesítik, ez pedig egy új kollektív szerződés aláírása. 

A korábbi kollektív szerződés, amit a 2013-as sztrájk után fogadtak el, tavaly december 31-ig volt érvényben. A szakszervezet szerint korszerűtlen volt és már 2013-ban is jelentős engedményeket tettek. A partnerek december óta nem tudtak megegyezni az új szerződésben, a közvetítés sikertelen volt, kimerítették az összes törvényi lehetőséget ahhoz, hogy sztrájkot hirdethessenek. Erről a döntést június közepén hozták meg.

croatia_3.jpg

A szakszervezet azt mondja, ők mindent megtettek azért, hogy a kollektív szerződésről a tárgyalások még a turista szezon előtt lezáruljanak és a vállalatvezetést teszik felelőssé, hogy ez nem sikerült. A munkáltató részéről azt javasolták, hogy a korábbi kollektív szerződést hosszabbítsák meg október végéig és utána üljenek le tárgyalni. Ezt az érdekképviselet elutasította. 

A szakszervezetnek az egyik legfontosabb a munka-és pihenőidő szabályozása.

croatiacrew3.png

Azt állítják, hogy gyakran változik a munkarend, ezért a személyzeteknek és a szerelőknek nincs elegendő pihenő idejük. Azt állítják, hogy kevés a pilóta és a légiutaskisérő ahhoz, hogy a repüléseket jól lehessen szervezni, és kérik, hogy a szezonálisan alkalmazott kabinszemélyzetek állandó státuszt kapjanak. 

Példaként hozzák fel, hogy egy zágrábi bázisú hajózó, vagy légiutaskísérő 12 órás munkanap után 12 óra pihenőidőt kap. A szakszervezet ezt 24 órára akarja módosíttatni. 

Ami a fizetéseket illeti, a szakszervezet azt kéri, hogy azt a 2013 évi csökkentés előtti szintre emeljék, ez kb. 30%-kos fizetés emelést jelentene. 

A szakszervezetnél azt mondják, hogy sajnálják azokat az utasokat, akiket a sztrájk ideje alatt hátrány ér, de azt üzenik, hogy ezért a felelősség a vállalatvezetést terheli, akikkel, ahogy mondják, nem lehet beszélni. 

croatia.jpg

A Croatia igazgatósága kérni fogja a bíróságtól a sztrájk betiltását és szerintük az is kérdés, hogy van-e a munkavállalók között fogadókészség a sztrájkra? Azt mondják, hogy a kollektív szerződéshez a szakszervezet 150 követelést adott be, amiket ha mind teljesítene a vállalat, az évente 50 millió kunába kerülne.

Elfogadhatatlannak tartják például a szakszervezet azon követelését, hogy lerepült utanként 10 eurót fizessenek, mivel fizetnek napidíjat. 

Nyilvánosságra hozták a pilóták június havi átlagfizetését, ami 28.138 kuna (kb.3500 euró) – kapitánynak 34.825, ( kb.4300 euró), másodpilótának 21.825 kuna (kb.2700 euró). A légiutaskísérők átlagfizetése júniusban 11.287 kuna  (kb.1400 euró) volt. A Croatia Arilines-nál a legmagasabb kapitányi fizetés 55.334 kuna (kb.6800 euró), míg a legmagasabb légiutasérői fizetés 15.574 kuna (kb.2000 euró). (nettó bérek). 

croatia_2.png

Munkáltatói oldalról azt mondják, hogy nem pontos, hogy gyakran változik a munkabeosztás, ez havonta egyszer vagy kétszer fordul elő. 

Sztrájk esetén a járatok egyharmadát kell végrehajtani, a légitársaság vezetői azt állítják, hogy már egyeztettek arról, hogy más légitársaságoktól bérelnek gépeket és személyzeteket a forgalom zavartalan biztosítása érdekében. 

A horvát légitársaságnál 2013 májusában volt az utolsó sztrájk, az 8 napig tartott. A járatok egy részét törölték, egy részüket módosították, a törölt járatok utasait partner légitársaságok fuvarozták el. A vállalatnak milliós veszteségei voltak.

A bejegyzés trackback címe:

http://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr9712710780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Gerilgfx 2017.08.02. 16:53:10

azért ezek nem valami nagy fizetések, szerintem bőven jogos az a követelés, hogy repült utanként kapjanak egy kis plusz juttatást.