Negyven évvel ezelőtt, 1977. szeptember 21-én járt szerencsétlenül a Malév TU-134-es típusú, HA-LBC lajstomjelű repülőgépe Bukarest mellett, Urziceni-ben. A katasztrófát 24-en túlélték, 29 fő, köztük a nyolc fős személyzet életét vesztette. A repülőgép pilótái a kormányőrséghez tartoztak, nem a Malév állományának tagjai, hanem hivatásos tisztek voltak. Azt mondják, hogy a katasztrófát a kormánygépként használt TU-134A és a Malév flottában repült TU-134 közötti különbség is okozhatta, okozhatta a magasságmérő hibás beállítása, vagy éppen a személyzet rutintalansága.

ha-lbc-00675-big_iho.jpg

A repülést szolgálták c. könyvben, az azóta sajnos elhunyt egykori repülésbiztonsági kollégám, aki a légitársaság kivizsgáló bizottságának tagjaként a helyszínen járt, így mesélt az eseményről:

 „(...) Egy bekövetkezett repülőesemény kapcsán szeretnék néhány olyan dolgot elmondani, ami valószínű nagy érdeklődésre tarthat számot. Mondok egy dátumot: 1977. szeptember 21. Bukarest.

A történet röviden: jött a Malév IST-BUH járata, HA-LBC Bukarest felé, és ha jól emlékszem 16.58-59-kor a gép eltűnt az irányítás képernyőjéről. Minden jel arra mutatott, hogy lezuhant. Na, most innentől kezdve minden szempontból minden olyan homályos volt, hogy az eszméletlen. Elmondom neked, hogy mire alapozom ezt a homályt, nehogy félre értse valaki. Eltűnt egy repülőgép. Hol? Emberek beszóltak, hogy nagy fényt láttak Urziceni mellett, ami ha jól emlékszem légvonalban kb. 23 km-re van Bukaresttől, az Otopeni repülőtér megközelítési vonalában. Este lett, mire valaki kiment, mire megtalálták a gépet. Addig semmi információ nem volt, nem tudtak semmit sem. Azt, hogy hányan élték túl a balesetet és hogy hányan haltak meg, azt is úgy állapították meg, hogy megszámolták, hány élő van, és mennyi volt az utaslétszám. Nem tudtak korrekt adatokat mondani.” 

ha-lbc_bukarest_iho.jpg

„(...) Mint szakértőket, busszal kivittek minket a repülőtérre, ott az első emeleten volt valami tárgyaló, és ebből a helyiségből se ki, se be nem mozdulhattunk. Ha ki akartál menni, a security mindenhol ott volt. Napokig az egész bizottság be volt zárva. Körülbelül a harmadik napon engedtek ki minket a helyszínre. A városba való megérkezéskor átéltük az első sokkot, és itt ért minket a következő döbbenetes élmény: mező szélén egy kis erdő, inkább csalitos volt, ahova a fák közé gyakorlatilag vízszintesen belerepült a repülőgép kb. 2-3 méter magasságban. Kiirtotta ezt a kis erdőt, utána a futói már gurultak a földön. A földön voltak a kerekei! Azt, hogy miért nem szálltak fel, csak próbáltuk kitalálni. Talán a legelső becsapódásnál, amikor elkaptak egy fát, a pilóták már nem voltak eszméletüknél, esetleg már meg is haltak és nem tudtak olyan manővereket végrehajtani, ami még segíthetett volna.”

ha-lbc_bukarest_iho_2.jpg

„(...) Lehetett látni, hogy a gép valódi katasztrófáját az okozta, hogy a gurulás közben keresztezte az útjukat egy L alakú árok, vagy csatorna. Ennek mindkét szárába belerohantak, az orrfutó eltört, úgy hogy amikor ezeken az árkokon átbukdácsoltak, a gép eleje már teljesen roncsolódott, ezután a hajtómű is leszakadt. De már mikor a gép eleje roncsolódott, akkor vele együtt az első kabin is, az első tizenvalahány sor egy kupacban teljesen össze volt gyűrődve. Viszont a gép alsó része teljesen megmaradt. A felső, mint egy tepsi kiégett. A gépben még nagyon sok üzemanyag volt, hiszen úgy jött megtankolva IST-ból, hogy a bukaresti leszállásnál ne kelljen tankolni. A repülőgép 8 fős személyzete mind elöl volt, így ők valamennyien életüket vesztették:

Bakcsi Miklós - főpilóta

Fejes Péter - másodpilóta

Bohner András - rádiós

Révbíró László - rádiós navigátor

Bocskay László - hajózó szerelő

Kissné Kiss Annamária

Gaál Katalin

Jánosikné Harmath Katalin - légiutaskísérők

 A repülőgép kettétört, megállt a földön, körülötte voltak kisebb tüzek, de nem akkora, hogy minden égett volna. A megmaradt rész legelső sorából az utasok el kezdtek kiugrálni, aztán kiabáltak a többieknek, hogy gyertek erre, gyertek. Mindenki rohant ki, kiszálltak a földön a gépből. Egy utas eltörte a bokáját, mert rosszul lépett. A gép hátsó részében utazók közül két török állampolgáron kívül senki nem halt meg. Ők azért, mert nem értették a magyar szöveget és hátrafelé akartak menekülni, mivel látták, hogy elöl tűz van. De mire hátra mentek, addigra a tűz elérte őket.”

„(...) Még egyszer mondom, hogy egy repülőgép, ami vízszintesen repül 2-3 méter magasban a föld felett, azon műszaki hiba nem nagyon lehet. A hangrögzítő visszahallgatásakor hallottuk, hogy az irányítás folyamatosan beszélt románul a saját gépeivel. A Malév gép egyáltalán nem tudott kommunikálni az irányítással. Ez nem lehet feltétlenül rossz, de az, hogy megállás nélkül románul beszéltek, nem is angolul, nem is oroszul, ez minket teljesen padlóra küldött.”

ha-lbc2_iho.jpg

 

Fotók: IHO

A bejegyzés trackback címe:

http://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr6712882916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

morpheus. 2017.09.22. 08:39:41

Erről az esetről nem is tudtam. Köszönöm a posztot, nagyon érdekes volt!

fingerbangs 2017.09.22. 09:17:49

a cikk végéből kiderül hogy ez is a románok miatt volt

kewcheg 2017.09.22. 09:25:24

@fingerbangs: Ja, és mivel órákig nem ment senki a helyszínre, az is feltehető, hogy a románok szerették volna hogy mindenki haljon meg a gépen...:(

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2017.09.22. 09:26:07

@fingerbangs: Az, hogy rosszul állították be a pilóták a barometrikus magasságmérőt?

PonDrow 2017.09.22. 10:01:00

Belügyes pilóták voltak, akiknek gyakorlatilag nem volt magyar szakszolgálati engedélyük a gépen repülni, de külön Moszkvából kaptak rá engedélyt. (Kádárt és a sleppet reptették a belügyes TU-134-esekkel)
Mert a politika akkor is jobban tudta, ki a jó elvtárs és pilóta...

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2017.09.22. 10:06:01

@PonDrow: A maléves típusfőpilóta alkalmatlanságuk miatt nem adta meg az engedélyt nekik, azért kellett Moszkvából megszerezni.

fingerbangs 2017.09.22. 10:07:35

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: azt egyébként érted a sorok között lapuló utalásból, hogy románul kapták a barometrikus adatokat?

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2017.09.22. 10:10:48

A blogposzt forrását nem tartom megbízhatónak, mivel szerinte "egy repülőgép, ami vízszintesen repül 2-3 méter magasban a föld felett, azon műszaki hiba nem nagyon lehet.", miközben ismeretes, hogy az interceptorok kinyíltak a futók kiengedésekor.

Allesmor Obranna 2017.09.22. 10:34:51

Érdekes, korábban teljesen más okot olvastam erről az esetről, amit most meg sem említ egyik cikk se. A belügyes pilóták a korábbi verziójú, még fékernyős T-134-esen repültek, és nem sugárfékes Tu-134A-n. Ezen volt tapasztalatuk. Így a bejövetelnél ők alapra lehúzták a gázt, mert a fékernyős verzión az az ütközésig lehúzott(?) helyzetben volt, azonban a reverzes D-30-assal szerelt Tu-134A-n ez a gázkar pozíció a sugárfék nyitását eredményezte és ezért merültek meg, illetve zuhantak végül le.
Nem tudom, ebből mi az igaz. Én úgy vélném, még egy reverz nélküli hajtóműnél is az ütközésig lehúzott gáz a stop helyzet, nem a légi alapjárat. Reverzes hajtóműnél, valóban az ütközésig lehúzott HVK működteti a sugárféket.

háromperhármas 2017.09.22. 10:41:35

Kádár pilótái alkalmatlanok voltak...?? Ez meg hogy lehet?

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2017.09.22. 10:46:24

@Allesmor Obranna: Ez téves magyarázat, ugyanis a HA-LBC sima 134 volt. 1968-as gyártás, az első 134A pedig 1969-ben épült.

Lxxxx 2017.09.22. 11:00:39

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Ezt valóban tényként szokták említeni, ugyanakkor elég sok helyen erősen cáfolják és megalapozatlannak veszik (pl. IHO cikk után).

zoszil 2017.09.22. 11:15:04

Nem csoda hogy Kádár mindenhova vonattal ment.

Nosztalgikus 2017.09.22. 19:35:03

@Allesmor Obranna: A kormánygépek a HA-LBP és a HA-LBR lajtstromjelű TU-134A típusú repülőgépek voltak.

Nosztalgikus 2017.09.22. 19:35:54

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: A forrás a Malév kivizsgálóbizottságának tagja, repülésbiztonsági szakember.

Nosztalgikus 2017.09.22. 19:36:38

@zoszil: Ez így nem igaz. Természetesen utazott repülőgéppel.