A mese 1885 szilveszter éjszakáján kezdődött. Azért, hogy Pest, vagy Bécs utcáin nehogy valami hiábavaló dolog jelenjen meg, az osztrák-magyar hivatalnokok úgy döntöttek, hogy kipróbálják a „lóvasutat” (így hívták akkor a villamost) elsőként Szarajevóban. 1884 nyarán lefektették a síneket, emiatt akkor elmaradt a híd építése az Alipasino dzsáminál, és 1885. december 31-én ünneplőbe ötözött sokaság várta fázósan, és szállt fel a faszerkezetű, lóvontatta villamosra. A vagonon körben az ablakokon csipkés függönyök voltak, szinte úgy nézett ki, mint egy módos ház verandája.

szarajevói villamos 2.jpg

Attól naptól megindult a rendszeres villamosjárat a Ferhadijától a Vasútállomásig. Ilyen csoda addig még nem volt Közép-Európában. Az útvonal 3,1 km hosszú volt, 13 percig tartott, a viteldíj 5 krajcárba került. Egyszerre 28 utast tudott szállítani. A kalauz viselkedését a Városi Tanács külön szabályozta: megfelelő öltözék és nem lehetett alkohol és hagymaszagú. Miután az utasok felszálltak, megszólalt a csengő és Johann Hanke indulásra ösztökélte fehér lovát. A lóvasút a Marin Dvor felé ment a Vasútállomásig. A Ferhadiján, ahol megépítették az első villamosmegállót, ott maradt 28 pár cipő!

Egy sínpár készült, a villamos azon közlekedett oda-vissza. Amikor megérkeztek az egyik végállomásra, kifogták a lovat, majd a vagon ellenkező oldalán újra befogták és ugyanazon a sínen ment vissza. Előírás volt, hogy egy ló két kanyarnál többet nem teljesíthetett, hogy ne merüljön ki.

szarajevói villamos.jpg

Az első járat reggel 5 órakor indult, pontosan egy órával az első vonat indulása előtt. A villamosjegy sötétvörös színű volt, háromnyelvű – bosnyák, német és török – felirattal. A mostani Strossmayer utcában volt a remiz, a lovak pihenőhelye.

A lóvasút a művészeket is megihlette. Egy zeneszerző az első villamos indulásának tiszteletére megkomponálta a Szarajevói villamos című gyors polkát zongorára, míg egy német festő akvarellben örökítette meg a lóvontatta villamost a szarajevói utcán.

szarajevói villamos 4.jpg

1895. május 1-én a lovakat felváltotta az áram, és a lóvasút helyett valóban villamos kezdett közlekedni. Annak a vonala már hosszabb volt, a villamosokat a Siemens szállította. Eleinte az „elektromos sárkányban” a helyieknek nem volt bizodalmuk, ám lassan megszokták és már a következő évben 3800 utast szállított, ami Szarajevó akkor lakosságának 15%-a volt. Fokozatosan épültek az új vonalak, 1897-ben már villamossal elérhető volt a város jelképének számító Városi Tanács is.

szarajevói villamos 5.jpg

Volt dohányzó és nem dohányzó kocsi, sőt egy időben külön kocsi volt a nőknek és a férfiaknak, de ezt gazdasági okokból hamar megszüntették. A „császári és királyi bosnyák vasút” minden módon igyekezett az utasok kényelmét keresni, továbbra is életben voltak a szigorú öltözködési és higiéniai előírások a vezető és a kalauz számára, emellett 1891-ben kiadtak egy rendelkezést, hogy ha a városban színházi előadás van, az utolsó villamos 10 óra helyett fél órával később indul.

1992. április 6-án Szarajevó ostroma kezdetén a villamos 100 éves történetében először megszűnt működni, A hónap végéig még kitartott, de a május 2-i bombázások után leállt. De továbbra is védelmet nyújtott. Az útkereszteződésekben állt, hogy felfogja a mesterlövészek golyóit, hogy védelmet nyújtson a gyalogosan közlekedőknek. Sok ilyen „fal” vált a gránátok áldozatává. Tény, hogy a szarajevói villamos soha nem közlekedett olyan gyorsan, mint a háború éveiben. Szinte repült, elszáguldott a megállók mellett, mert a Miljacka folyó túlpartjáról folyamatosan lőtték. A szarajevóiak hittek benne, hogy ha jár a villamos, akkor megváltozik a valóság. Hitték, hogy a béke villamoson érkezik. És a villamos segítette, védte a benne hívőket.

A villamos pontosan az ostrom 600-dik napján, 1994. március 15-én indult meg újra. A háború után a legrémesebb állapotban lévőket feldíszítették zászlókkal, graffitikkel, az EU csillagaival és az élet lassan visszatért a városba.

szarajevói villamos 6.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr555438455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.