Egy korábbi bejegyzésemben írtam, hogy a Balkán mellett a szívem másik csücske a légiközlekedés és minden, ami körülötte történik. Mint például a BBA esete. 

 

Nem tudom, hogy mondják németül, vagy mi a német megfelelője a mi közmondásunknak: úgy készül, mint a Luca széke. Mint sváb lánynak, lehet, hogy illene tudnom, de utána fogok nézni. Minden esetre ez a mondás tökéletesen illik a berlini Brandenburg repülőtér építésére.

Azt mondják, ha egyszer megnyílik, akkor Európa egyik legforgalmasabb hub-ja lesz. Pillanatnyilag a világ egyik legdrágább létesítménye és egy fantomváros képét mutatja. Az építési költsége 2,3 milliárd dollárról már 6 milliárd dollárra nőtt, és még mindig nem ismert az átadás dátuma, a tervek szerint majd szakaszosan fogják megnyitni.

De jelenleg a pihenő munkásokon kívül semmi nem látszik, az egész olyan szürreális. Még akár egy év is eltelhet, mire az első utas megjelenik ezen az új repülőtéren. Az Al Jazeera tudósítója szerint az építkezésen felvett hibák egy egész katalógust kitesznek. A működésképtelen mozgólépcsőtől az világítás számtalan hibájáig. A legnagyobb gondot a tűzvédelmi rendszer jelenti. Az érzékelők nem kommunikálnak a vizet permetező rendszerrel, a zsilipelő ajtókkal, ami elég nagy blamázs egy olyan ország világhírű cégeinek (Siemens, Bosch), akik eddig méltán voltak büszkék mérnöki alapossággal megtervezett és kivitelezett létesítményeikre.

 BER-innen.JPG

A repülőtér havi költségvetése is óriási, 26 millió euró, ami magában foglalja a még el sem készült épület karbantartását, energiaellátását. A havi kiadása magasabb, mint a működő Tegel repülőtéré. Ugyanakkor a hivatalnokok igyekeznek pozitív oldaláról nézni a történéseket. Azért jó, hogy legalább nekik sikerül az ennyiszer módosított átadási határidő után. Az idén márciusra meghirdetett megnyitás ugye nem történt meg, most egyes hírek szerint talán októberben, és mindezek mellett a repülőtér menedzsmentje elképesztően optimista hangot üt meg: Hartmut Mehdorm, a Berlin Brandenburg repülőtér igazgatója azt mondja: a cargo központ megnyitása mérföldkő lesz a repülőtér életében. (Igaz, azt nem mondta, hogy mikor.) Azon elv szerint dolgozunk: amit be lehet fejezni, azt befejezzük. Mindenki arra a napra készül, amikor az egész üzemelést a főépületbe költöztetjük.

 

Hozzáértők szerint a késedelemért a rossz tervezés és a német bürokrácia okolható. Még nem érik el a mi 4-es metrónk építésének idejét, de szoros versenyben vannak, mert azt, hogy Schönefeld mellett építenek egy új repülőteret, már 1991-ben elhatározták, meg is alapították a Berlin Brandenburg Flughafen Holding Gmbh-t, 15 évig tartott a tervezés, a kivitelezési csak 2006-ban kezdődtek meg.

 

Azért van remény. A tervek szerint mi jövőre már utazhatunk a négyes metrón, lehet, hogy akkorra a Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt is megtelik utasokkal.

  

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr675444637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.