A múlt hét végén azt írtam a pristinai járatnyitás kapcsán, hogy majd folytatom a koszovói mindennapokkal, bele is kezdtem, meg is írtam félig, de mindig belebotlok valami másik repülősbe. Mint most ebbe: 

Az év végére várható az előzetes vizsgálat eredménye annak ügyében, hogy mi volt az oka a kilenc évvel ezelőtt történt repülőgép szerencsétlenségnek, melyben életét vesztette Boris Trajkovski macedón államfő. Az amerikai gyártmányú kormánygép, a kétmotoros, turbópropelleres Beechcraft Super King Air 200-as fedélzetén az elnökön kívül külügyi tanácsadója és a külügyminisztérium két tisztségviselője, valamint 5 fős személyzet tartózkodott. 2004. február 16-án valamennyien életüket vesztették.

 boris trajkovski.jpg

Boris Trajkovski repülőgépe Stolac környékén, a Dubrovniktól  keletre húzódó hegyekben zuhant le rossz látási viszonyok között, egyes források szerint sűrű ködben, más források szerint heves viharban.

A légiforgalmi irányítók a bosnyák-montenegrói határ közelében veszítették el a rádiókapcsolatot az elnököt és kíséretét szállító kormánygéppel - közölte a Boszniában állomásozó amerikai  békefenntartók szóvivője, Ben Thorp százados.

A macedón elnök Mostarba tartott egy nemzetközi adományozó és  befektetői konferenciára. (A térségben uralkodó mostoha időjárás  miatt Fatos Nano albán kormányfő későbbre halasztotta indulását.)

A boszniai rendőrség Mostartól 50 kilométernyire délre találta  meg a repülőgép roncsait. – adta hírül akkor a Népszabadság.

BORIS TRAJKOVSKI (1).jpg

Megalakult egy 15 fős kivizsgáló team a környező országok szakembereiből: Horvátországból, Szerbiából, Macedóniából és Bosznia-Hercegovinából, és konzultánsként bekapcsolódik a munkába néhány szakértő más országokból is. Vannak fehér foltok az eredeti vizsgálati anyagban, és ez az oka, ami miatt a macedón kormány részéről felmerült egy új vizsgálat szükségessége –mondta a most felállított bizottság vezetője, Omer Kulics.

Elég sok fehér folt lehet, ha ennyi év után a macedón kormány a vizsgálat ismételt lefolytatását kéri. A baleset után a boszniai kormány által alakított bizottság vizsgálatának eredménye az volt, hogy a szerencsétlenséget a hajózó személyzet eljárási hibája okozta a mostari repülőtérre való leszállás fázisában, ami oda vezetett, hogy a gép a földnek csapódott. Az eredeti vizsgálat senkit nem gyanusított meg, mert nem volt semmilyen ok azt feltételezni, hogy nem baleset történt.

boris trajkovski baleset 2.jpg

A macedón kormány, miután a vizsgálat eredményével elégedetlen volt, alakított egy szakértői csapatot, amelyik az elmúlt hat évben azon dolgozott, hogy bizonyítékokat gyűjtsön. Vélhetően ezeknek az új adatoknak a birtokában kérték a vizsgálat újbóli lefolytatását.

boris trajkovski baleset 1.jpg 

Most ismét kimennek a terepre, bejárják az utat Mostartól Szkopjéig repülőgéppel, ugyanazzal a típussal, megközelítőleg hasonló körülmények között, hogy elemezni tudják a repülést, hogy választ találjanak a kérdésre, valójában hogy is történt a szerencsétlenség.

 boris trajkovski baleset 3.jpg

Habár az akkori hivatalok kijelentették, hogy szerencsétlenség történt, később megjelentek olyan állítások, mintha nem véletlen baleset okozta volna a katasztrófát. Az egyik áldozat családjának az ügyvédje, Ignat Pancsevski az elmúlt évben az állította, hogy a repülőgép merénylet áldozata lett.  Az ő meghallgatása még nem történt meg, a bizottság előtt kell ismertetnie, hogy mivel tudja bizonyítani állításának igazságát – mondta Kulics. 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr335475080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.