Croatia_Airlines_Logo.gifA horvát nemzeti légitársaságnak rövidesen új tulajdonosa lehet. Az állam egy hónapon belül kiírja a tendert az értékesítésre. A társaságot az elmúlt évek veszteségei miatt az állami költségvetésből finanszírozzák, aminek most véget kívánnak vetni.  A közlekedési minisztérium eddigi erőfeszítései potenciális vevő megtalálására nem jártak sikerrel. Sinisa Hajdas Doncsics miniszter csak ennyit mond: „remélem, talán az év végéig…”

 

Az eladásnál azonban az uniós jog korlátokat szab. Az EU-ból érkező vevőnek el lehet adni a vállalatot 100%-ban, harmadik országból érkező vevő a társaság tulajdonának 49%-át vásárolhatja meg. Az állam jelenleg szívesen túladna valamennyi részvényén. Az a célunk, hogy az állam a társaságból teljesen kivonuljon. Ha mégis a tulajdonunkban marad az 51%, akkor azt második, vagy harmadik fázisban országon belül fogjuk értékesíteni – mondta a miniszter.

 Croatia-Airlines.jpg

Két lehetséges modell van az eladásra: a vételárat feltőkésítésként megkapja a légitársaság, vagy az állam tulajdonában lévő több mint 97%-nyi részvényt eladja, és az abból befolyó pénz a költségvetés része lesz.

A Croatia az év végéig egy Airbusát kivonja a forgalomból. Ez annak az átszervezési procedúrának egyik intézkedése, amit a kormány írt elő, hogy valamennyire csökkenjen a pénzügyi veszteség.

Croatia airlines.jpg 

Hogy a légitársaság nincs irigylésre méltó helyzetben, azt az Igazgató Tanács is elismeri. A szerkezetátalakítás biztosan el fog tartani 2015-ig. Kresimir Kucsko, az IT elnöke elmondta, hogy lesznek elbocsájtások, konkrétan a jelenlegi 1099 munkavállalói létszámot 910 főre kell csökkenteni.

croatia airlines stuvi sztrájk.jpg

A leépítés most nem érinti a légiutaskísérőket, akik idén tavasszal munkabeszüntetéssel kényszerítették ki a korábbi kollektív szerződés meghosszabbítását. Ők most azt mondják, bíznak benne, hogy az új tulajdonos jobb lesz a jelenleginél: az eladástól azt várjuk, hogy munkabiztonságot és valamiféle fejlesztési stratégiát kapunk, mert az pillanatnyilag számunkra nincs – mondta a szakszervezet egyik vezetője.

Az Igazgató Tanács a potenciális érdeklődőt a Távol-Keletről várja, mivel az európai légitársaságok egyike sem most éli legjobb napjait. Néhány héttel ezelőtt felröppent a hír, hogy a szerb légitársaság mellett az Etihad-ot esetleg érdekli a horvát társaság is, de ezt Abu-Dhabiból kategorikusan cáfolták. Azt már csak én teszem hozzá csöndesen, hogy lehet, hogy májusban az egyhetes sztrájkkal a hajózók és a légiutaskísérők a maguk számára előnyös feltételeket mégis ki tudtak sajtolni a társaság vezetéséből, de hosszútávon az akkori forgalom kiesés, a presztízsveszteség lehet, hogy nagyobb kárt okozott. Mindezek mellett, vagy ellenére szinte mindegy, hogy milyen festéssel, de találjanak potenciális vevőt és a földieknek, a légieknek legyen munkájuk, repülhessenek. Mert tudjuk, akit egyszer a kerozin szaga...

CroatiaAIrlines_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr655513508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.