Ha valaki 2003-ban, 2004-ben, amikor eljöttünk onnan, azt mondja, hogy tíz év múlva Pristinában lesz a Balkán legmodernebb repülőtere, nos, az ott megélt tapasztalatok alapján, egyszerűen csak kinevettem volna. És most látjuk, mekkorát tévedtem!

Amikor először megérkeztünk a koszovói fővárosba, ez a kép fogadott:

 pristina airport 2003.jpg

aztán javult a helyzet, új terminál, kulturáltabb utaskiszolgálás:

 aeroporti_i_prishtines.jpg

és most, bár kicsit késésben vannak, de esélyes, hogy megnyitják az új repülőteret a 2013/14 téli menetrend kezdetekor. A repülőteret üzemeltető Limak és az Aéroport de Lyon állítja, hogy az építészeti munkálatok megfelelő fázisban vannak a terminál megnyitásához. Most szerelik az érkező és induló utaskiszolgálási berendezéseket, emellett új repülőgép kiszolgáló eszközöket is beszereztek, és új irányító tornyot építenek. A Koszovói Polgári Légügyi Hatóság szerint a pristinai lesz a Balkán legmodernebb repülőtere, megfelel a legmagasabb technológiai elvárásoknak.  

pristinairport.jpg

A projekt teljes költsége 130millió euró. Ez az összeg biztosította a  45000 m2 alapterületű utasforgalmi épület mellett három utashíd, új forgalmi előtér, irányítótorony és egy 1750 személygépkocsi kapacitású parkoló kivitelezését. A repülőtér üzemeltetője elmondta, hogy a terminált úgy alakították ki, például az útlevélkezelést, hogy eleget tegyen a „gyors utasáramlás” elvének, és jelentős számú kereskedelmi egységnek biztosítanak helyet mind az utasváróban, mind a tranzitban.  

Pristina Airport új hall.jpgKoszovói légiforgalmi szakemberek azt remélik, hogy az új repülőtér az új terminállal gyors forgalomnövekedéshez fog vezetni és a régió vezető repülőterévé válnak. Pristina Airport jelenleg a volt Jugoszlávia harmadik legforgalmasabb repülőtere Belgrád és Zágráb után.

Augusztusban rekord számú utas, 221.196 fordult meg a repülőtéren, ami 11,8%-os növekedés az előző évihez képest. Az év első nyolc hónapjában 1.175.684 utast szolgáltak ki. Idén Zürich, Düsseldorf és München volt a legforgalmasabb útvonal, amit Isztambul és Stuttgart követett. A legnagyobb forgalmat a Belle Air Europe bonyolítja, a Germanwings, a Darwin Airline, az Adria Airways és a Turkish Airlines előtt.

A Belle Air Europe olasz regionális légitársaság, 2009 júliusában alakult, a Belle Air partnere. Bázisa az anconai és a veronai repülőtér, célja, hogy összekösse Olaszországot és más európai országokat a Balkánnal, kezdetben Albániát, Koszovót és Macedóniát, második lépésben Görögországot, Törökországot, Szerbiát és Montenegrót. Már elérték a második lépcsőt. A Belle Air Europe-nak három repülőgépe van: 1db ATR-72-500-as, 1db A319-es és 1db A320-as, de a partner légitársasággal számos desztinációt kinál:

Pristinából: Veronába, Bergamoba, Velencébe, Münchenben, Stuttgartba, Düsseldorfba, Liege-be, Basel-Mulhouse-ba, Londonba, Friedrichshafenbe, Nürnbergbe and Bécsbe,  
Szkopjéból:  Düsseldorfba, Bécsbe, Anconába and Rómába. 

 Bell air.jpg

A Belle Air légitársaság 2005. június 8-án alakult Tiranában, mint Albánia első low cost légitársasága és 2006. március 1-től repül menetrend szerint Tiranából 7 jelentős olaszországi repülőtérre, majd a következő években fokozatosan már 26 európai desztináció került fel a kínálatra Görögországban, Nagy-Britanniában, Belgiumban, Svájcban Németországban, Franciaországban és Koszovóban.  

belle air a319.jpg

A Darwin Airline svájci regionális légitársaság, luganoi és genfi bázissal. A légitársaság 2004. július 28 óta üzemel, jelenleg 10 db Saab 2000-es repülőgéppel. 

darwin airline.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr125553701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.