A miénk is megérhette volna ezt a szép kort, már nem olyan sok hiányzott, mindössze 14 év, és vagyunk néhányan, akik tudjuk, hogy 50 felett repülnek az évek!

Air France 80.jpg80 évvel ezelőtt, 1933. október 7-én alapították meg az Air France légitársaságot több francia vállalat: az Air Orient (alapítva 1929), a Generale Aeropostale (postai szolgáltatást végző cég, alapítva 1918-ban Toulouse-ban), a Societé Generale de Transport Aerien (a legrégebbi utasszállitó társaság, alapítva 1919-ben) és a Compagnie International de Navigation Aeriene (alapítva 1920-ban francia-román légitársaságként) egyesülésével. Az új társaságot Air France-nak nevezték el és nagyon gyorsan a világ egyik legszerteágazóbb hálózatával rendelkezett Európán belül és a számos francia gyarmaton Észak-Afrikában és a világ más tájain is.

Air France 1933.jpg

air France 1934.jpg                                1934-ben

A második világháború alatt, amikor Franciaországot megszállták a németek, a társaság nem szüntette be működését, áttette Casablancaba. A háború után a francia parlament nagyon gyorsan döntött arról, hogy nemzeti légitársasággá nevezi az Air France-ot (Compagnie Nationale Air France), aminek 70%-ban a tulajdonosa a francia állam.

air france caravelle.jpg                                                            Caravelle

A társaság élére az egyik legtapasztaltabb politikust, a baloldali Max Hymenst nevezték ki, aki a harminc év alatt, amíg a cég élén állt, fantasztikus eredményeket ért el. Modernizálta a vállalatot, fiatal repülőgépeket szerzett be, a flottát Caravelle-ekre és Boeing 707-ekre alapozta. Különösen előnyben részesítette a volt francia gyarmatok országait, minden erővel segítette az ő nemzeti légitársaságaik létrejöttét. Részt vett a Tunisair, az Air Algerie az Atlas Air, a későbbi Royal Air Moroc megalapításában. Okos politikával vezetett, jobb, ha segít nekik, mert így később partnerek lehetnek, míg ha gátolják nemzeti törekvéseiket, később a társaság ellenségei lehetnek. Az Air France-nak ma is nagyon jó kapcsolata vagy ezekkel a légitársaságokkal, ami bizonyítja, hogy Hymen politikája helyes volt.

air france b707.jpg                                                            Boeing 707

Air France SITA.jpgAz Air France 1949-ben egyike volt a nemzetközi légiközlekedési telekommunikációs társaság alapítóinak. A SITA (Societé International de Telecommunications Aeronautiques) ma is vezető informatikai cége a légiközlekedési iparnak, legnagyobb mértékben járul hozzá a helyfoglalási, a biztonsági, a poggyászkezelési informatikai rendszerek fejlesztéséhez.

A hidegháború idején a világ egyik legnagyobb, legbefolyásosabb légitársasága lett. Az American Airlines-szal és a Pan Am-mel együtt kapott leszállási jogot Tempelhofra és Tegelre az elzárt Nyugat-Berlinben. Abban az időben az Air France valódi globális légitársaság volt, amelyik a világ minden tájára repült.

air france concorde.jpgA legnagyobb konkurensével a British Airways-szel közösen dolgozták ki a szuperszonikus utasszállítót, a Concorde-ot. Ez a típus az első kereskedelmi útját 1976. január 21-én teljesítette. Nagyon jelentős dátum a légiközlekedés történetében. A Concorde a hangsebességnél gyorsabban repült, a Párizs-New York utat 3 óra 20 perc alatt tette meg.   

A francia légitársaság hat Concorde-dal rendelkezett, közülük egy végzetes balesetet szenvedett 2000. július 25-én a Charles de Gaulle repülőtéren. A többit 2003-ban kivonták a forgalomból. Az öt repülőgépből egy a Párizsban maradt, a többit szétosztották. Egy került az USA-ba a Smithsonian National Air and Space múzeumba, egy a németországi Sinsheimben az Autó és Technikai múzeumban, egy része állandó darabja a francia légiközlekedési múzeumnak a Le Bourget repülőtéren és egyet visszavittek a toulouse-i gyárba.

1990-ben megalakult az Air France csoport, aminek tagja a belföldi járatokat repülő Air Inter, és a nemzetközi forgalmat is bonyolító UTA. A csoport egyike a Skyteam Alliance alapítóinak 2000 júniusában együtt a Delta Air Lines-szal, az Aeromexico-val, a Korean Air-rel. Három évvel később csatlakozott a holland KLM-hez és egy társaság lettek Air France-KLM néven.

air france klm.jpg

A mai Air France a világ többi légitársaságához hasonlóan az évek óta tartó pénzügyi válsággal kűzd. Folyamatban van az ötéves átalakítási programjuk, a Transform 2015, aminek célja csökkenteni az üzemeltetési és az adminisztrációs költségeket. A tervek között van többezer munkavállaló elbocsájtása, több járat bezárása, de nagy figyelmet fordítanak az interkontinentális forgalomra, ami nagyon jól megy és jelentős bevételt hoz a társaságnak. 

air france hop.jpg

Átalakítják Európán belüli politikájukat, regionális légitársaságot hoztak létre HOP! néven, ami átvette a kisebb utasérdeklődésű járatokat, amiket CRJ-kkel és ATR-ekkel teljesítenek, a low cost társaságot az Air France saját cége, a Transavia képviseli, ami az Orly-ról repül európai desztinációkra. 

air france transavia.jpg

Az Air France ma a világ egyik legnagyobb légitársasága. 250 repülőgépe van, az elsők között állította forgalomba a superjumbot, a jelenleg legnagyobb repülőgépet az Airbus A380-ast. A társaság több mint 200 célállomása repül minden kontinensre, kivéve Ausztráliát.  Az elsők között vezették be a prémium turista osztályt.

air france a 380.jpg                                       Airbus A380 kívülről 

air france a380 belső.jpg                                                     és belülről

A mottójuk nem változik: Az eget tesszük a legjobb hellyé a földön!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr675565296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.