ponikve airport.jpgA Ponikve repülőtér teljesítette a Szerb Polgári Légügyi Hatóság valamennyi feltételét és megkapta a használatba vételi engedélyt, hogy polgári célokra is használható legyen.

A repülőtér ünnepélyes megnyitása október 5-én, Uzice város napján volt. Gazdag repülési programmal ünnepelték a megnyitót: ejtőernyős ugrásokkal AN-2-esből, katonai gépek bemutató repülésével, Oraoval, Galeb G2-vel, Gazela és Robinson R22- helikopterekkel.  

Ponikve repülőtér civil története még 2010-ben kezdődött, amikor a szerb hadsereg átengedte a használatát Uzice városának. Két évvel később kezdődött meg a repülőtér és környéke aknamentesítése. Több mint 90 fel nem robbant lövedék maradt a többszáz ledobott bombából, az 1999 évi NATO bombázások idejéből. 2012 áprilisában, amikor az aknamentesítés elkezdődött, úgy gondolták 10millió euróba fog kerülni, hogy a repülőtér civil forgalomra alkalmas legyen. Egy évvel és néhány hónappal később a beruházás sikerrel járt, a repülőtér megnyitott. A helyreállítást Szerbia, az Európai Unió és Kína finanszírozta.

 ponikve aknamentesités.jpg

                                                 Aknamentesítés a repülőtéren

Ponikve repülőtér 20 km-re fekszik Uzice városától, dél-nyugat Szerbiában közel a boszniai határhoz. Tengerszint feletti magassága 900m. Kezdetben volt olyan elképzelés, hogy a katonai és a civil repülőgépek közösen használják, de a város és a szerb kormány közti 2010-es megállapodás szerint teljesen a város kezelésébe került, és csak civil repülőtérként üzemel. A repülőteret 1979-1983 között építették katonai repülőtérnek, de 1992 előtt nem használták. A NATO bombázások alatt, 1999-ben súlyosan megsérült. A történetéhez hozzá tartozik még, hogy 1996-1997-ben a Jat Yugoslav Airlines használta hetente kétszer Uzice-Belgrád-Tivat-Uzice belföldi járatához ATR-72-es gépekkel, majd érdeklődés hiányában a járat megszűnt. A repülőtér kifutópályája eredetileg 3200 m, ez a hosszú pálya alkalmas nagy cargo gépek fogadására is. Az alacsony légnyomás ezen a magasságon magasabb felszállási és leszállási sebességet igényel, ezért kell ilyen hosszú pálya.

Užice-Ponikve_Airport_boarding.jpg                                      Az egykori belföldi járat a repülőtér betonján

A most átadott új repülőtér alkalmas magángépek, légitaxik fogadására, eddig csak sportrepülőgépek tudtak itt leszállni. „Már van érdeklődés egy belga cégtől, akik magángépekkel jönnének”- mondta a repülőtér igazgatója, de hozzátette, hogy nagyon sok munka és pénz szükséges, hogy komoly kereskedelmi fogalmat tudjanak lebonyolítani.

Uzice,-aerodrom.jpg                                                          Ponikve airport

ponikve_570.jpgJelenleg a kifutópálya 2200 m hosszan használható és szükséges még a 800 méter meghosszabbítás a nagyobb utasszállító gépek fogadásához. Emiatt pillanatnyilag kénytelenek visszautasítani a bejövő charter kérelmeket is, amik elsősorban Oroszországból érkeznek, ahol nagyon népszerű Zlatibor és környéke. A helyiek és a szerb diplomaták, szakértők sem tétlenkednek a pénzforrás megteremtésében, és úgy tűnik, hogy az amerikaiak és az oroszok már készek megfinanszírozni az építés költségét. Ezzel ismét megnyílna a Balkán leghosszabb kifutópályája.  

 Ponikve_toranj.jpg

A repülőtér fekvése ugyanis nagyon kedvező, számos turisztikai központ közelében van. Néhány kilométerre található a Vrutci tó, Zlatibor népszerű klimatikus gyógyhely szanatóriumokkal, helyi üdülőkkel, télen pedig kiváló síterep, mert szinte borítékolható a jelentős hómennyiség. A 1495 m magas Tornik csúcsra több felvonó működik, köztük az ország első hatülésese felvonója is. A közelben felkereshetjük Mokra Gorában a Sargan Nemzeti Parkot is. 

sitérkép.jpg

zlatibor-slika.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr345564962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.