A belgrádi Nikola Tesla nemzetközi repülőtér az 1962-es megnyitása óta idén rekordévet zár, a hónap elejéig 3 363 919 utassal. Decemberben az új járatok indításának köszönhetően (Banja Luka, Prága, Szarajevó, Bukarest, Ljubljana, Genf) 20%-kal nőtt a forgalom. (Az adatok még a karácsonyi forgalom ismerete nélkül készültek.)

Jelentős fejlesztéseket hajtottak végre az év folyamán: kibővítették és felújították a „C" kapukat, szeptemberben befejezték az előtér bővítését két új állóhellyel, és átadták az új utashidakat. December elejére a tíz tervezettből hat utashidat állítottak használatba.

BEG airport utashid 3.jpg
A repülőtér bejelentette egy másik jelentős beruházását: a vizuális dokkoló rendszer beépítését, aminek segítségével a pilóta pontosan és biztonságosan tud ráállni a repülőgéppel az utashídra. Üzembe állítanak egy új poggyászosztályozó rendszert is.

Az Air Serbia kérésére két új beszállítókaput alakítanak ki a 2-es terminál földszintjén, ahonnan az utasokat buszokkal tudják szállítani a távolabbi állóhelyekhez. Erre azért van szükség, mert a kisebb repülőgépek, amik nem tudják az utashidakat használni, külső állóhelyeken állnak, az utasok viszont csak az utashidakon keresztül tudnak kijutni az előtérre az autóbuszhoz, így akkor is lefoglalnak utashidat, ha nincs rajta repülőgép. Az utasoknak is sokkal kényelmesebb lesz, mert ezentúl a téli hidegben nem kell a fűtetlen hídon várni a busz megérkezését, a gyakran lefagyott lépcsőn balesetveszélyesen lemenni a betonra az autóbuszhoz. Az új kapukon keresztül közvetlenül a buszba szállhatnak be. Azért az mégiscsak kérdés, hogy ez eddig a repülőtérnek miért nem jutott eszébe? Miért kellett ezzel megvárni, hogy a JAT-ból Air Serbia legyen? Hacsak nem a légitársaság fizeti az átalakítást. 

BEG airport  2_1.jpg

Az elkövetkező év is forgalmas lesz a repülőtérnek. Három új légitársaság jelentkezett be: a TAP Portugal Airlines, a Vueling Airlines és az Etihad Regional, míg az easyJet Genfbe, a WizAir Larnacába az Air Serbia pedig a tervek szerint hat új városba indít járatokat. Nemrég a repülőtér vezérigazgatója, Velimir Radosavljevics a China Radio International-nak azt mondta, itt a lehetőség, hogy közvetlen járatok érkezzenek Belgrádba Pekingből a közeljövőben. Potenciális partnerként említette az Air China, a China Southern és a Hainan Airlines légitársaságokat.

BEG airport hall.JPG

A repülőtér számára szintén fontos fejlesztés lenne, ha sikert aratna a kormány azon törekvése, hogy 20 évre koncesszióba adja a repülőteret az Etihad Airways-nek.

A korábban említett légitársaságok mellett megjelenik a belgrádi repülőtéren a görög Aegean Airlines is, mert átveszi az Athén-Belgrád járat üzemeltetését az Olympic Air-től. Saját járatszámával fogja repülni (OA helyett A3 kóddal). Január végéig még az Olympic repüli a vonalat, február elejétől a továbbiakban az Aegean Airlines.

Aegean Airlines A320.jpg

Hosszú idő után az Európai Bizottság jóváhagyta a két görög légitársaság egyesülését, ami nemrég megkezdődött. Minden adminisztrációs feladatot központosítanak az Aegean felügyelete alatt, de a két légitársaság megtartja összes márkáját.

A Star Alliance szövetségi rendszer évi rendes konferenciáján Bécsben Dimitrios Gerogijanis, az Aegean Airlines vezérigazgatója elmondta, hogy az Olympic Air járatainak 85%-a Aegean felségjellel fog üzemelni, a járatokat fenntartják vagy önállóan, vagy az Olympic segítségével. Az Olympic Air továbbra is használni fogja saját felségjelét, Bombardier Dash 8-as, Q400-as gépekkel fog repülni, és mint ilyen, regionális légitársaság lesz az Aegean és az Olympic hálózatán belül.

olimpic air q400.jpg

Belgrádba a későbbiekben is a Dash 8-as fog közlekedni Aegean járatszám alatt is, mert akkor az Aegean bérbe veszi a repülőt az Olympictól. Utasszámtól függően, ha nagyobb gépre lenne szükség, akkor az Aegean Airbusa fogja teljesíteni. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az Athén-Belgrád útvonalon mindkét görög légitársaság jelen lesz.

A görög légiforgalmi szakember szerint az Etihad befektetése a Jat Airwaysbe, és az Air Serbia létrehozása okos lépés volt, ami jelentős befolyással lesz a légiközlekedési piacra. Természetesen befolyással lesz az Athén-Belgrád viszonylatra is, de optimista a görög légitársaság kilátásait illetően a vonalon. „Ez a járat egyike a legfontosabbaknak a légitársaságunknál, éppen úgy, mint a régió többi városába irányuló forgalmunk (Szófia, Tirana, Bukarest). Bízunk benne, hogy az Athén-Belgrád járat elég erős, hogy helyünk van nekünk is ezen a piacon és a jövőbben növelni is tudjuk a forgalmat."

BEG airport.jpg

Néhány nappal karácsony előtt indította meg menetrendszerinti Genf-Belgrád-Genf járatát a Swiss International Airlines. Az első ünnepélyes járat érkezésénél ott volt a repülőtér igazgatója is, aki a többek között azt mondta, hogy emlékeztetni szeretné a megjelenteket, hogy a svájci nemzeti légitársasággal hosszú kapcsolatuk van, olyan, ami meghaladta a klasszikus üzleti kapcsolatokat. A kölcsönös bizalom jellemezte ezt az együttműködést minden tekintetben. Azon dolgozunk – mondta az igazgató – hogy a többi légitársasággal is ilyen kapcsolatot építsünk ki, ami csak az utasok javára válik és az ő megelégedettségük számunkra az első.

Az első járat érkezésénél Jean-Daniel Ruch, Svájc szerbiai nagykövete is jelen volt. „Svájc ismét egyike lesz Szerbia legnagyobb befektetőinek. A két ország üzleti kapcsolatai folyamatosan növekszenek, az új járat ehhez a növekedéshez még inkább hozzájárul."

SwissAir_Airbus_A320-214.jpg

A nyitójáraton az Airbus A320-as teltházzal, 165 utassal érkezett Genfből, a visszaúton is 93 utas volt. „Az utasok száma azt bizonyítja, hogy a járat nagyon népszerű" – mondta a svájci légitársaság regionális igazgatója. Hozzátette, jövő év áprilisától a tervek szerint növelik a járatok számát. A svájciak a járaton nemcsak a saját honfitársaikra számítanak, hanem a szerb diaszpórára is a közeli Franciaországból és Svájc más városaiból.

Jelenleg Genf és Belgrád között heti két járat fog üzemelni: kedden és csütörtökön. A Swiss januártól konkurenciát kap ezen az útvonalon: január 24-től indul az easyJet és május 1-től a Darwin Airlines, ami akkor már Etihad Regional néven fog repülni.

wizz-air.jpg

A WizzAir is bejelentette, hogy két új járatot indit Larnacából a következő év nyári menetrendjében, abból az egyik Larnaca-Belgrád. A járat március 30-án kezd üzemelni hetente kétszer, szerdán és vasárnap, A320-as típussal. A repülőjegy ára 24,99 euró.

Belgrádon kívül Larnacából Kijevbe indul új járata a WizzAirnek és a már korábban is repült Donyeckbe. Bár a WizzAirnek nincs bázisa Larnacában, a most bejelentett három új járattal már öt ország hat városába repül Ciprusról.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr935709629

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.