A JAT Airways a balkáni háborúk után a korábbinál sokkal kisebb flottával – 8db B737-300-as, 3db ATR72-200-as géppel - kezdte meg működését, majd augusztus 1-jén stratégiai szerződést írt alá az Etihad Airways légitársasággal, mely szerint az emirátusok-beli cég lett a tulajdonosa a szerb légitársaság 49%-ának. A szerb kormánnyal aláirt szerződés értelmében a kormány átvállalja a légitársaság adósságát, ami kb. 190millió euró, és kifizeti az elbocsájtandó dolgozók végkielégítését. Az Etihad október 1-jén vette át a társaság operatív ügyeinek intézését, a stratégiai partnerség teljes egészében 2014. január 1-től működik.

air serbia_1.jpg
Mindenki számára nyilvánvaló, hogy az arab légitársaságnak a befolyása lényegesen nagyobb lesz, mint amennyire a tulajdonrésze feljogosítaná, de mindezek ellenére a partnerség gyümölcsöző lehet mindkét fél számára.

A szerbek nagyon-nagy reményeket fűznek az Air Serbia-hoz. A 100 millió euró, amit az Etihad befektet a közös légitársaságba, lehetőséget ad új repülőgépek vásárlására, és az új társaság imidzsének átalakítására.

Ez meg is történt. Október 19-én új festéssel és az új névvel, Air Serbia felirattal leszállt az új légitársaság első A319-es repülőgépe, amit a magyar-szerb határtól a hadsereg két MiG29-es repülőgépe kísért.

 vadászgéppel.jpg

Megtörtént az ünnepélyes, vízfüggönyös fogadás, majd október 25-én hatalmas ünnepséggel, nagy bulival a JAT Technik VIP hangárjában ünnepelték az első repülőgépet, ami Novak Djokovics teniszező nevét viseli. Ott volt a társaság vezérigazgatója Danet Kondics, az Etihad elnök-vezérigazgatója, James Hogan és Szerbia kormányának első miniszterelnök-helyettese, Aleksandar Vucsics, diplomaták, közéleti személyiségek, neves emberek és a cég munkatársai.

Air Serbia A319 az első BEG.jpgAz Air Serbia légitársaság tíz Airbus repülőgépet fog lízingelni a CIT Aerospace lízingcégtől. Üzemeltetésükre szeptember elejétől 40 JAT pilóta átképzése az Air Berlin oktatóbázisán megtörtént.
Az A319-es gépek egyforma konfigurációval jönnek: 8 business és 120 turista hellyel. Két A320-as érkezését 2014. március végére tervezik, így 2014 áprilisától a légitársaság teljes flottája: 8db A319-es, 2db A320-as, 4db ATR72-es, amiket szintén átfestenek az új dizájnra és felújítják a gépek belsejét is. A jelenlegi Boeing flottát is megtartják, márciustól folyamatosan alakítják ki a kabinbelsőt full economyra és charter forgalomban fogják használni.

Október 29-től a JAT Airways név a polgári légiközlekedés történelme lett, ettől a naptól a társaság hivatalosan is az Air Serbia nevet viseli, egész pontosan Air Serbia Légiközlekedési Részvénytársaság.

Az Air Serbia több újdonságot is bevezetett a téli menetrendben. Az október 27-én induló téli szezon első napjától heti négy járatot – hétfő, szerda, péntek, vasárnap - üzemeltetnek Abu Dhabiba, ez később napi járat lesz.

December 1-től új desztinációk nyiltak: Prága és Banja-Luka, december 10-től Ljubljana és Bukarest. Ezekbe a városokba napi járatot indítanak ATR-72-essel, a tervek szerint később ezeken az útvonalakon is az Airbusok fognak repülni.

Még 12 új járat indítását tervezik 11 országba 2014. január és április között a jelenlegi menetrend átszervezésével, amivel optimalizálni kívánják az anyarepülőtér, Belgrád kihasználtságát.

2013-ban harminc légitársaság üzemelt Szerbiába, köztük a Belavia Minszk-Budapest-Belgrád-Budapest-Minszk járatával, aminek megnyitásakor külön kiemelték a budapesti leszállást, emlékeztetve arra, hogy több mint egy évvel a Malév csődje után ismét lesz légi összeköttetés a két város között.

Air-Serbia-A319_1.jpg

E tekintetben az Air Serbia sem késlekedik, március 30-tól beindítja budapesti, bejruti, szófiai, várnai, majd május 29-től kijevi és varsói menetrendszerinti járatait. A tervek szerint a budapesti napi járatot ATR72-es típussal fogják repülni, a bevezető ár 99 euró lesz.

Mindeközben az Európai Bizottság újabb és újabb dokumentumokat kér, hogy vizsgálják a társaság működésének jogszerűségét. Vucsics miniszterelnök-helyettes egy interjúban annyit mondott, hogy nem sértettek uniós jogot, mert a társaság többségi tulajdonosa a szerb kormány, az igazgató tanácsban többségben vannak az általuk kinevezett tagok, ezért a döntéseket az nem befolyásolja, hogy a vezérigazgató az Etihad embere.

Légügyi szakértők szerint inkább európai nagy légitársaságok nyomására folyik ez a szigorú vizsgálat, akik egyáltalán nem szeretnék, ha az általuk uralt európai piacon új játékos jelenne meg. Így látja ezt Obrad Babics az egyetem légiközlekedési karának professzora is, aki szerint „itt egyes légitársaságok félelméről van szó, hogy a piacra, amit most ők birtokolnak, bejön egy erős játékos, mint az Etihad, mert ahol eddig megjelent, rendkívüli eredményeket ért el."

A320-sharklets-600x397_1.jpgHogy valóban elérik-e ezeket a rendkívüli eredményeket, azt majd az idő fogja igazolni, az azonban bizonyos, hogy sokat tesznek érte. A dubai Air Show-n bejelentették, hogy az Air Serbia 10db új generációs A320-as repülőgépet fog forgalomba állítani, ez a beszerzés része a légitársaság stratégiai partnerének, az Etihad Airways 199db-os megrendelésének.


Az A320Neo fogja kiváltani a nyolc A319-est és a két A320-ast, amik jelenleg üzemelnek, illetve, amiknek lízingelése folyamatban van, hogy fokozatosan lecseréljék velük a kiöregedő Boeing B737-300-as flottát. Az A320Neo gépek várhatóan 2018 és 2020 között fognak forgalomba állni.

Az bizonyos, hogy az egész ország légiközlekedési ipara, az egész nemzet gazdasága profitálni fog az új társaságból, de profitálnak az utasok is. A légitársaság jelenleg 30 európai, mediterrán desztinációt repül. Átgondolt menetrendjükkel kiváló átszállási lehetőséget biztosítanak az utasoknak Európa nagy városaiba, vagy a tengeren túlra, ugyanakkor az utasok részesülnek az Etihad légitársaság valamennyi szolgáltatásában. Részesei az Etihad törzsutas programjának, az Etihad Guest-nek, ami az egész világon elismert és számtalan előnyt biztosít tulajdonosának akár szállodákban, autóbérlésnél, de ismert üzletláncoknál is.

Az Etihad Airways tervei között van a szerepvállalás a belgrádi repülőtér üzemeltetésében, ahogyan már az Air Serbia útján meg is építtette a két földszinti beszállító boxot a buszos beszállítások lebonyolítására. Kétséget kizáróan egy jelentős átszállási pont létrejöttén dolgoznak.

Danet Kondics vezérigazgató kijelentette, hogy céljuk világszínvonalú légitársasággá válni, ezért gyorsították meg az A319-es és A320-as gépek forgalomba állítását, amikkel jelentősen javítják az utasok kiszolgálásának minőségét és a nemzeti légitársaság szolgáltatását.

Az Air Serbia csak teszi a dolgát.

Etihad Regional.jpgMindeközben persze az Etihad is tovább folytatja a szerbiai légiközlekedési piacon a fejlesztést, az Etihad Regional másodlagos repülőterekről Saab 2000 típusú repülőgépekkel szállítja az utasokat Belgrádba, Düsseldorfba, Amszterdamba, Párizsba, a nyártól Zürichbe és Rómába is. Május 1-től indul a Genf-Belgrád járat hetente háromszor, de április 1-től már üzemelni fog a Róma-Zágráb és a Róma-Tirana járat is.

Ahogy arról korábban már írtam, az Etihad Airways megvásárolta a svájci Darwin Airlines 33%-át, így hozta létre az Etihad Regionalt, ami néhány nappal ezelőtt mutatkozott be Zürichben az új külsővel, új megjelenéssel. A Darwin Airlines az Etihad légitársasági szövetség hetedik tagja, negyedik európai partnere. A regionális légitársaság jelenleg Európa 15 városába repül, az év közepéig a célállomások számát több mint kétszeresére, 34-re bővítik.

etihad regional 2.jpg

Persze nem megy minden zökkenőmentesen. Az Amerikai Közlekedési Minisztérium január 18-án elutasította az Air Serbia kérését egyesült államokbeli üzemelésre az Etihad Airways code share partnereként. A minisztérium azután hozta meg a döntést, hogy a Delta panaszt nyújtott be a New Yorkba, Chicagoba, Washingtonba tervezett közös üzemelés ellen. „Bizarrnak" nevezték az Air Serbia Amerikába üzemelési kérelmét Abu Dhabin keresztül.

Hasonló módon panaszt nyújtottak be az Air Serbia és az AirBerlin közös üzemelésére Düsseldorfból New Yorkba, valamint Berlinből New Yorkba és Chicagoba. Erre még nem jött meg a döntés a minisztériumtól.

Az elutasítás egyik okaként hozták fel, hogy tényleges ellenőrzés a légitársaság fölött az Etihad kezében van, holott csak kisebbségi tulajdonosa a vállalatnak. Az amerikaiak úgy vélik, hogy Szerbia átadta a tényleges üzemeltetési, pénzügyi irányítást az arab légitársaságnak, és ez ellentétes az amerikai joggal, amely szerint azoknak a külföldi légitársaságoknak, akik az Egyesült Államokba üzemelnek, annak az országnak a tulajdonában és irányításában kell lenniük, amelyik az üzemeltetési engedélyt kéri.

Ez a döntés azonban semmilyen összefüggésben nincs az Air Serbia azon kérésével, hogy közvetlen járatot indítson Belgrád és Amerika között. Erről a végleges döntés márciusban fog megszületni, akkor utazik ki az FAA-hez a szerb delegáció.


(Az írás első része megjelent az IHO.hu-n).

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr745783291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.