Amikor az Air Serbia új business osztályáról olvastam, a régi, a fénykorát élő Malév comfort osztályának szolgáltatásai jutottak eszembe. Ezt a jó néhány évvel ezelőtti, a légiközlekedés egy korábbi szakaszát szeretnék visszahozni, amikor az utast, mint vendéget fogadták és szolgálták ki a fedélzeten, és amikor az ő megelégedettsége volt a vállalat egyik legfontosabb értékmérője.

air serbia business class.jpg
Persze nem azt mondom, hogy ez az attitüd ma már teljesen kiveszett, de azért azt ismerjük el, hogy a low cost légitársaságok megjelenésével, a velük vívott pozicióharcban a hagyományos légitársaságoknál ezek a szempontok egy kicsit háttérbe szorultak, elsősorban a rövid-és középtávú repüléseknél. Itt az interkontinentális járatokról természetesen nincsen szó.

A szerb légitársaság Airbus A319-es gépein az új business kabinon kívül az utasok színvonalas szolgáltatást kapnak már a repülőtéren az utazás megkezdésekor: külön pultnál kezelik be őket, külön útvonalon jutnak be a tranzitba és igénybe vehetik a business várók szolgáltatásait.

air serbia business class 2.jpgA repülés alatt aperitifet szolgálnak fel, három féle helyi eredetű menüből választhatnak, amit meleg italok, (kávé, tea) és desszert felszolgálása követ.

Ami a fedélzeti szórakozást illeti, a három órán túli utakon az utasoknak lehetőségük van iPad használatára különböző szórakoztató programokkal és fejhallgatóval. Hazai és külföldi filmeket (latin betűs szerb felirattal) kínálnak, 20 különböző TV programot, köztük a szerb tévében vetített sorozatokat is. A zenei választékban az iPad-en több mint 50 album van, 12 szerbiai előadóművész mellett olasz, német, orosz és francia zenészektől. Az iPad 12 videojátékot is kínál.

Az Air Serbia az év első felében hat új járatot tervez beindítani. Erről már korábban írtam, ahhoz képest történt némi változás. A budapesti, szófiai és bejruti járatnyitással együtt bejelentett várnai járatindítást március 30-ról május 1-re módosították. Június 16-ig hetente háromszor, hétfőn, csütörtökön és vasárnap, azután pedig minden nap repülnek a bolgár tengerparti városba.

Beyruth airport.jpg

Csúszik a bejruti járatnyitás is az előkészületi munkák elhúzódása miatt, de nemcsak a törvények által előirt dokumentumok beszerzése az ok a pillanatnyilag június 1-re tolt indulásnak, hanem Szíria és annak fővárosának közelsége is, ahol évek óta véres polgárháború zajlik, és mindig fennáll a veszélye, hogy a harcok átcsapnak Libanonba is. 

Belgrádnak a „Közel-Kelet Párizsának” nevezett Bejruttal a jugoszláv időkből rendszeres légi összeköttetése volt, a libanoni utasoknak fontos átszállási pont volt a belgrádi repülőtér.

Május 29-től naponta repülnek Varsóba és Kijevbe, bár ez utóbbi sorsa pillanatnyilag nagyban függ az ukrajnai politikai helyzet alakulásától.

Air-Serbia-A319 2_1.jpg
Bejelentették a régi JAT szezonális járatának felélesztését Máltára heti két járattal és újabb célállomások is tervben vannak.

Ezentúl naponta két járat közlekedik Belgrád és Abu-Dhabi között. Az Air Serbia az eddigi heti négy járatát emelte fel mindennapira, míg az Etihad-nak eddig is napi járata volt.

Erre a jelentős expanzióra nem lenne lehetőség, ha a szerb kormány nem értékesítette volna a mostani előrehozott parlamenti választáson miniszterelnökké lett Alekszandar Vucsics, akkor még miniszterelnök-helyettes hathatós közreműködésével a légitársaság kisebbségi részvénycsomagját. Az Etihad Airways tulajdonosi megjelenése hatalmas lendületet adott.

air serbia etihad törzsutas kártyák_1.jpg

Az Egyesült Arab Emirátus nemzeti légitársasága rekordévet zárt 2013-ban, bevétele 27%-kal nőtt, 6,1 milliárd dollárt könyvelhettek el. 11,5 millió utast fuvaroztak, ami 12%-os növekedés.

„A cég fontos lépéseket tett azon az úton, hogy folyamatosan növekedő és gazdaságilag sikeres vállalat legyen. Az elmúlt hét évben mindent a pénzügyi céljaink elérésének rendeltünk alá. A légitársaság már 2005-ben nyereséges volt, igaz, akkor még csak 300 millió dollár bevételt számolhatott el. Ez nőtt mára 6,1 milliárd dollárra.” – mondta James Hogan elnök-vezérigazgató.

Etihad James Hogan.jpg

„Ezt világos és egyszerű stratégiával értük el. Kombináltuk a szervezeti növekedést a partneri kapcsolatok szélesítését és a tőkebefektetéseket, hogy jelentős, stratégiailag fontos légitársaságokban kisebbségi tulajdonosok legyünk.” (Hát, ha tényleg csak ilyen egyszerű lenne?)

Az elnök-vezérigazgató az eredmények ismertetése után bejelentette egy gazdasági csoport, az Etihad Aviation Group megalakulását, amihez az Etihad Airways-en kívül csatlakozik az Etihad Airport Services és a Hala Group nevű turisztikai cégük. Az Etihad Aviation Group első embere szintén James Hogan lesz.

Az Etihadnak tulajdonrésze van az AirBerlin, az Air Seychelles, a Jet Airways, a Virgin Australia, az Aer Lingus és a Darwin Airlines légitársaságokban.

etihad ownership.jpg

Ez utóbbiból született meg az Etihad Regional, ami az ATR repülőgépgyár vezetőivel Luganóban tartott közös sajtótájékoztatóján bejelentette négy ATR-72-500-as típusú repülőgép lízingelését, ezzel az üzemben lévő nyolc darab Saab 2000 típusú 50 személyes repülőgéppel a regionális flotta gépeinek száma 12-re növekszik. Szükség is van rá a hálózat bővítése miatt.

james hogan etihad regional.jpg

A tervek szerint a négy repülőgép április és június között érkezik meg, az első gép április 1-jén száll fel Genfből.

Az Etihad Regional az ATR gépeket 68 személyre székezteti be, az utasok kényelmesen fognak utazni a jól megtervezett kabinok és a kézipoggyászok számára biztosított nagy tárolóhely miatt.

A sajtótájékoztatón a repülőgépgyár képviselői elmondták, hogy az ATR gépek üzemeltethetők a legkisebb költséggel középes távolságra, így regionális forgalomban ideálisak. Gyakorlatilag minden időjárási feltétel mellett használhatók, a karbantartási költségek relatív alacsonyak. Az ATR-72-500-as típus nemcsak a megbízhatóságáról és technológiai fejlettségéről ismert, hanem arról is, hogy a legkelendőbb turbó-légcsavaros repülőgép a piacon. 

Peter Baumgartner, az Etihad Regional vezérigazgatóhelyettese a sajtótájékoztatón azt mondta: 

„Ezek a repülőgépek az Etihad Regionalnak lehetővé teszik, hogy növelje járatszámait, és kulcsfontosságú európai regionális városokat kapcsoljon be a hálózatba, ezzel lehetővé téve az utasoknak az Etihad Airwayshez és partnereihez csatlakozást.”

Etihad regiona ATR-72-600-Etihad_490_318.jpg
Az Etihad Regional május 1-től hetente háromszor fogja repülni a Belgrád-Genf útvonalat, de a fő cél, hogy másodlagos repülőterekről, ahová nagy légitársaságok nem repülnek, szállítsák az utasokat Belgrádba, Zürichbe és Düsseldorfba, hogy onnan bekapcsolódhassanak az Etihad Airways és partnerei az egész világra kiterjedő hálózatába.
Még nem erősítették meg, de már beszélnek róla, hogy tervezik egy balkáni város bekapcsolását a regionális forgalomba, és ez Tirana lenne.

Ahogy egy volt kollégám és barátom mondta, van aki, beszél róla és van, aki csinálja.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr625873978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.