Augusztus 1-jén volt egy éve, hogy az Etihad Airways és a szerb kormány aláírta az öt éves stratégiai partneri szerződést, melynek értelmében az Egyesült Arab Emirátusok nemzeti légitársasága a Jat Airways-ben 49%-os tulajdonjogot szerez.

egy évvel ezelőtt.jpeg
A szerződés szerint a társaság 2013 októberében vette fel az Air Serbia nevet.

A Jat Airways nagyon nehéz helyzetben volt, csökkenő utaslétszám, krónikus repülőgéphiány és szörnyű pénzügyi helyzet jellemezte.

Azután, hogy 2013. augusztus 1-jén aláírásra került a stratégiai szövetségi megállapodás, az Air Serbia bérbe vett hét Airbus A319-es, két Airbus A320-as tipusú repülőgépet és megrendelése van tíz db A320neo gépre, melyeket a tervek szerint folyamatosan 2018-tól állítanak forgalomba.

vadászgéppel_1.jpg

A megújult légitársaság tizenegy új járatot indított: Abu Dhabi, Banja Luka, Bukarest, Budapest, Bejrut, Ljubljana, Prága, Szófia, Várna, Varsó, és szeptember 23-tól hat év után Tirana kerültek be a menetrendbe.

Alekszandar Vucsics miniszterelnök, aki megválasztása előtt is, miniszterelnök-helyettesként jelentős szerepet vállalt a partnerség létrejöttében, a parlamentben elmondta, hogy az Air Serbia 70%-kal növelte a fuvarozott utasok számát. A légitársaság az év végéig várhatóan 1,5%-kal járul hozzá az ország GDP-jéhez.

Air Serbia A319 az első BEG_2.jpg
Az elmúlt egy évben a légitársaság felépítette saját magát mind külsőleg, mind az üzemelés terén. Code share megállapodást kötött az Etihad Airways-szel, az Etihad Regionallal, az Air Berlinnel, az Adria Airways-szel, a B&H Airlines-szal és a Tarommal. A kabin személyzeteket az Etihad Crew Training Academy-n készítették képezték ki.

Megalapították az Aviolet charter légitársaságot a Jat Airways öt db Boeing 737-300-as típusú gépével, így azokat továbbra is a flottában tudják tartani, és hasznosítják.

aviolet 3_1.jpg
Egyre nagyobb figyelmet fordítanak az átszálló utasokra, ehhez igazítják az új járatokat, a menetrendet, Belgrádot a régió hub-jaként kívánják üzemeltetni.

A miniszterelnök szerint a légitársaság ebben az évben csekély profitot fog tudni elkönyvelni. A szomszédos országokba irányuló regionális járatok bővítése mellett „egy évben belül New Yorkba és Chicagoba saját légitársaságunkkal fogunk repülni” – mondta.

Június végétől erre az amerikai légügyi hatóságtól, az FAA-től az elvi engedélyük megvan.

Az Air Serbia eredményként könyvelheti el, hogy Isztambulban az eddig használt másodlagos repülőtér, a Sabiha Gökcen helyett már a török főváros legnagyobb légikikötőjébe, az Atatürk repülőtérre szállítja utasait.

air serbia flotta_1.jpg

A vállalat vezérigazgatója Dane Kondics is büszkén sorolta az eredményeket: „a társaság gazdag történelmi alapokat örökölt, és kitartott ezek mellett. Egyre több menetrendszerinti úticél, egyre nagyobb flotta, első osztályú repülőgépek, globális hálózat, növekvő utas szám és növekvő bevételek jellemzik az elmúlt egy évet. Az Air Serbia bebizonyította, hogy méltó a JAT örökségre.”

Persze nem volt ilyen sima a stratégiai partnerség létrejötte. 2013-ban a szerb kormány elég hosszú ideig nem hozta nyilvánosságra a tárgyalásokat az Etihaddel az ellenzéki pártok egyet nem értése miatt. Márciustól folyamatosan tolódott a határidő, hogy mikor jelentsék be az előrehaladott megállapodást, de azt sem a politika, sem a légitársaság nem tette meg az utolsó pillanatig.

ünnepség a hangárban 2_1.jpg

Az Air Serbia tulajdonosai optimisták a légitársaság kilátásait illetően. James Hogan, az Etihad Airways elnök-vezérigazgatója, az Air Serbia alelnöke azt mondta: "Danny Kondics és csapata kiváló munkát végzett, az első negyedév eredménye meghaladta az üzleti tervben vártat, bízunk benne, hogy ez töretlen marad 2014 végéig.”

Hogy a változás minden fronton látható legyen, augusztus elsejétől nyugdíjba vonult az addigi fedélzeti magazin, a Review. Az 1975 márciusától megjelenő magazint az Elevate (Emelkedés) című kiadvány váltja fel. A magazin kétnyelvű – szerb és angol nyelvű – a főszerkesztője Artur Demek, aki korábban a Playboy szerb kiadványának szerkesztőségét vezette. A légitársaság facebook oldalán többen kifogásolták, hogy a korábbi Review magazin cirill betűs volt, míg a mostantól megjelenő fedélzeti kiadvány latin betűs.

elevate_the_inflight_magazine_of_air_serbia_m.jpg

Az első számban az utasok olvashatnak a Maldív-szigetekről éppúgy, mint a szerbiai turista célpontokról, vagy éppen a boszniai Szerb Köztársaságban Emir Kusturica filmrendező által létrehozott Andicsgrad, és a népszerű újvidéki EXIT fesztivál mellett a pravoszláv kolostorok híres borairól.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr436570695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.