A „láncos kutya” hallottam talán egyetlen egyszer a szüleim beszélgetésében, aztán édesapám – aki nem volt a rendszer kegyeltje – csak a szemével intett: nicht vor dem Kind! Nem is értettem, később sokat nem is tanultunk róla, aztán a sors úgy hozta, hogy hosszabb időt töltettem Bosznia-Hercegovinában, és akkor már érdekelni kezdett, ki is volt Joszip Broz Tito.
 
Többször írtam róla itt a blogban is, most elém kerültek olyan képek és írások, amik az egykori elnök gépkocsi flottájával foglalkoznak. Belgrádban öt autó van, amit Tito használt: négy Mercedes és egy Rolls Royce. Mindegyik a jugoszláv történelem egy darabja. Kiállításra készítik fel őket, hat év után először gördülnek ki a laktanyából.

titovi-automobili-01_mercedesek.jpg

                A különleges flotta autói a katonai garázsban

Hivatalos adatok szerint Tito a 40 év alatt, amíg Jugoszlávia első embere volt, szolgálati és saját célra, valamint a védelmére összesen 234 autót használt. Ebből az elképesztő nagy számból a személyes flottájában 85 autó volt. Nyolc ország 25 autógyárának és Jugoszláviának gépkocsijait használta. Volt közöttük 13 Zasztava, 12 Cadillac, 11 Mercedes.

titovi_automobili_20150726_5935269_high.jpg

                      Mercedesek és a Rolls Royce

Miroszlav Milutinovics, „Az autók és Joszip Broz Tito 1912-1980” c. könyv szerzője azt állítja, hogy a „koronás főktől, a demokratikusan megválasztott vezetőkön át a diktátorokig nincs példa arra, hogy bárkinek olyan mennyiségű és minőségű autóparkja legyen, mint amivel Tito rendelkezett”. Ez olyan gyűjtőkre is vonatkozik, mint a volt szovjet pártfőtitkár Leonyid Brezsnyev, vagy az iráni sah Mohammad Reza Pahlavi.

Joszip Broz első szolgálati gépkocsiját sofőrrel 1939-ben kapta, amikor a Jugoszláv Kommunista Párt főtitkára lett. A II. világháború alatt főleg dzsipeket használt. Egy Willys Jeep terepjárót Fitzroy MacLean, a jugoszláv partizánokkal harcoló brit katonai alakulat tagja adta neki. Azt a dzsipet a németek Drvar városka támadása során ellopták.

tito_willys-jeep-7-1600x1056.jpg

                                         Willys Jeep

Azután lett az „imperialisták láncos kutyája”, hogy Sztálin 1948-ban kizárta Jugoszláviát az önálló külpolitikai elképzelései miatt a Kominformból, és Tito a Szovjetuniótól független utat választotta. Ezt a Sztálintól való elhatárolódást Tito olyannyira komolyan vette, hogy az 1945-ben személyesen a generalisszimusztól kapott páncélozott Pickardot 1948 után egyáltalán nem használta, az autót Szlovéniába vitték.

Az autók felügyeletét, őrzését, karbantartását 1944-től a hadsereg egy speciális egysége látta el, később a Jugoszláv Néphadsereg, most pedig a Szerb Hadsereg gárdája gondoskodik róluk, ezért van minden titoi gépkocsinak katonai rendszáma.

titovi_automobili_picture_20150726_5935279_high.jpg

Sztálin halála után a viszony Jugoszlávia és a Szovjetunió között enyhült, Hruscsov és Leonyid Brezsnyev is ajándékozott egy-egy autót. Előbbi egy páncélozott ZIS-t, utóbbi egy Lada Nivát.

Ajándék autók sok helyről érkeztek Titonak, például Konstantin görög királytól, de kapott ajándékba autókat a washingtoni nagykövetség dolgozóitól, a Kanadában élő horvátoktól, vagy éppen az Egyesült Államokban élő jugoszlávoktól. A kanadai horvátok ajándéka egy 1947-es Cadillac volt, amit Brioni szigetén használt. Szlovénia 1991-es kiválásakor két autószerelő a gépkocsit az éjszaka leple alatt horvát területre, Isztriára vitte.

tito_cadillac_brijuni.jpg                                        Cadillac
 
A csehszlovák kormány ajándékáról, egy Tatra 87 típusú autóról Madeleine Albright volt amerikai külügyminiszter mesél, aki gyerekkorának néhány évét Belgrádban töltötte. Édesapja, Josef Korbel volt a csehszlovák nagykövet. „Gépkocsivezető vitt minket a fekete Tatra autónkon - ami a szárnyával úgy nézett ki, mint egy Batman autó - hosszú kirándulásokra a környező erdőkbe. Egy Tatra 87 autót a csehszlovák kormány ajándékozott Titónak, ő pedig odaadta azt a fiának, Zsarkonak, aki a II. világháborúban szerzett sérülése következtében elvesztette egyik karját. Zsarko az autóval Belgrád szerte száguldozott, emlékszem apám azt mondta, nagy szégyen lenne, ha Tito örököse egy csehszlovák autót vezetve halna meg.”

tito_tatra_87.jpg
                                  Tatra 87

A páncélozott Mercedes 600 Pullman volt Tito kedvenc autója. 1965 és 1978 között a volt jugoszláv elnök használatára öt darab Pullmant vásároltak. Az első 600-as 1964-ben érkezett Jugoszláviába, a 8. Belgrádi Technikai Vásáron mutatták be, közvetlenül a Frankfurti Autószalon után.
 
A Mercedes 600 a maga egyszerű és elegáns megjelenésével a 60-as évek végének legszínvonalasabb autója volt. Technikai fölényét soha nem lehetett felülmúlni.

tito_mercedes600-interior_general1.jpg
                                         Mercedes 600 Pullman

Elektromos ablakemelő, napfénytető, belülről működtethető csomagtartó nyitás-zárás, dönthető hátsó ülések, klíma, mini-bár, két Becker Grand Prix rádió. Ezek mellett Tito kifejezett kérésére került beépítésre borotválkozó tükör is. Ilyen kényelmi felszerelések akkor nem voltak megszokottak, egyediségük miatt az áruk is borsos volt.  
 
Az 1978 decemberében érkezett utolsó páncélozott Mercedes 600 Pullman – állítólag egyetlen ilyen a világon – vételének körülményei meglehetősen ellentmondásosak. Az ára 677 ezer akkori nyugat-német márka volt, áfa nélkül. Abban a hónapban a piaci ára a széria, hatajtós Pullmanoknak valamivel több, mint 175 ezer márka volt. A gyár 1980-ban kiadott közleménye szerint az elnök által kért speciális felszerelés került 430 ezer márkába, ezek tették a világ legdrágább autójává. Az autó 6300 köbcentis benzinmotoros, 250 lóerős, súlya 3 tonna. Ilyen gépkocsit a németek azóta sem gyártottak. Az autót karbantartó katonatiszt szerint „minden idők legkiválóbb motorja, legjobb kivitel, legjobb jellemzőkkel.” 

titovi-automobili-cover_mercedes_600.jpg
                            Mercedes 600 

Ezt a páncélozott járművet a volt jugoszláv elnök csak néhány alkalommal használta, de a későbbi elnökök is csak nagyon ritkán. Szlobodan Milosevics 1997-ben a beiktatási ceremóniája után ebben hagyta el a Szövetségi Gyűlés épületét. Az utolsó külföldi vendég, akit ezzel szállítottak, 1999-ben Alekszander Lukasenko fehérorosz elnök volt.
 
1967-ben érkezett a flottába az első hatajtós kabrió Mercedes 600 Pullman Landaulet a horvátok ajándékaként, majd később vásároltak is még egyet. Állítólag a Mercedes gyár összesen hét darabot készített és olyan büszkék rá, hogy egy példány a gyár múzeumában van kiállítva. Ilyen típust használt a brunei szultán Hassanal Bolkiah, a román és a bolgár pártfőtitkárok, Nicolae Ceausescu és Todor Zsivkov is.

tito_mercedes_600_landaulet.jpg
                                  Mercedes 600 Landaulet 

Tito szerette az 1960-ban készült Rolls Royce Phantomot is, szerette maga vezetni. Azt az autót kifejezetten az ő számára készítették. Felbecsülhetetlen értéke van. Nagyon ritkán lehet egyáltalán megnézni, nemhogy beleülni, esetleg vezetni. A Phantom V. alvázszáma is egyedi: 5LAT6. Ezt a katonai múzeum egyik kurátora desifrírozza: az 5-ös azt jelenti, hogy a Phantom ötödik generációja, LAT = baloldali kormánnyal, a 6-os szám pedig, hogy a sorozat hatodik darabja.

tito_rolls_royce_phantom.jpg
                                    Rolls Royce Phantom

Ellentétben azzal az urbán legendával, ami a közvéleményben és egyes sajtóorgánumokban is időről időre előkerül, II. Erzsébet nem ajándékozta Titonak ezt az autót. 1972-ben vendégként ugyan utazott benne, de a Phantom vásárlója valójában az Auto Srbija vállalat volt. Angliából a Szloboda hajó fedélzetén érkezett, ezután lett a különleges autóflotta tagja.
 tito_rolls-phantom-v_pv16-dv-11-gca_i005.jpg

                               Rolls Royce Phantom

A Phantomot vadászatokon is használták, ezért a visszapillantó tükrök helyén két belülről mozgatható fényszóró van. Még abból az időből, amikor az autó szolgálatban volt, van egy sérülés rajta -  megereszkedett a bal hátsó sárvédő. Ez akkor történt, amikor egy motoros felvonuláson nagyon alacsony sebességgel menve egy óvatlan pillanatban a motoros kísérő egyensúlyát vesztette és nekiment az autónak. Annyira pillanatok alatt történt minden, hogy a sérülést csak jóval később vették észre, amikor az autót már milosevicsi szemlére készítették elő.
 
Az idősebb belgrádiak jól emlékeznek a titoi gépkocsikra: „elégszer láttuk őket az utcán, nem is gurultak, szinte úsztak az utakon. Visszahozzák a régi idők emlékeit.”
 tito_mercedes_benz_600_tito_i_jovanka_broz_2.jpg                                        A belgrádi utcán

De nemcsak Belgrádban, hanem nyári rezidenciájának helyén, Brioni szigetén is gyakran találkozhattak az elnöki flotta gépkocsijaival. Ott használta azt a Lincoln Continentalt is, amivel 1971-ben szigeti kirándulásra vitte az akkor legismertebb színész párt – Elisabeth Taylort és Richard Burtont. Tito szívesen mutatkozott híres külföldi színészekkel, közéleti személyiségekkel, többször volt a vendége Sophia Loren is. Richard Burton több mint három évtizeddel a közös autózás után megjelent önéletrajzi könyvében azt írta róla, hogy mint sofőr rettenetes volt, halálfélelmük volt neki is és Elizabethnek is, de „ő is és a felesége is olyan sármosak és kedvesek voltak, hogy az ember mindent megbocsátott nekik.”
 tito_elizabeth_taylor.jpg                           A Tito házaspár és az amerikai színész legendák Brioni szigetén

Tito nemcsak kapott ajándékba autókat, hanem maga is ajándékozott. Még abban az időben, amikor harmonikus volt a kapcsolat közöttük, Sztálinnak ajándékozott egy Mercedes 770 K típusú gépkocsit, azt az autót, amit az usztasa vezető Ante Pavelics 1942-ben Adolf Hitlertől kapott. A Kreml számára elfogadhatatlan volt, hogy az ellenség autóját használják, így azt továbbadták az üzbég pártvezetőknek. 1961-es afrikai körútja alkalmával Zasztava 1100 típusú autókat ajándékozott Ghana, Mali és Tunézia elnökének és Togo miniszterelnökének. 1976-ban Leonyid Brezsnyevnek egy Zasztava 101 Lux típusút.  Hét autót az orvosainak és a sofőrjének ajándékozott, de nem maradtak ki az ajándékozásból családjának tagjai sem.

tito_zastava-101-lux-slika-58765229.jpg

                                                 Zasztava 101 Lux

A jelenleg Belgrádban őrzött titoi flotta autóin kívül a kollekcióhoz tartozik az a Szlovéniában lévő 14 volt jugoszláviai hivatali autó, amiket 1986-ban vittek oda a fővárosból. Akkor öt évre szóló megállapodást kötöttek a Május 25. múzeummal, az autók az állandó kiállítás része voltak. 1991-ben kellett volna visszavinni, de közben Jugoszlávia szétesett. Ott van az 1938-as Horch 951, az 1954-es Rolls Royce Silver Wraith, az 1936-os Cadillac V12, az 1939-es Mercedes 540K modell is. Egyes szakértők értékelése szerint ezek a különleges flotta legdrágább autói, az 1939-es Mercedes Coupé értéke meghaladja 9 millió dollárt.

tito_horch_1937_951.jpg                                                  Horch 951

A volt Jugoszlávia vagyonának felosztása még mindig nem fejeződött be, vita tárgyát képezi Joszip Broz Tito gépkocsi flottája is. 

titovi_mercedesi.jpg

 

Fotók: autoslavia

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr108781642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.