Az Európai Bizottság az Air Serbia tulajdonosi struktúrájáról folytatott vizsgálatának eredményeként megállapította, hogy az Etihad Airways beruházása a szerb légitársaságba összhangban van az európai uniós szabályokkal. Az Etihadnek nincs irányítási joga a légitársaságnál, azt a szerb kormány gyakorolja. Ugyanezt állapította meg egy hónappal ezelőtt az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) is.

Alekszandar Vucsics szerb miniszterelnök sajtókonferencián kijelentette, hogy ezzel az Air Serbia fontos sikert ért el Brüsszelben.

Az Európai Bizottság 2014-ben kezdett széleskörű vizsgálatot az Etihad szerepéről európai légitársaságokban, beleértve az Air Serbiát is.

air-serbia-tails-air-serbialrw_1.jpg

Az Air Serbia igazgatóságának elnöke, Szinisa Mali elmondta, hogy többször volt meghallgatáson Brüsszelben: 

„A vizsgálati folyamat az Európai Bizottsággal hosszú volt és nem volt egyszerű. Többször voltam személyesen Brüsszelben, és nagyon örülök, hogy sikerült érvekkel meggyőzni őket, megvédeni ezt a számunkra nagyon fontos beruházást. Ugyanakkor ez a döntés azt is világossá tette, hogy az Etihadnek nincs joga önállóan dönteni, javaslatokkal élhet.

A vizsgálat eredménye nagy siker a szerb kormánynak is, mert azt bizonyítja, hogy helyes döntés volt a stratégiai partnerség választása az Etihad Airways-szel, és a partnerség működik. Egy csőd szélén álló céget mentettünk meg a teljes összeomlástól, és lett a régió legsikeresebb, nyereséges légitársasága, amire Szerbia minden polgára büszke lehet.

Továbbra is azon dolgozunk, hogy javítsuk az Air Serbia teljesítményét. A new-yorki járatra a foglalások a várakozást meghaladóan alakulnak, ami szintén azt mondja nekünk, hogy jó úton járunk. Egy sikeres légitársaság gerjeszti a gazdaság fejlődését is, és nem véletlen, hogy a társaság „felépülése” után az ország gazdasága is növekedést realizál. Nap nap után vannak új beruházások, befektetők és munkahelyek szerte Szerbiában.

Ezzel a döntéssel az Európai Unió és az Európai Bizottság egyértelműen azt üzente, támogatja Szerbia fejlődését” - mondta Szinisa Mali.

air_serbia-etihad.jpg

Az Európai Unió jogszabályi előírása, amiket Szerbiának, mint kandidáló országnak tiszteletben kell tartani, hogy az Európán kívüli befektető csak kisebbségi tulajdonos lehet, és bizonyítani kell, hogy a hatékony ellenőrzés a többségi tulajdonosnál van. Ellenkező esetben megszegné a Nyitott égbolt megállapodást, amit Szerbia is aláírt.

europai_bizottsag.jpgA hírek szerint a Lufthansa kulcsszerepet játszott abban, hogy az Európai Bizottság vizsgálja az Etihad Airways európai befektetéseit. Nem véletlen, hiszen az emirátusbeli légitársaság jelentős tőkebefektetéssel a második legnagyobb német fuvarozó, az Air Berlin tulajdonosa is lett, de befektetett az olasz Alitalia légitársaságba is. Az újság emlékeztet Carsten Spohrnak, a Lufthansa vezérigazgatójának 2015. áprilisi kijelentésére, amiben arra szólított fel, hogy az Etihad tartsa tiszteletben az európai törvényeket.

Nem tétlenkedett a Ryanair sem. Az ír low cost légitársaság a szlovén Adria Airways állami támogatásainak felülvizsgálatát kérte, majd nyilvánosan bírálta az Európai Bizottságot a lassú döntési folyamata miatt.

Mint az egyszer volt magyar nemzeti légitársaság több évtizedekig dolgozója bizonyos irigykedéssel, ugyanakkor örömmel figyelem a szerb légitársaságnál végbemenő változásokat. Drukkolok, hogy a kézzel foghatóan meglévő politikai részvétel mellett is sikerüljön nekik eredményes, nyereséges társaságot működtetni. Ezzel valamit visszahoznak azoknak a régi dolgozóknak is, akik egykor még a JAT-nál kezdték el pályafutásukat és varázslatos munkahelyet kínálhatnak az új generációnak, mert akiket egyszer a kerozin szaga megcsapott...

Forrás: T6

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr38893668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.