Haláltábor. Én már azon szerencsés nemzedék tagja vagyok, akik ezt a szót a II. világháború történelmét tanulva a könyvekből ismertem meg. Majd már felnőtt fejjel, a délszláv háború idején újra megtanultam. 47 évvel a második világháború után Európában újra haláltáborokat hoztak létre. 

Bosznia-Hercegovina területén hat koncentrációs tábor működött, közülük az egyik volt Prijedor mellett a Keraterm. A tábort a prijedori válságstáb határozatára hozták létre az egykori kerámiagyár területén. Működtetéséért a prijedori közbiztonsági központ és a katonai rendőrség volt a felelős. Ők adták a tábor személyzetét.

keraterm-camp.jpg

A táborba főleg a Matarusko Brdon élőket vitték, illetve a Száva bal partján lévő települések lakóit. Működésének legbrutálisabb mészárlását követték el 25 évvel ezelőtt 1992. július 23-tól 24-re virradó éjszaka. 

A zsúfolásig tele 3-as számú terem előtt géppuskások sorakoztak fel és valamilyen gázt engedtek be. A szag elviselhetetlen volt, a bent lévők megpróbálták kitörni az ajtót, a szerb katonák pedig tüzet nyitottak rájuk. Azon az éjjelen 200 rabot gyilkoltak meg. 

Másnap reggel az egész szoba tele volt vérrel, a holttestek halomban feküdtek, amikor a testeket teherautókra tették, még azokból is folyt a vér. A prijedori szerbek másnap a városban halkan suttogták egymás között, hogy az éjszaka „Keraterm véres éjszakája” volt.

keraterm_2.jpg

„Először a 3-as teremben helyeztek el, aztán átkerültem a 2-esbe. Később a 3-asból elvitték az embereket Matarusko Brdo-ra. Három napig tartották ott őket élelem és víz nélkül. Július 24-én, amikor az emberek megpróbálták kitörni az ajtót, mert már nem bírták tovább, elkezdték őket lőni. 120 halottat számoltam meg. 67-en megsebesültek, őket teherautókkal elvitték, állítólag kórházba, de őket is meggyilkolták. Tíz-húsz fős csoportokban vitték el az embereket, állítólag hogy összetereljék az állatokat a falvakban, de ők soha nem tértek vissza a táborba. Rettenetes volt. Kínzás és kínzás minden nap.” Egy túlélő, Halim Sivac fájdalmas emlékezése. Őt 1992. augusztus 5-én szállítottak át a Keratermből a Trnopolje táborba, de útközben sikerült megszöknie. 

A Keratermben elkövetett gyilkosságokért kilenc személyt ítéltek el, hetet Hágában, kettőt Boszniában. Az elítéltek elsősorban a táborparancsnok és a váltásparancsnokok. A hágai nemzetközi törvényszék előtt a táborparancsnok és másik három társa beismerték tetteiket, bűnösnek és felelősnek vallották magukat. A vádlottakra 5 és 31 év közötti börtönbüntetést szabtak ki.

„Ez azt jelenti, hogy azok, akik konkrétan elkövették a mészárlást a 3-as teremben, és a többi gyilkosságot a Keratermben, még mindig szabadon vannak.” 

keraterm_trnopolje_concentration_camp_in_prijedor_bosnia.jpg

1992 május és augusztus között 3000 foglyot vittek a Keratermbe. Ugyanezen időszak alatt 371 rab nem élte túl a megpróbáltatásokat és a kínzásokat, köztük az egyetlen éjszaka alatt meggyilkoltak, a 3-as terem 200 foglya.

Prijedorban és környékén a boszniai háború alatt 3176 civilt öltek meg, a többségüket tömegsírba temették, nem egyet másodlagos tömegsírba. Máig keresnek még 777 áldozatot. Az itt elkövetett háborús bűncselekményekért a bíróságok 51 ítéletet hoztak.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr7312689707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BiG74 Bodri 2017.07.26. 09:55:26

Az emberforma állatok minden korban állatok maradnak, és ha hatalomhoz jutnak, mindig létrefogják hozni a maguk kis koncentrációs táborait.

GallaiG 2017.07.26. 10:50:44

Ehhez még vegyük hozzá, hogy mindez Magyarországgal szomszédos országban történt! Ehhez képest mit tudott meg ebből a magyar közvélemény? Semmit! A hazai média cinkos, bűnös hallgatása, a népirtás takargatása, a 300 ezer ártatlan civil szomszéd legyilkolása messze nem jelent meg súlyának megfelelően a magyar sajtóban. Az ausztriai médiával összehasonlítva már akkor háborogtam ezen a "magyar" sajátosságon. Nos azok, akik ezt akkor elkövették a hazai médiában, azok szintén cinkosai a tömeggyilkosoknak. Büntetlenül, sokuk a mai napig formálója a hazai közvéleménynek, ezért nem is csoda, hogy ott tartunk, ahol. A népirtás takargatása pedig nem volt mentes az aljas céloktól sem. Nem véletlen, micsoda értetlenkedés fogadta az amerikai katonai beavatkozást, amikor az USA-nak a világ túlsó felén elege lett a népirtók tetteiből, és megállította Milosevicséket. "Az amerikai bombázások szennyezik a környezetet" - ilyeneket lehetett olvasni a hazai sajtóban, miközben az USA végre éppen a tömeggyilkosok hadigépezetét verte tönkre. Helyettünk is.
Kíváncsi vagyok, a hozzászólásom után meddig lesz címlapos a blog...

paveway 2017.07.26. 11:10:26

@GallaiG: Egész Európa nem tett semmit, csak állt tétlenül. 4 év öldöklés után Amerika kellett hozzá, hogy véget érjen a háború. És tartok tőle, ha most követnék el a szerbek az agressziót, most sem tudna az EU mit kezdeni a helyzettel. Az nem elég, ha a sajtó ír róla.

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.07.26. 11:19:23

Döbbenet, hogy a 20. század végén, Európában megtörténhetett ilyesmi!... :(

GallaiG 2017.07.26. 11:22:59

@paveway:
"Az nem elég, ha a sajtó ír róla."
Szükséges, de nem elégséges feltétel, valóban.
Attól még SZÜKSÉGES!

GallaiG 2017.07.26. 11:36:25

@kugi:
Igen, döbbenet! Továbbá súlyos figyelmeztetés, hogy bármikor, bármi megtörténhet újra, ha nem tudjuk, hol van az eltűrhető határa a politikai inkorrektségnek.
Az egész balkáni borzalom Milosevics néhány mondatával kezdődött. Népeket, nemzetiségeket egymásnak ugrasztó mondatával, amelyeknek egyetlen célja az volt, hogy bármi áron megtarthassa a hatalmát.
Tanulságos...kellene hogy legyen!

röf 2017.07.26. 11:42:06

Aha... ez a töketlen nyugat osztja az észt mindenféle kerítésmentes, demokratikus, milyen legyen az alkotmányodos kérdésben.
Ez a tehetetlen, cselekvésképtelen nyugat egy valamit tud. Az óriásvállalatait szétteríteni az olcsó világban.
Illetve már azt sem, hiszen nem tudta megvédeni egyik legnagyobb munkaadóját, a VW konszernt.
Ennyi.

GallaiG 2017.07.26. 11:46:47

@röf:
Miközben a Nyugat egyre csak hanyatlik Sztálin óta, addig a békeszerető, népeknek szabadságot, boldogságot, jólétet hozó "kelet" mit is tett? Olvasd el a cikket, amihez hozzászóltál!
Jó napot, röfike!

csedo 2017.07.26. 11:53:39

@GallaiG: Alapvetően egyetértek a mondandóddal, csupán kérdezem: nem lehet, hogy Magyarország akkoriban, katonai szövetséges híján, egyszerűen csak nem szeretett volna "elköteleződni" egyik irányba sem? Én emlékszem, hogy nálunk Pécsett pl. nagyon sokan féltek attól, hogy megtámadhatnak minket, a határ mentén élő ismerőseink sorra költöztek el, Barcsot egyszer még, állítólag véletlenül, meg is szórták repülőgépről.
Egyszóval, nekem is forog a gyomrom, valahányszor Bosznián keresztül visz az utam, de talán volt oka a nagy hallgatásnak.
(Szaniszló műsorai a Panorámában jutnak eszembe, a neten nem nagyon találtam őket, kíváncsi lennék, akkor is ilyen hülye volt-e, mint most.)

kenny69 2017.07.26. 11:55:57

@kugi: A huszadik században európában csak egyetlen egy hàború zajlott.

Szarajevóban kezdődött, és ott is lett vége.

incognito ergo sum 2017.07.26. 12:00:19

Az elítélés fontos.

A megismétlődés megelőzése még fontosabb

LENNE.

HgGina 2017.07.26. 12:08:56

@GallaiG: Bosznia-Hercegovina mikor volt szomszédos ország? 100 évvel ezelőtt is csak nagy jóindulattal számított szomszédnak.
1992. júliusban már hónapokkal korábban elismerten független ország volt. Az más kérdés, hogy a szerbek mit követtek el egy tőlük független országban.

Bafana 2017.07.26. 12:13:49

@GallaiG: Nem Miloseviccsel kezdődött, hanem amikor mesterségesen összeraktak a nagyhatalmak olyan államokat, amelyben az ott élők ellenségei voltak egymásnak. Trianon és a Párizs környéki békék még talán a mai napig éreztetik hatásukat. Ez is egy állomása volt.

GallaiG 2017.07.26. 12:20:25

@HgGina: Ha már szőrszálakat hasogatunk: az egész balkáni, népirtásos katyvasz igenis hazánk mellett zajlott, a szomszédságunkban. De facto a szomszédainknál, függetlenül attól, hogy ki mit kezelt de jure tényként akkoriban. A szerbek, mint látható, semennyire sem. A szomszédos Szerbia - amit abban az időben nálunk Kis-Jugoszláviának hívtak eufemizáltan, a német nyelvterületen Maradék-Jugoszláviának neveztek - magyarlakta vidékeinek, magyar lakosságának érintettsége a népirtás elszenvedésében, az szerinted de facto, vagy de jure? Ha már valakinek ezen múlik az erkölcsi ítélete...

BiG74 Bodri 2017.07.26. 12:21:55

@röf:
A tökéletlen nyugat elérte, hogy a ll. világégés után egy gazdasági egységet hozott létre, mely biztonságot és békét teremtett, és jólétet. Ha a tökéletlen nyugat olyan szorosra húzná a kapcsolatrendszerét, hogy gyorsan reagáljon mind politikailag, mind katonailag, akkor meg azért sírnál.

Publikus Team · https://utazaseuropaba.hu 2017.07.26. 12:24:00

Fuuu, nagyon érdekes a téma. Nem tudtam ezekről a táborokról. Ma áll ezek helyén múzeum? Még a Google Maps is érdekes: Boszniai Szerb Köztársaság?!

GallaiG 2017.07.26. 12:24:04

@Bafana: Tényleg, nézzünk egy kicsit mélyebbre! Szerintem meg a Tatárjárással kezdődött.
Komolyra fordítva:
Aki személyében érintett főfelelős, tettei miatt a népirtást követően börtönében elpusztult lény volt, azt Milosevicsnek hívták.

Lxxxx 2017.07.26. 12:41:44

@paveway: Már hogyne tudna az EU mit kezdeni a helyzettel? Brüsszel akár 2 havonta elítélő nyilatkozatot tenne pl. a szabad vallásgyakorlás akadályoztatása ellen!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 12:42:31

Én ott voltam a Balkáni háborúban és láttam ugyanezt a szerbek oldaláról. Arról ma sem írnak sehol hogy mennyi szerbet irtottak ki. Valahogy erről hallgatnak. Arról se szólnak a híradások, hogy a volt Jugoszlávia népességének kétharmada volt szerb és maradt nekik az ország egyharmada. Hogy a szerb államiság bölcsőjének tartott Koszovót teleszülték az albánok. Nekem konkrétan szerb barátnőm maradt ott a háborúban, aki elment Boszniába hogy elhozza onnan a szüleit és sosem jött vissza, ma sem tud róla senki semmit. Hivatalosan eltűnt. Minden oldalon volt egy csomó állat. Ráadásul az, aki egyébként is erőszakos és ráadásul a másik oldal legyilkolja a szeretteit, azok elállatiasodnak és ártatlanokon állnak bosszút. A bosnyák harcosok sem voltak jobbak mint a csetnyikek.

BiG74 Bodri 2017.07.26. 12:46:22

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Horvátok is tudtak mesélni, hogy mennyire kemények voltak. Igen az állatok mindenhol ott vannak.

GallaiG 2017.07.26. 12:48:45

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A mindenségit! Itt tarunk még mindig? Mit szólnál hozzá, ha egy Auschwiztról szóló írásra azt reagálná valaki, hogy milyen sok német katona halt meg a harcokban? Meg hogy a varsói felkelők milyen sok náci katonát öltek meg?! Meg a hitleri haderőt legyőző nyugatiak előrenyomulásának mennyi német civil áldozata volt?!
Ilyen "érvekre" én bizony felháborodnék, mint ahogyan most is.

GallaiG 2017.07.26. 12:51:35

@Lxxxx: Mert a "dicső kelet" mit tenne, mit is tett ennek a népirtásnak az idején? Még elítélő nyilatkozatokat sem!

Muad\\\'Dib 2017.07.26. 12:56:07

@GallaiG:
Ez nagyon rossz hasonlat. Nem civilekkel szembeni népirtást hasonlít senki katonai áldozatokhoz. Csak annyit írtak többen, hogy sajnos nem csak a szerbeknél gurult el a gyógyszer, hanem valamennyi résztvevő kivette a részét a népirtásból. Az embereket sajnos könnyű meghülyíteni és vérengző vadállatokat csinálni belőlük...

GallaiG 2017.07.26. 12:59:01

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "Hogy a szerb államiság bölcsőjének tartott Koszovót teleszülték az albánok." Ezt szinte észre se vettem első olvasásra. Neked még ezek szerint megvannak Milosevics brosúrái, amikből merítesz?
Éppen ezt a "teleszülést" akarták "kompenzálni" a népirtással. Százezrek vérével lemosták a bölcsőt. "Gyönyörű" lett.
@Muad\\\'Dib:
Egyik vérengző vadállat tette sem menti a másikét. A védekezőé meg főleg nem. Ezek nem érvek.

Muad\\\'Dib 2017.07.26. 13:04:37

@GallaiG:
De rajtad kívül ki irt bármit is mentegetésről?

GallaiG 2017.07.26. 13:09:18

@Muad\\\'Dib:
Ez mentegetés: "sajnos nem csak a szerbeknél gurult el a gyógyszer, hanem valamennyi résztvevő kivette a részét a népirtásból"

A "szerbeknél" helyére írd be, hogy "németeknél", amikor Hitler tetteit értékelik. Az bizony mentegetés, relativizálás lenne, a magyar törvény meghatározása szerint.

Muad\\\'Dib 2017.07.26. 13:13:40

@GallaiG:
Ez, ez most komoly b+?
Mióta relativizálás az, ha sajnálatomat fejezem ki amiatt, hogy más is ilyen undorító módon viselkedett? Miközben bőven sok lett volna az is, ha csak a szerbek művelnek ilyesmit.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2017.07.26. 13:27:47

@GallaiG: Erre van szükség ahhoz, hogy az emberek (pl. a gyerekek) megértsék, hogy nincs az a háború, ahol jók és rosszak vannak. A háború a baromarcúaknak (az összes résztvevő fél esetében) lehetőséget ad arra, hogy gátlástalanul kiéljék magukat, az összes többiek (az összes résztvevő fél esetében) pedig mérhetetlen szenvedést élnek meg. EZ a háború, nem pedig az, hogy a "x ország hős katonái kardélre hányták a gaz y ország katonáit". Az embereket kell látni, az egyes embereket és sorsokat, csak akkor lehet felfogni, mi a háború. Vagy az utcai verekedés, vagy bármi, ahol néhány magából kivetkőzött beteg állat ölni kezd. Ugyanolyan értelmetlen a frontra kihajtott német katona halála, mint a koncentrációs tábor foglyaié, a kiirtott szerbek ugyanúgy nem kelnek életre, mint a kiirtott horvátok.

GallaiG 2017.07.26. 13:34:24

@Kovácsné: Tévedés! Éppen arról ez ez a fenti borzalom, hogy vannak gonoszok, akiknek semmi sem nagy ár, ha meg akarják tartani a hatalmukat.
Ezzel ellentétben azok, akik az életük árán is megállítják a gonoszokat, azok meg igenis hősök.
A gonosz népgyilkosok legszebb álma az esztelen pacifizmus, amelyik szerint nincsenek jók, meg nincsenek rosszak. Bizony hogy vannak. Ezért nem nézhetjük el tétlenül, amit művelnek a népirtók és cinkosaik.

Muad\\\'Dib 2017.07.26. 13:35:12

@Kovácsné:
Hát azért ez erős ferdítés. Ha te pitypangországban élsz és holnap tulipánország lerohanja az országodat, mert szerinte neki az jár, akkor aligha mondhatja bárki is, hogy nem eldönthető kinek van igaza és kinek az esetében jogos fegyvert használni.

Alick 2017.07.26. 13:41:09

@GallaiG: Éppen az a relativizálás, ha az egyik fél által elkövetett "nagyobb" bűnöket emlegetve bagatellizáljuk a másik fél "kisebb" - de így is igen súlyos - bűneit.

Alick 2017.07.26. 13:48:37

@GallaiG: "A gonosz népgyilkosok legszebb álma az esztelen pacifizmus, amelyik szerint nincsenek jók, meg nincsenek rosszak. Bizony hogy vannak."

Igen, csak a határvonal nem az egyik hadsereg kontra másik hadsereg vonalon húzódik, hanem mindkét hadseregben a genfi konvenciót betartók és megszegők között - utána lehet vitatkozni, hogy hol hányan voltak... de a korrekt német katona és a katyn-i szovjet NKVD-s tömeggyilkost összevetve a "rossz" az utóbbi.
Már ha alapvetőnek és korreknek tartjuk az egyéni felelősség elvét. Mert ha továbbra a kollektív bűnösség elve működik, akkor csak az újabb népirtások lehetőségét készítjük elő.

Bafana 2017.07.26. 13:54:26

@GallaiG: Az, hogy gonoszokra és hősökre osztasz fel egy háborút, máris relativizálsz. Ugyanis, a győztes mondja meg utólag, ki valt a hős. Lásd I.VH.-t lezáró "béke"szerződések. Ennek a Jugoszlávia nevű förmedvénynek Milosevics bizony csak egy állomása volt. Szabó Dezső írta, hogy egy szerb késsel a kezében születik és késsel a hátában hal meg.

n3spr3ss0 2017.07.26. 14:14:10

Mi még fegyvert is szállítottunk a gyilkoláshoz.

röf 2017.07.26. 14:14:11

@GallaiG:
Tudod, Kurt Úr nem hiszem, h kérne az egyetértésemből, ezért nem is az ő beírására válaszolok, de!
Valahogy fű alatt volt egy olyan nyugati vélekedés, belenyugvás, jóváhagyó semmittevés, melynek az volt a végkicsengése és katalizátora: kell nekünk ide Európa közepére egy muszlim állam? Nem is biztos....
Na így tessék nézni a nyugati "erőfeszítéseket".

Muad\\\'Dib 2017.07.26. 14:22:30

@n3spr3ss0:
Mármint, hogy a horvátoknak legyen esélyük védekezni...

calen 2017.07.26. 14:56:08

@GallaiG:
Nem a "szerb szellemiség bölcsője" volt a lényeg. Úgy tudom, hogy két szerb falut megtámadak bosnyák és külföldi muszlim radikálisok. Válogatott kegyetlenséggel gyilkolták le a falvak férfi lakosságát, a nőket pedig megerőszakolták. Ettől rágtak be a szerbek, főleg, hogy már volt a muszlimok rovásán. Puszta önvédelemből úgy határoztak, hogy kitakarítják a muszlimokat Jugoszláviából.
Ezzel vette kezdetét az etnikai tisztogatás. A szerbek visszaütöttek.
Az más kérdés, hogy közben ugyanúgy elállatiasodtak, mint a muszlim radikálisok.

calen 2017.07.26. 15:02:01

@calen:
Ehhez még hozzá tenném, Nyugat- és Észak-Európa népei tanulmányozhatnák ezt a tragikus eseménysorozatot. Néhány évtized múlva valószínűleg ők is ilyesmire fognak kényszerülni. Ki kell találniuk, hogyan maradhatnának meg közben embernek.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 15:03:34

@GallaiG: Én a másik oldalról nézem. Azokat akik a szerb oldalról vesztek oda. Katonaként, polgárként. Akiknek semmi közük nem volt a mészárosokhoz, csak ott találták magukat egy háborúban. Ha azokban az időkben jártál volna Belgrádban és láttad volna a város előtti bádogvárosokat, ahol az otthonukból elűzött szerbek tengették az életüket tízezrével. Akiknek sok szerette el is tűnt. Ezekből az emberekből nem nehéz kihozni az állatot. A II. világháború németjeivel az összehasonlítás nagyon nem stimmel, mert őket nem űzte el senki a szülőföldjükről és nem gyilkolták le a családjukat.
De ettől persze senkit nem ment, hogy valaki megszegi a csata szabályait.

Egyébként

konfliktuskutato.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=103:1-vesztesegek-es-karok&root=12&catid=10:vi-a-koevetkezmenyek

"Az áldozatok etnikai megoszlását tekintve egyértelmű, hogy a legtöbb embert a bosnyákok vesztették. Ők legalább 65 ezer embert siratnak. Az áldozatok több mint fele civil volt. A horvát veszteség 20-25 ezer, a szerb áldozatok száma összesen 35 ezer főre tehető. A koszovói albánok 8-12 ezer embert vesztettek. A háború brutalitását jelzi, hogy az áldozatok 35-40 százaléka, azaz mintegy 55-60 ezer ember a civilek közül került ki. Többségük boszniai muzulmán volt."

Muad\\\'Dib 2017.07.26. 15:05:38

@calen:
Ez egy baromság. A horvátokra vajon miért rágtak be? Amúgy is milyen hülyeség már azzal jönni, hogy én azért követek el népirtást, mert két faluban xy-ék mit csináltak.
Úgy tűnik tényleg felesleges volt lejönni a fáról...

dr. mesterséges színezék 2017.07.26. 15:10:40

@Muad\\\'Dib: Ugyanakkor (mármint szó szerint _ugyanakkor_) abban puskaporos levegőben, amelyben a magyar kormány tiszta erőből igyekezett nem számontartani, hányszor sértik meg az ország déli határait és hányszor lőnek át rajta, nehogy az észrevételezését valaki provokációnak tekintse - a honvédelemre felesketett sorállomány számára a szokásos alapos lőkiképzéseket tartották: fejenként legeljebb 20 (ahol a hivatásos állomány kiparancsolta a tárból, ott kevesebb) lőszeres javadalmazással.
Közben bátorítolag elhangzott, hogy "azért kell jól megtanulniuk lőni, hogy az ellenség anyukája sírjon, ha bebaszik nekünk, és levezényelnek".

Moldova egy fantáziaszegény kontár.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 15:11:43

Mellesleg megjegyezném, hogy a szerb-horvát konfliktusban mindkét oldalon alapvetően egyenruhás katonák harcoltak.
A csata szabályai pedig egyenruhás fegyveresekre vonatkoznak. Azokat jogok illetik meg. A megkülönböztető jelzést nem viselő fegyverest nem illetik meg ezek a jogok. A boszniai oldalon sajnos muszlim radikálisok is megjelentek. Én láttam Belgrádban azokat a lapokat ahol megjelentek azok a fényképek amelyeken iszlám harcosok levágott szerb fejeket lóbáltak. Erre a szerbek keményen válaszoltak. Ez nem menti egy pillanatig sem a polgári lakosság elleni atrocitásokat és vérengzéseket. Csak mit teszel azzal hogy lőttek rád a falu szélén, majd eldobált AK-k után ugyan a sok férfi közül hogy mondod meg ki harcolt, ha mindenki civilben volt? Hangsúlyozom, ez sem menti a felelősség alól azokat akik ezt csinálták. És miért nem beszélünk arról amit a magyarok ellen követtek el a szerbek? Arról miért is van csend? Miért van arról csend hogy magyar fiatalok százai, ezrei haltak meg a háborúban akiket besoroztak a szerbek?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 15:16:55

Csak úgy mellesleg. Mi is manapság Európa véleménye a muszlim harcosokról?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 15:19:33

Nem ezek a muszlimok ellen emelünk mi a déli határra - nagyon helyesen - kerítést? Emlékszik valaki olyanra hogy a volt Jugoszláviából elmenekült szerbek robbantottak volna a befogadó országban?

Még egyszer, a tömeggyilkosságok elfogadhatatlanok. De ezek a másik oldalról is megtörténtek és arról hallgat a média.

HgGina 2017.07.26. 15:19:59

@GallaiG: Értem. Tehát Kazahsztán és Vietnám, Anglia is a sok ott élő magyar érintettsége miatt a szomszédban van szerinted.
Szerintem meg egyszerűen hülyeséget írtál, oszt pont. Bosznia-Hercegovina soha nem volt Magyarország szomszédja. Csak annyira, mint Japán, Nyasszaföld és Panama.

dr. mesterséges színezék 2017.07.26. 15:21:47

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "De ettől persze senkit nem ment, hogy valaki megszegi a csata szabályait."

Nem feltétlenül értek egyet Énkével, amikor azt mondja, hogy a nemzetközi haditörvényeknek nem sok értelmük van, de megvan az igazsága.

Akik éppen azért mennek egymásnak, mert képtelenek lettek akármilyen nemzetközi jogi alapon tárgyalni; és mert biztosak abban, hogy ők nevetnek a végén, csak elég keménynek kell lenniük, és tojniuk a késsel-villával evés etikettjére, azok elég kemények is lesznek.

Énke kissé demagóg véleményét a háborús bűnösök felkutatásának és elítélésének nevetségesen hosszadalmas procedúrája és eredménye alá látszik támasztani.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 15:29:33

@dr. mesterséges színezék: A csata szabályai egyszerűek. Az a fegyveres, aki egyenruhát vagy megkülönböztető jelzést hord az katona, vagy milicista. Azt megilleti a hadijog. Aki nem, azt nem.
Még egyszer. Ez sem jogosít arra, hogy fegyvertelen, civil ruhát viselő embereket, akik egy része feltehetően harcolt, válogatás nélkül lemészároljanak. Az háborús bűn.
Amit mind a két oldal elkövetett. Sőt, az aki ezt nem reguláris egység tagjaként követte el, az meg simán terrorista.

zuulululu 2017.07.26. 16:23:09

@GallaiG: "Éppen arról ez ez a fenti borzalom, hogy vannak gonoszok, akiknek semmi sem nagy ár, ha meg akarják tartani a hatalmukat.
Ezzel ellentétben azok, akik az életük árán is megállítják a gonoszokat, azok meg igenis hősök."

LOL
Te aztan egy egyszeru ember vagy komam! A vilagot 2 reszre osztod, a jok es a rosszak, aztan mindegy ki mit tesz, csak az szamit hogy ki teszi. Tobbet gondolkodni sem kell, ennyi.
TE JO EEEGGG

dr. mesterséges színezék 2017.07.26. 16:28:55

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Tisztában vagyok azzal, hogy mik a kombatáns kötelességei és jogai, de nem erről beszélek.
Hanem arról, hogy ha igaz a jogi közhely, hogy minden jogszabály annyit ér, amennyire betartatható, akkor a nemzetközi hadijog értéke egy töredék hajítófa. A 6-os villamoson bliccelve inkább számíthat retorzióra az elkövető, mint az, aki halomra lő vagy lövet egy falut. Még akkor is, ha nem két nagy proxyháborújáról van szó - ha arról, akkor végképp csak az önkontroll szab(hatna) határt a majomörökségnek.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2017.07.26. 16:31:51

@Muad\\\'Dib: Aki ráküldi Tulipánországra a pitypangországi katonákat (vagy hogy volt a hasonlat, elnézést, ha fordítva (: )az egy mocskos állat. Maguk a pitypangországi katonák, az egy csapat ember. Lesz közte szadista barom, aki a legnagyobb örömmel csap szét a tulipánok közt, gyerekeket vág földhöz, nőket erőszakol meg, férfiakat kínoz, stb. stb. stb. Meg lesz közte vaktában lövöldöző szerencsétlen, aki azt se tudja, hol van, meg dezertőr, meg olyan, aki titokban megmenti a másik oldal sebesültjeit stb. stb. stb.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2017.07.26. 16:38:44

@GallaiG: Gonosz volt minden egyes német katona, név szerint? És "jó" volt minden egyes magyar katona, aki mondjuk elindult az oroszok ellen? Vagy az összes orosz katona volt "jó", egytől egyig, akik végül is kiharcolták a második világháború végének az egyik felét? Ne tegyük már egymást a sírba. Vannak hideg fejjel másokat a halálba küldő, másokat megölető politikai vezetők. Nem bánom, nevezzük őket gonosznak, bár ez elég nehézkes, mert mindegyiknek lesz valami indoka, hogy neki miért volt joga fegyveres konfliktust kirobbantani, "népemnek erre meg arra volt szüksége, amit ezek a köcsögök nem adtak oda" "500 évvel ezelőtt ezek a köcsögök.... és azóta is!" "mi csak védekeztünk" stb.) És persze lesznek azok, valahol lent a frontvonalon, akiknek a valódi, belső, zsigeri sötétsége a kollektív öldöklésben végre kiutat találhat.

dr. mesterséges színezék 2017.07.26. 16:46:44

@Kovácsné: Teljesen irreleváns.
Ha katonai egység parancsot kap akármilyen megszállásra, akkor annak kb. mindegyik tagja (leszámítva a rövid élettartamú dezertőröket) megszálló - még az alanyi költők is.
Sokévezredes technikákkal kicsiszolt kényszerpályák futnak itt össze.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 16:59:21

@Kovácsné: "És persze lesznek azok, valahol lent a frontvonalon, akiknek a valódi, belső, zsigeri sötétsége a kollektív öldöklésben végre kiutat találhat."

Hmmm.. ez egy jó leírása ezeknek a szörnyetegeknek.

Alick 2017.07.26. 18:08:22

@dr. mesterséges színezék: "A 6-os villamoson bliccelve inkább számíthat retorzióra az elkövető, mint az, aki halomra lő vagy lövet egy falut."

Ha akkor nem is, de még a háború után sok évvel is számíthat arra, hogy valahol és valamikor jogilag elkapják a tökét.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 18:26:14

@dr. mesterséges színezék: "A 6-os villamoson bliccelve inkább számíthat retorzióra az elkövető, mint az, aki halomra lő vagy lövet egy falut."

Hát nem éppen. Az USA hadseregénél, hamar mész a hadbíróság elé.

Visceroid 2017.07.26. 18:52:18

Na, így 20 év után csak eljut ide is, hogy alattunk volt egy háború (aminek az egyik része mondjuk a világtörténelem leghosszabb városostroma). Érdemes visszanézni az akkori TV híradókat, hogy mennyire próbálták eljelentékteleníteni a konfliktust. Mondjuk most is megy egy a szomszédban már 3 éve, 20 év múlva az is eljut hozzánk.

2017.07.26. 19:15:12

@n3spr3ss0: "Mi még fegyvert is szállítottunk a gyilkoláshoz."

Nem értem, hogy ha ostoba vagy, miért foglalkozol politikával, főleg ha 1992-ben még taknyos gyerekként a homokozóban morzsoltad a kutyaszart.
A horvátok azért kaptak fegyvert a magyar oldalról, hogy meg tudják védeni a frissen kikiáltott független államukat, miután a horvátok egyértelműen döntöttek a saját jövőjükről (ebben az nem volt benne, hogy Milosevics elvtárs nagyszerbiájához akarnak tartózni).
Ha nemm tudnád, a szerbek azonnal megtámadtak mindenkit, aki kivált Jugoszláviából. Én sokat beszéltem horvátokkal, mert sokat vagyok ott szabadságon meg amikor ráérek. Ha te is ezt tetted volna, akkor nem böfögnél fel baromságokat.

2017.07.26. 19:29:00

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "a szerb-horvát konfliktusban mindkét oldalon alapvetően egyenruhás katonák harcoltak"

Lószart, mama! Pár éve felmentem arra a magaslatra, ahonnan a szerbek szinte azonnal lőni kezdték aknavetőkkel Dubrovnik óvárosát. Még mindig ott voltak a JNA (jugoszláv néphadsereg) felíratú lőszeres ládák szétdobálva.
Aknára ugyan nem léptem, mert volt ott helyette tonnányi kutyaszar, mert valamelyik faszarc kutyamenhelyet tákolt oda össze a közelben (sajnos, nem lépett aknára).
Szóval, a szerbek eleve nem katonákra támadtak, hanem élből civilekre. Más kérdés, hogy Dubrovnik lakói megvédték a várost, annak árán is, hogy a szerbek szerte széjjel lőtték a műemlékeket.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 19:56:41

@Tarlós elvtárs kutyaszaros városa:

Látom az értő olvasás nem sajátod. De persze nem is vártam egy olyantól aki egy csivavától is összeszarja magát.
Én azt írtam, hogy a szerb-horvát konfliktusban katonák álltak szembe.
Jó hogy te húsz évvel a háború után ott kerülgetted a kutyaszart, de én kicsit régebben jártam ott.

hu.wikipedia.org/wiki/Horv%C3%A1torsz%C3%A1gi_h%C3%A1bor%C3%BA

"1991-ben és 1992-ben a szerb katonák, a Jugoszláv Néphadsereg (JNA) asszisztálása mellett megkezdték a Nyugat-Szlavóniai horvát és magyar falvak felégetését.

Vukovárt 1991. augusztus 26-án fogták körbe a szerb csapatok, Mladen Bratics és Zsivota Panics szerb háborús bűnösök vezetésével, a horvát védők november 18-ig védték a várost. A harcokban 2000 horvát katona és civil halt meg, 22 000 ember elmenekült és 800 tűnt el, de a horvát hadsereg időt nyert az újjászervezésre."

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 20:00:11

@Tarlós elvtárs kutyaszaros városa: Nem azért kaptak fegyvert. Látom fogalmad sincs a dolgokról. Én abban az időben személyesen ismertem a Jeszenszkyt. Mondhatnám hetente találkoztunk. Csaxólok. :-))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 20:17:14

@Tarlós elvtárs kutyaszaros városa:

"október 16-18. A likai Gospićban horvát katonák helyi szerbeket koncolnak fel. A terület Mirko Norac tábornok parancsnoksága alá tartozik. (Jelenleg 17 éves börtönbüntetését tölti. A horvát generális bizonyítottan saját maga is megölt egy civilt, mégpedig egy nőt. A büntetőbíróság szerint a mintegy ötven helyi áldozat közel fele volt szerb nemzetiségű.)"

srbija.blog.hu/2011/10/01/a_delszlav_haboru_kronikaja_1991_oktober

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.26. 20:18:43

@Tarlós elvtárs kutyaszaros városa:

"október 31. A horvát hadsereg megkezdi a "honvédő háború" első nagy összehangolt támadás-sorozatát, az Otkos 10 hadműveletet (Operacija Otkos 10), mely mindössze öt napig tart és horvát győzelemmel zárul, ezzel megakadályozzák Szlavónia elszakítását a Zágráb-környéki területektől."

VaradiJanos 2017.07.26. 22:39:40

@GallaiG: persze, a gonosz náci magyarok tehetnek róla .... te majom

ROTFL Manó 2017.07.27. 02:58:21

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Én úgy emlékszem, hogy a két amcsi pilóta, akik vadászgépének függőleges vezérsíkja 1998-ban beleakadt az olasz lanovka kábelébe és a leszakadó fülkében huszan meghaltak, csak egy szimpla vizsgálatot kapott otthon az USA-ban, de ott is felmentették őket. (Gyorsan hazamenekítették őket, nehogy az olasz hatóságok elkaphassák őket és olasz bíróság elé kelljen állniuk.)

gigabursch 2017.07.27. 07:40:08

Sokatoktól sok érdekes(?) adalékot tudtam meg. Köszönöm.

Viszont GallaiG egy kissé szűklátókörű...
Na mindegy, majd kinövi...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.27. 07:44:33

@ROTFL Manó: Egy balesetet, meg a háborús bűnöket mosod össze?

clegane 2017.07.27. 08:10:55

én nemtom mit kell bonyolítani ezt a kérdést, hogy az egyes emberek közül kinek volt igaza egy háborúban.
aki embert öl, az faszarc. ennyi. mindenkinek van választása, a legutolsó kiskatonáig. dobja el a kibaszott fegyvert és ítéltesse magát halálra a hadbíróság által, de ne öljön embert.
faszért olyan nehéz ezt megérteni.

Nzoltan 2017.07.27. 08:16:51

@GallaiG: Ennek az egésznak a trianon volt az alapja. Mikor nyugati hatalmak döntöttek országhatárokról elsősorban politikai haszon céljából. Tito halála után törvényszerű volt a háború kirobbanása.
A következő balkáni háborút az usa érdekei fogják kirobbantani. Albánia az oroszbarát szerbek ellen. Közben bedarálnak néhány másik országot is.
Makedóniában már áll a bál.

Nzoltan 2017.07.27. 08:20:57

@Publikus Team: Pedig még dokumentum filmek is készült egy -egy ilyen tólélővel.

Nzoltan 2017.07.27. 08:26:44

Tegyük hozzá, hogy közvetlen a háború után voltak híradások horvátok és albánok által elkövetett tömeggyilkosságokról is.

gigabursch 2017.07.27. 17:16:31

@clegane:
Szerencsére az egri nők sem ezt tették...

ROTFL Manó 2017.07.27. 23:11:25

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Nem az okozott halálesetek jellegére utaltam (baleset/háborús bűntett), hanem a számonkérésre! Te azt írtad, hogy az amcsi hadseregben hamar mennek a hadbíróság elé. Na, én erre írtam a példát, hogy khm, az nem olyan biztos...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.28. 07:02:43

@ROTFL Manó: Én meg a csata szabályainak megsértéséről beszéltem.