2017. júl 27.

A balkáni térség repülőtereinek forgalmáról

írta: Nosztalgikus
A balkáni térség repülőtereinek forgalmáról

A légiközlekedési szakportárok időről időre hírt adnak arról, hogy a régió repülőterei újabb és újabb rekordokat döntenek meg tevékenységükben. Hónapról hónapra, évről évre. A tíz legforgalmasabb repülőtér a balkáni térségben 2016-ban: Belgrád 4.924.992, Zágráb 2.766.087, Split 2.289.987, Dubrovnik 1.993.243, Pristina 1.743.208, Szkopje 1.649.374, Ljubljana 1.404.831, Tivat 982.558, Podgorica 873.278, Szarajevó 838.996 utassal.

sarajevo_airport_adac-ambulance-service_2011-09-15.JPG                                              Szarajevó

A diszkont légitársaságok térhódításával az egykori kis repülőterek, nem egyszer katonai repülőterek is bekapcsolódnak a közlekedésbe. Ilyen például Bihač, Niš, vagy éppen Brač.

A repülőterek stratégiája különböző. Van, akik ragaszkodnak a működési bevételek, a megtakarítások növeléséhez és a költségek csökkentéséhez, mint például a ljubljanai repülőteret átvevő Fraport, ahol nagyobb figyelmet fordítanak a jobban jövedelmező cargo szállításokra, bár az utolsó három hónapban az utasszám tekintetében is jelentős növekedést értek el.

ljubljana_repuloter.jpg

                                                     Ljubljana

Tavaly a boszniai repülőterekről 8.541 tonna árut szállítottak légi úton, ebből 2.470 tonnát a szarajevói, 6.062 tonnát a tuzlai és 5 ezer tonnát a banja-lukai repülőtérről. Ez több, mint a horvát repülőterekről fuvarozott áru, aminek a mennyisége a horvát statisztikai hivatal adatai szerint 8.216 tonna volt. Két szerbiai repülőtér cargo forgalma 15.907 tonna volt.

zagrab_repuloter.jpg                                                         Zágráb                      

Az egyes országokban a repülőgép mozgások száma: Szerbiában: 59.720, Horvátországban: 108.174, Montenegróban: 11.942, Bosznia-Hercegovinában: 16.173.

Az országok döntéshozói megértették, hogy a repülőtereknek nagyobb szerepet kell kapniuk. A szkopjei repülőtér a Skytrax-nél a kilencedik legjobb kelet-európai repülőtér lett, az ohridi repülőteret felújították. Talán ezért döntöttek a környező országok is jelentős beruházások mellett. Ahol maguk nem tudják megoldani, ott koncesszióba adják a repülőtereket, hogy felújítsák, növeljék a kapacitását és az infrastruktúráját. 

blegrad_repuloter.jpg

                                         Belgrád

A régió legnagyobb repülőterei már elkészültek. Új külsőt kapott a belgrádi, a nisi, a szarajevói és a tuzlai repülőtér. A repülőtereknek a kapacitást is bővíteni kellett, mert az utaslétszámok már közelítettek a működési határhoz. Ha 2017-ben a szarajevói repülőtér eléri a tervezett 900 ezer utast, jövőre már probléma lesz az utasterminál befogadóképessége és az előtér nagysága. Készen van a terv a B terminál építésére, ezzel a repülőtér 2 millió utas fogadására válik alkalmassá.

Boszniában kormánydöntés alapján fejlesztik a mostari, a tuzlai és a bihaci repülőtereket is. A mostari repülőtér nem tud a saját lábán megállni. Földrajzilag túl közel van Dubrovnikhoz és Splithez, a nyári chartereken kívül nincs rendszeres járat. Jelenleg „vannak járataink Olaszország felé Bariba, Nápolyba, Rómába, Bergamoba, Kunaba és Milánóba. Emellett van rendszeres charter járat Bejrutba és bejelentettek járatokat Baselba, Bahreinbe és Kuwaitba. Dolgozunk egy járat előkészítésén Dániába, hogy a bosnyák diaszpórának biztosítsunk lehetőséget.”

mostar_airport.jpg

                                                         Mostar

A nyári menetrendi időszakban a régió repülőtereiről 87 új járat indult.

 

 

 

Szólj hozzá

repülőtér Szerbia Horvátország Bosznia-Hercegovina Montenegró balkáni térség utaslétszám cargo forgalom