Volt egyszer régen, 1946-ban, hogy az Egyesült Államok a szovjetunióbeli Novoszibirszkben repülőgépgyárat alapított. A gyár létesítése szigorú államtitok volt. Hat évvel később az Antonov gyárat átköltöztették Kijevbe, abba a városba, ahol a repülőgépgyártásnak hagyománya volt, és a szükséges infrastruktúrával is rendelkezett. 

Teltek az évek, a gyár kifejlesztett és gyártott több mint száz típust különböző célra. A 70 év alatt 22 ezer AN előjelű repülőgép került le a gyártósorról, amiket polgári utasszállításra, katonai célra és teherszállításra használtak. Talán a legismertebbek az AN-2, AN-3, AN-12, AN-22 vagy az AN-124, Ruszlan. Itt készült a világ legnagyobb repülőgépe, az AN-225, ami 250 tonna árut tud szállítani. 

an_2_malev_aeroclub_an-2_ha-yhf_19981208_thumb_tmpf938.jpg

                    A Malév Repülőklub AN-2-ese (fotó: IHO)

Az utóbbi években egyre gyűltek a viharfelhők a patinás gyár fölött. 2010-ben az Antonov és az orosz United Aircraft Corporation szerződést írt alá közös vállalat alapításáról, megegyeztek az együttműködésben a marketing, az értékesítés, a tervezés, valamint az Antonov repülőgépeinek korszerűsítése területén. 2015-ben Kijev utasította a gyárat, hogy bontsa fel a szerződését az UAC-vel, aminek az volt az oka, hogy már eldöntötték az Antonov egyes egységeinek beolvasztását az Ukroboronpromba.

an26_magyar_honvedsegnel.jpg

                              AN-26-os a magyar hadseregben

Az ukrán kormány 2016 januárjában döntött a cég megszüntetéséről. Abban az évben már egyetlen repülőgépet sem gyártottak, 2015-ben is csak kettőt, egy AN-148-ast és egy AN-158-ast. A gyártás megszűnését az anyagbeszerzés ellehetetlenülése is okozta, mivel Oroszországból nem érkezett semmilyen alkotórész, alkatrész, ezek hiányában a raktárakban is befejezetlen repülőgépek állnak.

"Ha ezeket be akarnánk fejezni, ki kell cserélni az összes orosz alkotóelemet, alkatrészt más gyártók alkatrészeire. Nem azt mondom, hogy annak nyugatinak kell lenni, lehetne az ukrán is”- mondta Andrej Haustov a Fejlesztési osztály vezetője.

A gyár vezető munkatársai még tavaly is bíztak abban, hogy találnak alternatív beszerzési forrásokat, mert azt elismerték, hogy „ha nincs együttműködés Oroszországgal, nem készülnek Antonov repülőgépek”. 

an225_zagrab_2013_wikipedia.JPG

                                   AN-225 2013-ban Zágrábban  (fotó: Wikipédia)

Ez a remény mára már semmivé lett. Az ukrán kormány döntött: jóváhagyta az Antonov gyár felszámolását. Bizottságot hoztak létre, élén Jurij Brovčenko gazdasági miniszterrel, azzal a feladattal, hogy két hónap alatt számolják fel a gyárat, fizessék ki a hitelezőket és a vállalat azon részeit, amiről a kormány úgy véli, hogy gazdaságos, azokat átalakítva integrálják a Védelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Ukroboronprom-ba.

ukroboroprom.jpg

Az Ukroboronprom-ot Ukrajna elnökének 2010. december 9-i rendeletében hozták létre. A konszern az ország védelmi iparának különböző szektoraiban működő vállalatok társulása. 2013-ban jött létre a precíziós fegyverek és lőszerek, a páncélozott járművek, autóipari berendezések, a hajógyártási és tengeri létesítmények, a radar, rádiókommunikációs és légvédelmi rendszerek, valamint a repülőgépgyártó és repülőgép karbantartó részleg. Ez utóbbiba kerül az Antonov repülőgép gyár maradványa.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr3612723338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.