Amíg olvastam a híradásokat, valahogy nem tudtam szabadulni a gondolattól: vajon a MiG-29-esek lesznek a szerb légierő felújított metrókocsijai?

Az elmúlt héten érkezett meg Oroszországból az adományként küldött hat darab használt MiG-29-es repülőgép, amiket szétszedett állapotban An-124-es orosz katonai szállító repülőgéppel hoztak a belgrádi Batajnica katonai repülőtérre. A hat MiG-nek eredetileg már márciusban meg kellett volna jönni és úgy tervezték, hogy március 24-én adják át őket szimbolikusan a NATO bombázások kezdetének 18. évfordulóján, de nem így történt.

mig-ek_szerbiaba_an-24_tango_six.jpg

2016-ban kötöttek megállapodást Moszkvában arról, hogy Oroszország hat használt MIG-29-est ad át Szerbiának donáció formájában. A felújítást, modernizálást a szerbek fizetik, ez hozzávetőlegesen 185 millió euró. Úgy mondják, ha meg kellett volna vásárolni a gépeket, kb 600 millió euróba került volna.

A megállapodás magában foglalja 15 évre elegendő rakéta és alkatrész utánpótlását, tartalék hajtóművek, szerszámok és egyéb szükséges eszközök biztosítását, egy speciális hangár felállítását és orosz szakértők közreműködését a repülőgépek felújításában.

Szerbiában 55 évvel ezelőtt 1962 szeptember 24-én repültek az első MiG-ek. Most, az újonnan jött gépek érkeztével egykori pilóták és mérnökök emlékeznek a Batajnica repülőtéren.

„Addig amerikai repülőgépeket használtunk, de ezek az orosz gépek a kor legmodernebb technikáját képviselték”- mesélte Tomislav Milunović mérnök, aki fiatal tisztként szolgált akkor a műszaki alakulatnál. Először négy kétüléses vadászgép jött, és még 1963-ban ez a szám 12-re nőtt. 1986-ban, amikor nyugdíjba ment, a jugoszláv légierőnek 60 darab MiG repülőgépe volt.

mig-ek_jugoszlav_flotta.jpg

„A MiG-ek érkezése akkor is és most is nagyon jelentős esemény számunkra. Most kicsit másabb a fogadtatás, mint 55 évvel ezelőtt. Akkor a repülőtéren nagyon izgatottak voltunk, de nem voltak ott politikusok, nem volt ünnepélyes fogadtatás, mint ma.”

Később Milunović a Tito flotta főmérnöke lett. „Titóval mindig két repülőgép ment, ha egyikkel valami történik, akkor ott a tartalék gép. Egyszer megtörtént, hogy a marsall már beszállt, és a kettes hajtómű nem indult. A biztonsági emberei mindig paranoiások voltak, rögtön azt gondolták, hogy valami szabotázs történt, valójában azonban csak kiégett egy biztosíték” – mesélte nevetve a mérnök.

Bizonyára véletlen, hogy épp október 6-án érkeztek a MiG-ek Belgrádba, mert ez jelentős nap a típus életében. 1977-ben ezen a napon hajtotta végre első repülését a MiG-29-es. A gép a szovjet-orosz hadiipar egyik legsikeresebb terméke, a világ több mint 30 országában használják. Az amerikai F-15 és F-16-os vadászgépekre válaszként építették. Az Orosz Föderációban ma is gyártják és több célra is használják a légifölény biztosításától a vadász-bombázó feladat végrehajtásáig. A haditengerészet számára úgy tervezték, hogy repülőgép-hordozóról is fel-és le tudjon szállni. A Szovjetunión kívül az első európai ország, ahol a MiG-29 megjelent, az egykori Jugoszlávia volt.

mig-29.jpg

Most úgy tervezik, hogy az újonnan érkezett gépeket október 20-án, Belgrád fasizmus elleni felszabadulásának napján mutatják be. Megszólaltak politikusok, miniszterek, azt állítják, hogy a gépeken Oroszországban elvégezték a nagyjavításokat, Szerbiában a finomításokra kerül sor annak érdekében, hogy a helyi hadsereg normáival összhangba kerüljenek.

A szerb repülős szakportál szerzői közel sincsenek ilyen euforikus hangulatban az új gépektől, sőt rendkívül kritikusan írnak róluk. Úgy tudják, hogy a gépek modernizálásáról nincs megállapodás bármit mondanak is a politikusok. Vannak bejelentések egyes dolgokról, minőségibb radartól erősebb rakétákig, de nincs információ a modernizálás szintjéről.

mig-ek_szerbiaba_an-24_tango_six_jpg_2.jpg

Az október 20-i bemutatás után egy gép azonnal visszamegy Oroszországba, mert azt adminisztrációs, vámügyi okokból hozták be az országba.

Az itt maradó gépek aztán átesnek az első munkákon, amik valójában az ICAO szabványokkal kompatibilis berendezések beépítését jelentik. A „deoroszosítás” egy részét már kint elvégezték, a többit most fogják elvégezni Szerbiában.

A portál szerint a gépek légialkalmassági engedélye rövidesen lejár. A légierő eddigi négy darab MiG-29-eséből három repülőgép a „végéhez” ér 2018 májusában, egy pedig 2021-ben. Az újonnan jött MiG-ek közül négy darab 30 éves lesz 2019-ben, egy pedig 2021-ben, vagyis még két illetve négy évet repülhetnek.

Az lenne az ideális, ha a 30 évet 40-re emelnék, mert biztosítani kellene, hogy az országban mindig rendelkezésre álljon megfelelő számú repülőgép 2021 után is, olyanok, amiket még legalább tíz évig használni lehet.

A szakportál felteszi a kérdést:

"… és mindeközben a horvátok? 

Ők éppen most nyitogatják a többcélú repülőgépek beszerzésére érkezett ajánlatokat."

 

Forrás: time.rs, T6

Fotó: T6, RAS Srbija

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr612936505
Nincsenek hozzászólások.