Drámai hangú nyílt levelet írt a Croatia Airlines pilótáinak 92%-át tömörítő Kereskedelmi Pilóták Horvát Szakszervezete (HSPP) Andrej Plenković horvát államfőnek  a nemzeti légitársaság nehéz helyzete miatt.

„A kormány lépései azt mutatják, hogy egyáltalán nem törődnek azzal a társasággal, ami összeköti Horvátországot a világgal, ami a turizmus és a gazdaság többi szereplője fejlődésének motorja.”

Ahogyan írják, rövid időn belül a negyedik ideiglenesen kinevezett igazgatót helyezik a cég élére, ugyanakkor a 2017 decemberében kiírt pályázatból kivették a légiközlekedésben szerzett tapasztalatokhoz kapcsolódó összes feltételt, amivel szerintük lehetőséget adnak a teljesen hozzá nem értőknek a jelentkezésére.

croatia_airlines_2.jpeg

A légitársaság felsővezetői 20 éve az ország prominensei közül kerülnek ki. Nincs fejlődés, a vállalat lemaradása óriási mind a földön mind a levegőben. A kormánynak el kellene kezdeni üzleti, szakmai és nem politikai alapon kiválasztani a vezetőket, ezért felszólítják a miniszterelnököt, hogy találkozzon a pilótákkal és tegye meg a szükséges lépéseket a stratégiai fontosságú cég megvédésére.

Mert a vállalat helyzete nem rózsás. 2012-2016 között a Horvátországba légi úton érkező utasok száma 40%-kal nőtt, a Croatia 2016-ban mégis kevesebb utast szállított, mint 2012-ben.

„Gyorsan és folyamatosan veszítjük részesedésünket a horvát légi piacon. nyáron ez kevesebb, mint 20%. A Croatia a szerkezetátalakítás után minden tekintetben rosszabb állapotban van, mint bármikor előtte.”

Ezzel egyidőben a társaság kiárusítja a vagyontárgyait pénzügyi egyensúlyának fenntartása érdekében. Eladnak hajtóműveket, repülőt, részesedésüket a Pleso szállítmányozási részvénytársaságban, a londoni slotot Heathrown.  

Keserűen veszik tudomásul, hogy a konkurensek „túlléptek” rajtuk és úgy vélik, hogy a

„kormány ezzel a hozzáállással csak a Croatia fő versenytársait részesíti előnyben, és itt marad egy nagyon gyenge társaság bármilyen lehetőség nélkül.”

„A szlovén Adria jelentősen, Ljubljanaból 2018-ban 20%-kal növeli járatai és frekvenciái számát. Hét új járatot indítanak, abból kettőt Horvátországba. Az Air Serbia nemcsak utolérte a Croatiát az utasok, az áru, a járatszám, flotta tekintetében, hanem a régió vezető légitársasága lett. Belgrád olyan csomópont lett, ahonnan a Croatiánál kétszer több járatot indít az Air Serbia. Ezen a nyáron több mint heti 30 járatuk lesz négy horvátországi városba. Ebben az évben kezdik leszállítani a megrendelt 10 darab új Airbus repülőgépüket, bejelentették a járatnyitást Torontóba a már két éve üzemelő New-York-i járat mellett.”

air_serbia.png

A Ryanair, az easyJet, az Eurowings, a Wizz Air és más társaságok idén több mint száz új járatot indítanak Horvátországból.

„a LOT tengerentúli járatokat indít Budapestről, a Tarom Bukarestből, a Turkish céget alapít Tiranában, és bejelentette új társaság létesítését Szarajevóban és Szkopjéban is.”

Ezekkel szemben Zágrábba, a Croatia bázisára az elmúlt három évben mindössze 13 új légitársaság érkezett és 20 új járat indult.

Súlyos helyzet várható a szakemberek terén is.

„Az elmúlt években Horvátországból elment a pilóták és a repülőgépszerelők egyharmada, tucatnyi azok száma, akiknek a jelentkezése be van adva más légitársaságokhoz és hamarosan ők is mennek. Nem fog maradni senki, aki repülje és karbantartsa a gépeket.”

croatia_airlines_pilots.jpg

A szakszervezet emlékeztet rá, hogy már 13 hónapja nincs érvényes kollektív szerződés, ami miatt tavaly augusztus 8-ra munkabeszüntetést hirdettek. Akkor a külügyminiszter azt kérte, hogy a horvát idegenforgalom érdekében ne sztrájkoljanak és kötelezettséget vállalt arra, hogy az év végéig megkötik a kollektív szerződést.

„Nos, az év vége elmúlt, de a szerződést még nem is láttuk. A nagy ígéretből nem lett semmi.”

„A kormány nem tartja be az ígéreteit, elodázza a rendkívül fontos döntéseket miközben a vállalat gyors ütemben válik meg vagyonától és veszíti el piaci részesedését.”

Drámai a hasonlóság a horvát légitársaság jelenlegi helyzete és az egykori Malév utolsó éveinek helyzete között. A végeredmény nálunk lesújtó és fájdalmas volt.   

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr8913607145
Nincsenek hozzászólások.