A nyári szezon beindulásával a nyugat-balkáni régió légiközlekedési piacának szereplői, a volt Jugoszlávia utódállamainak légitársaságai jókora növekedést terveznek. Az innen és ide közlekedő légitársaságok tavaly száz új járatot indítottak, idén ezt 40%-kal 140-re emelik. Természetesen a legkedveltebbek a tengerpari repülőterek, de egyes kontinentális légikikötőkbe is jelentősen emelik a járatszámot.

regio_fejlodes_rouge.jpg

Vitathatatlanul az év járata az Air Canada Rouge légitársaság Zágráb-Torontó járata hetente négyszer, de a legjelentősebb járatok között tartják számon az Iran Air Teherán-Belgrád, az Air France Párizs-Dubrovnik, az Aegean Athén-Zágráb és a LOT Varsó-Szkopje járatait is.

A legnagyobb harc Frankfurtért megy, ahonnan a Lufthansa, a Condor és a Ryanair is egyre több járatot indít. A legtöbb új járat Pulából és Dubrovnikból indul, őket követi Split, Podgorica és Zadar. A legkisebb mértékű a bővítés Nisben, Eszéken és Mariborban.

regio_fejlodes_adria.jpg

Az Adria a csődbe ment Darwintól „örökölt” Saab 2000-ekre támaszkodva több új útvonalat és járatot nyitott, de a terv nem volt sikeres, ezért a légitársaságnak az év elején sok járatot kellett géphiány miatt törölni, ezért a nyári szezon kezdetéig találni kellett megfelelő gépeket a Saabok helyettesítésére. A szerb repülős szakportál tudomása szerint jelenleg az Adrianak teljesít járatokat a Go2Sky Boeing 737-400-sal és a Carpatair Fokker 100-sal.

A következő másfél hónapban a társaság heti 23 új menetrendszerinti járat indítását tervezi, amihez még legalább egy repülőgép szükséges, és ha a charter járatok számát is növelni akarják, ahhoz legalább még két repülőgépre van szükség.

Ebben az évben Ljubljanaból hét új városba indítottak járatot: Brač, Bukarest, Dubrovnik, Düsseldorf, Genf, Hamburg és Szófia. A tavaly nyárhoz képest a szlovén főváros heti 38 új járatot kínál.

Az Adria nemcsak Ljubljanaból repül, hanem Pristinából is heti 27, Tiranából heti 20 járattal.

regio_fejlodes_croatia.jpg

A meglehetősen nehéz helyzetben lévő horvát Croatia Airlines,miután az elmúlt két évben évente négy új járatot indított, idén ezt a tendenciát nem tudja folytatni. Zágrábból két új járatot jelentettek be, és a heti járatok száma is mindösszesen hárommal növekszik.

A tengerpartról tudnak új célállomásokat nyitni: Split-Koppenhága és Dubrovnik-München szerepel a kínálatban, de lekerült a Pula-Zürich és a Dubrovnik-Nizza.

A Croatianak március óta súlyos problémái vannak a kapacitáshiány miatt. Nincs megfelelő számú műszaki személyzet, ezért a repülőgépek karbantartása több mint két hónapot csúszik. Március végétől, amikorra valamennyi gépnek hadra foghatónak kellett volna lennie, a járattörlések miatt a társaság jelentős veszteségeket könyvelhet el. A két hónap alatt több mint 100 járatot töröltek, van olyan nap, mikor a járatok 10%-át kell lemondani. A helyzet enyhítésére repülőgépeket bérelnek külföldi, egyebek mellett svájci, osztrák, román, bolgár légitársaságoktól.

regio_fejlodes_montenegro_airlines.jpg

A Montenegro Airlines az elmúlt évek stagnálása után Tivatból indít három új járatot – Koppenhága, Lipcse, München – és kapacitást növel további három járaton: Szentpétervár,Moszkva, London.

regio_fejlodes_air_serbia.jpg   

Ahogyan tavaly is, az egyetlen légitársaság, ahol összességében csökkent a járatok száma, az Air Serbia. Törölték a nyári ajánlat közül Ohridot és Abu Dhabit, de növelték a járatok számát New Yorkba, Szentpétervárra, Zürichbe, Milánóba és Athénba. Mindösszesen azonban a nyári menetrendi időszakban a tavalyi évhez viszonyítva heti 3,9%-kal kevesebb járatot indítanak.   

A hazaiakon kívül külföldi légitársaságoknak is van bázisuk a térségben: a WizzAirnek Szkopjéban, Belgrádban és Tuzlában, a Ryanairnek szezonálisan Zadarban.

regio_fejlodes_wizz_air.jpg

A WizzAir idén meglehetősen visszafogottan fejlesztett a három bázison. Szkopjéból törölte a Bergamot, illetve helyette Malpensara járnak. Növelte a budapesti járatok számát, és a bázison állomásoztatott négy A320 repülőgépből kettőt A321-re cseréltek, jelentősen növelve a felkínált utashelyek számát.  

Tuzlából, ahogy Belgrád esetében is, a WizzAir törölte lutoni és nürnbergi járatait, de ezek kompenzálására növelte a Baselba, Dortmundba és Memmingembe indított járatok számát.

A társaságnak a régióban heti 9 járata van, az említetteken kívül Szarajevóból, Ljubljanaból és Splitből.

regio_fejlodes_ryanair.jpg

A Ryanair a szezonálisan működő zadari bázisáról járatot üzemeltet Frakfurtba, Memmingembe, Brémába, Podgoricából Wroclawba, Pulából és Rijekából Frankfurtba.

Forrás: T6

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr6314016928
Nincsenek hozzászólások.