Horvát halászok Zadar mellett, egészen pontosan a Lukoranski medencében, Ugljan szigetnél megtalálták és részlegesen a felszínre hozták egy jugoszláv katonai repülőgép roncsait. A 23147 gyártási számú Galeb G-2 típusú gép néhány nappal a horvát-szerb háború kezdete előtt, 1991. szeptember 5-én zuhant le. Ezzel fény derült Neše Vrangelovski kapitány sorsára is.  A vadászgép a 251-es vadászbombázó századhoz tartozott. 

Aleksandar Radić katonai elemző azt írja, hogy Vrangelovski az eltűnése napján Zimonyból repült, hogy végrehajtson egy tesztrepülést a helyi légvédelmi egységnél Sepurin térségében. Néhány perccel az eltűnése előtt jelentkezett be utoljára rádión, amikor a tenger fölött 100 méterrel repült. 

galeb_g-2a_galeb.jpg

                                   Galeb G-2

Miután eltűnt, a hadsereg keresést indított, egy Gazela helikopter fel is fedezett egy olajfoltot a víz felszínén. Úgy saccolták, hogy a repülőgép 65-70 méter mélyre süllyedt, de a parancsot, amit haditengerészet hajója kapott, hogy szedje össze a roncsokat, a háború kitörése miatt törölték. 

Idén májusban egy cseh búvárcsoport Primostennél fedezte fel egy Jastreb J-21 típusú gép roncsait. Az a repülőgép 1991. szeptember 19-én zuhant a tengerbe Valter Jurišić hadnagy kapitánnyal a fedélzetén. 

Az eltűnt repülőgépek mellett eltűntként tartanak nyilván pilótákat is. 1991-1992-ben eltűnt a jugoszláv légierő két pilótája, akiknek sorsáról nincsenek megbízható információk. Mindkettőjüknek harci repülés közben veszett nyoma. Miroslav Milutinović őrnagy, a 247. vadászbombázó század tisztje 1991. október 2-án tűnt el Jastreb típusú gépével éjszakai akcióban egy, a horvát hadsereg által elaknásított területen.

 vadaszgep_jasptreb_j-21.jpg

Talán a legnagyobb rejtély az első osztályú pilóta  Slobodan Medić sorsát övezi. 1992. május 2-án a 126. vadászrepülő század MIG-21-esével támadta a Bosanski Brod és Slavonski Brod közötti hidat. A repülőgépet egy földről indított rakéta eltalálta, és egy MIG-29-es gép pilótája, aki ugyancsak harci feladatot teljesített, azt jelentette, hogy látta Medić ejtőernyőjének kupoláját, ami azt jelenti, hogy a pilóta élt, amikor elhagyta a repülőgépet. A szlovén Koper TV elsőként arról tudósított, hogy Medić ejtőernyővel földet ért, horvát katonák találták meg súlyosan sebesülten, és minden valószínűség szerint foglyul ejtették. 

Tanúk 1992. augusztusban azt állították, hogy Medić egyike volt annak a hat jugoszláv pilótának, akiket Nemetinába vittek fogolycserére, de Medićet odafelé az autóbuszról közvetlenül a csere előtt az akkori eszéki katonai parancsnok Branimir Glavaš levette, és utána nyoma veszett. Azóta sem tudni a sorsáról semmit.  

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr914086577
Nincsenek hozzászólások.