A balkáni régióba közlekedő egyik legjelentősebb légitársaság a Turkish Airlines. Nyolc városból heti 141 járat közlekedik Isztambulba, ebből 109-et a Turkish üzemeltet, és van két állandó cargo járatuk Belgrádba és Tuzlába.

A délszláv háború előtt, 1990-ben a török légitársaságnak heti egy járata volt Isztambulból Belgrádba, szerdánként DC-9-essel. A JAT és az Adria akkor heti hét járatot üzemeltetett, de Szarajevóból is repültek hetente négyszer, Szkopjéból, Splitből és Zágrábból hetente egyszer. A háború után, 1998-ban indult el a Turkish heti négy járattal Zágrábba, heti hárommal Szarajevóba. Belgrádba csak 2005 október végén tért vissza.

Azokban az években, 2003-tól indult meg a török nemzeti fuvarozó terjeszkedése a régióban, és azóta a világ egyik leggyorsabban fejlődő légitársasága lett. A fuvarozott utasok száma szerint Európában a hatodik, a repülőgépek számát illetően az ötödik – a hagyományos légitársaságok sorában a második - , míg a világon a tizedik helyen áll.

turkish_airlines.jpg

Az évtizeden át tartó fejlődésben jelentős megtorpanást okozott a 2016-os katonai puccskísérlet és a törökországi kiemelt turisztikai célpontok ellen elkövetett terrormerényletek. 2016-ban a társaság kénytelen volt földön tartani a flottája egy részét, csökkenteni a járatok számát, lelassult az új gépek megrendelése. Antalyaban parkoltattak 12 Airbus A330-200-ast, Ankarában 4 Airbus A320-ast, összesen a flotta kb. 10%-át, 30 gépet vontak ki ideiglenesen a forgalomból. Eltolták 39 Boeing és Airbus repülőgépek megrendelését 2017 végére, így a halasztások miatt 2019-2023 között veszik át az összes megrendelt gépet, átlagosan évente harmincat. A desztinációk számát igyekeztek megtartani, hogy jelen maradjanak a piacon,inkább a frekvenciát és a kapacitást csökkentették.

A megcsappant forgalom miatt a társaság bevétele 2016-ban az előző évhez képest 7%-kal csökkent. 1,1 milliárd dollárral csökkent az adózás utáni nyereség is, ezzel a társaság hat év után először mínuszban zárt.

2018-ban a igyekeznek minél több leállított Airbus A330-ast visszaállítani a forgalomba. Megpróbálták a heti 14 belgrádi járatuk nagyobb részét A330-ra terelni, amit a szerbek nem engedélyeztek. A török légitársaság úgy kerüli ezt ki, hogy rendszeresen közlekedtet charter járatokat A330-assal és A340-essel.

turkish_airlines_2.jpg

Imponálóak az első féléves adatok, úgy tűnik, hogy a stagnálás időszaka véget ért. Visszatérnek a 2016-ban elhalasztott flottabővítéshez, 2018. márciusban rendeltek 25 Airbus A350-900 és 25 Boeing B787-9 típusú gépet, amiből hat 2019-ben meg is érkezik. A korábban megrendelt gépekkel együtt jelenleg a társaság 220 repülőgép szállítását várja, ebből 91 Airbus A321neo, 65 Boeing B737MAX8 és 10 MAX9, 25 Airbus A350-900 és Boeing B787-9, valamint 3 Boeing B777F.  Valamennyi gép 2018 második félévétől 2024-ig érkezik meg.

A fejlesztésből nem marad ki a nyugat-balkáni régió. A Turkish stratégiája az, hogy a célország fő repülőterére indítanak heti három járatot, azt rövid időn belül 4-re, 7-re, 10-re és végül 14-re emelik. Miután elérték ezt a járatszámot, növelik a kapacitást, nagyobb repülőgépet állítanak be és ezzel párhuzamosan ugyanazon ország másik célállomására nyitnak heti három járatot. Ha a járatszám ott elérte a heti 7-et, párhuzamosan megnyitják az országban – ha van - következő célállomást.

A régióban egyelőre csak Horvátországban jár a főváros mellett másik célállomásra, Dubrovnikba is, mert a térség többi országainak fő repülőtereire jellemzően heti 2-3 járatot üzemeltet. Az ottani fejlesztések, további járatnyitások jövőre várhatók. 2019-re már bejelentették a podgoricai járatok számának növelését 12-ről 14-re és előrehaladott tárgyalások vannak a mostari járatnyitásról. A legreálisabb új járat a régióban a muzulmán közösség miatt Tuzla, Szerbiában Nis, és mindkét városba várhatóan a low cost Pegasus fog repülni. Új járatok várhatók Ohridba és Splitbe is, Nisbe a cargo járatok visszaállítását is tervezik.

turkish_pegasus.jpg

2017-ben a Turkish kétszer kezdeményezett tárgyalást a Croatia Airlines akkori vezérigazgatójával, Krešimir Kučakkal járatindításról Zágráb-New York között Airbus A330-assal. A török légitársaság Zágrábban akart állomásoztatni egy A330-ast és a Croatiaval code share-ben üzemeltetni a járatot, ráhordva a régióból (Split, Dubrovnik, Pula, Zadar, Eszék, Szarajevó, Mostar, Szkopje). Amennyiben ez a működési modell beválik, akkor további járatnyitást is lehetségesnek tartottak például Chicagoba. A Croatia elutasította az ajánlatot, mondván hogy így elveszíti azokat az utasokat, akiket az USA felé a nagyobb hubokra ők szállítanak.

A macedón kormány néhány alkalommal beszélt arról, hogy nem lenne ellenükre járatnyitás a Turkish-sel New Yorkba, ami még mindig nem elképzelhetetlen, mivel a török légitársaság is érdekelt a macedón piacon, érdekelt abban, hogy a földön lévő gépei minél hamarabb forgalomba tudjanak állni, és nem mellesleg a török TAV a szkopjei repülőtér koncesszió tulajdonosa.   

A Turkish légitársaságok alapításával is kísérletezik/kísérletezett a régióban. Voltak tárgyalások a boszniai és a macedón kormányokkal nemzeti légitársaság indításáról, tárgyaltak az Etihaddel az Air Malta felvásárlásáról, és érdeklődést mutattak a Croatia Airlines felvásárlása iránt is, habár ezt a nyilvánosság előtt tagadták. Végül a törökországi válság miatt lekerült a napirendről. Úgy tűnik, hogy az Air Albania projekt az albán kormánnyal viszont a végső fázisban van. Közelmúlti információ szerint még az idén megjelennek a piacon, ám még el sem kezdtek repülni, de azt már bejelentették, hogy „hadat üzennek” az olasz légifuvarozóknak és a hazai Albaniawingsnek.

turkish_air-albania.jpg

                       Az Air Albania dizájn Edi Rama albán miniszterelnök facebook oldalán 

A Turkish terjeszkedése a régióban a Lufthansának jelenthet konkurenciát, bár a német légitársaság vélhetően csak a Croatiáért indítana komoly ellenlépéseket. A Lufthansa csoport több járatot üzemeltet Horvátországba, mint a Croatia, a Turkishnek jelenleg heti 23 járata van. A német légitársaság egyszer már átengedte Boszniát a török nemzeti légitársaságnak, amikor az sikertelen privatizálta a B&H Airlines-t, most a helyzet kicsit változott, és érdekes lesz, hogy ki lesz a sikeresebb a régióbeli fejlesztésekben? A Lufthansa pillanatnyilag az Eurowings-szel terjeszkedik, amivel szeretne az EasyJet  és a Ryanair szintjére emelkedni. Vélhetően nem maradnak ki a bécsi bázisnyitásból sem, ahol kevesebb, mint fél éve bázist hozott létre a Ryanair, megvásárolva a Laudamotiont, a WizzAir és a Level (IAG).

A Turkish még önmaga konszolidálásán dolgozik, 2019 lesz az első év, hogy elkezdjék a terjeszkedés folytatását, annak eredménye reálisan 2020-ban várható. Hogy addig ki lesz a gyorsabb és a sikeresebb? A Turkish vagy a Lufthansa?

turkish_airlines_3.jpg

Bárhogy is lesz, a Turkish egyértelműen monopóliumra törekszik. Isztambulban ezt meglehetős sikerrel hajtotta végre, nem repül a török metropoliszba a Lufthansa csoportból sem az Austrian, sem a Swiss, sem az Eurowings, sem a Brussels és a Lufthansának is csak Frankfurtból van járata, míg a München szezonális. Nem repül Isztambulba a SAS, a Finnair, az Iberia, az Alitalia, a TAP, stb. A Turkish kizárta Isztambulból a B&H Airlinest, az Air Serbiat és még a saját szövetségi partnereit, a Star Alliance tag Adriát és Croatiat is. Ha ezt nézzük, akkor kétségtelen, hogy a balkáni piacon a Turkish akarja átvenni a hatalmat. 

Hogy mindezen nagyratörő terveket hogyan fogja befolyásolni az utóbbi napok/hetek török gazdaságának válsága, a török líra zuhanórepülése, ezt nem lehet tudni. Az biztos, hogy Európában nagyon érdekes a légi közlekedés jövője. A nagyok levadásszák a kicsiket, akiknek nagyon óvatosnak kell lenniük, hogy ne legyenek áldozatok, és ne válasszák a rossz oldalt.

 

Forrás: t6

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr7414176613
Nincsenek hozzászólások.