Szeptember 17-én Tirana nemzetközi repülőterén leszállt az Air Albania nemzeti légitársaság első járata Isztambulból. A helyi sajtó történelmi pillanatnak nevezi és kiemeli, hogy a repülőgépet az albán zászló színeire festették.

air_albania_2.jpg

A kormány ez év júniusában kezdte a légitársaság alakításának adminisztratív procedúráját.  Az Air Albania tulajdonosa 49%-ban a Turkish Airlines, a többségi tulajdon, 51% albán kézben van. 41%-ban az MDN Investment társaság és 10%-ban az Albcontrol, az albán légiforgalmi irányító szervezet osztozik rajta.

A társaságnak jelenleg egyetlen repülőgépe van, egy Airbus A319-es, amivel Tirana-Isztambul járatokat teljesítenek. Ahogyan az ünnepségen elhangzott, rövidesen munkába áll két Airbus A320-as repülőgép is, és Isztambul mellett további európai célállomások is bekapcsolódnak, a tervek szerint Róma, London és Milánó. 

Edi Rama miniszterelnök a megnyitó ünnepségen azt is bejelentette, hogy lesz légi összeköttetés a régióbeli fővárosokkal, Szkopjéval, Pristinával, Szarajevóval és Zágrábbal. 

Albán üzleti lapok többször is foglalkoztak az új légitársaság terveivel, a finanszírozással. Azt írják, hogy a projekt az albán miniszterelnök személyes kezdeményezése, és az azzal összefüggő minden döntést, határozatot a török elnök Recep Tayyip Erdogannal közösen hoztak/hoznak meg. 

A tulajdonosok összetétele vegyes, egyrészről a Turkish Airlines, aminek részvényei 49.12%-át a török kormány tulajdonolja, másrészről egy albán magántulajdonban lévő befektetési társaság és az állami kézben lévő légiforgalmi irányító szervezet.

Az üzleti lap meglehetősen érdekesnek tartja az MND Investment részvételét a projektben, mivel a magánvállalkozást 2018. május 7-én hozták létre, mindössze 9 nappal az előtt a kormányrendelet megjelenése előtt, ami az Air Albania részvényesévé tette. Nem értik, miért volt szükség a társaság bevonására, hiszen nyilvánvalóan hiányzik a tőke és a tapasztalat, - a cég vetőmagtermesztéssel foglalkozik – és a tulajdonosa is ismeretlen volt eddig az albániai közvélemény előtt.  

air_albania.jpg

Nem ismert a beruházás teljes költsége, az egyes partnerek hozzájárulása, nem tudni, ki és milyen arányban fogja fedezni a kezdeti kiadásokat egészen addig, amíg a társaság maga nem tudja fedezni a költségeit. Az üzleti lap meglehetősen aggályosnak tartja ezeket a megválaszolatlan kérdéseket különösen annak fényében, hogy a projektbe jelentős állami beruházás történt. 

A megnyitó ünnepségen jelenlévő albán gazdasági miniszter még bejelentette, hogy a tengerparti Vlora városában létesítendő repülőtér  négy éven belül elkészül ugyancsak török részvétellel. Emellett szezonális repülőterek megnyitásán is dolgoznak, az egyik a tervek szerint Saranda lesz.

A légijáratok kérdésében pedig a fő cél az Egyesült Államok.

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr9414247105
Nincsenek hozzászólások.