A szerb kormány novemberben döntött, hogy a költségvetésből ismét kisegíti a nemzeti légitársaságot és néhány nap múlva meg is jelent a számlájukon 14 millió euró. A pénz kizárólag a 2016-ban indult Belgrád-New York járat 2017-2018 évi üzemelési veszteségeinek és az egyéb útvonalak üzemanyagköltségeinek fedezésére szolgál. A tengerentúli járat üzemi vesztesége 11,7 millió euró volt, a maradék 2,3 millió eurót fordították az üzemanyagköltségekre. 

2013. augusztus 1-jén írták alá a JAT és az Egyesült Arab Emirátus-beli Etihad közötti stratégiai partnerségi megállapodást és megalakult az Air Serbia, 51%-ban Szerbia és 49%-ban Etihad tulajdonban. Az új légitársaság megörökölte az előd JAT hatalmas, csődhöz vezető adósságállományát, amit a nyilvánosságra nem hozott, de a tervezet szerint – és vélhetően ez került aláírásra – a kormány átvállalt, vállalta, hogy a következő három évben, vagyis 2016 végéig pénzügyileg támogatja a légitársaságot kb. 100 millió euróval, míg a társtulajdonos 40 millió eurót biztosít hitel formájában. 

air_serbia_etihad0917serbia.jpg

Az Insider internetes portál cikke szerint a JAT akkori jogászai számos aggályt, megjegyzést fűztek a szerződés tervezethez. Úgy vélték, hogy ilyen kormányzati szerepvállalással a JAT akár partner nélkül is működhetne.

„Ha a JAT megkapta volna azokat a támogatásokat, amit az Air Serbia kapott a kormánytól, akkor a JAT az Etihad nélkül is sokkal jobb eredményeket tudott volna elérni. Minden, amit mi segítséget kértünk a nemzeti légitársaságnak, azt ők kapták meg, sőt sokkal többet is kaptak”- mondta Velibor Slavuj a JAT egykori üzemeltetési igazgatója.

Az állami támogatás 2014 óta, és a szerződésben vállalt három év után is folyamatos. Gazdasági elemzők, szakemberek évek óta mondják, hogy az Air Serbia „siker jelentései” nem a valós helyzetet mutatják. „Az állam tolerálja a veszteségeket és különféle módon nyújt pénzügyi segítséget, hogy azokat titkolja”- mondja például Milan Kovačević közgazdász. A különféle módon nyújtott pénzügyi segítség például az adósság leírása. A belgrádi Nikola Tesla repülőtér is leírhatott több millió eurós Air Serbia tartozást még a francia koncesszióba kerülése előtt. 

A pénzügyi jelentések szerint az Air Serbia 2014 óta nyereségesen működik, de ezt csak az állami segítségnek köszönheti. Az állam több vissza nem térítendő támogatást tett bele a társaságba, és nyújtott sokkal kedvezőbb feltételekkel hitelt, mint a tulajdonostárs Etihad. Egy pénzügyi jelentés szerint az Air Serbia a mostani 14 millió eurós támogatást a Szerb Állami Fejlesztési alapból kapta 18 hónapra 3,5%-os kamatra. Az Etihad csoporttól a légitársaság 2015-ben és 2016-ban kétszer kapott hitelt összesen 100 millió dollár értékben, évi 6,96%-os kamatra. A visszafizetési határidő 2020, illetve 2021.

air_serbia_atr72.jpg

Bár az üzleti könyvek szerint a társaság minden évben minimális nyereséggel zár, a valóságban ez csak az elmúlt években nyújtott összesen kb. 180 millió eurós támogatással valósulhatott meg. Vagyis, az Air Serbia minden évben veszteséget termel, sőt, egyes esetekben nagyobbat, mint az egykori JAT. 

Bár a kormány többször kijelentette, hogy nem finanszírozza tovább a társaság veszteségeit, ezt eddig nem tartotta be. Az Air Serbia 2017-es pénzügyi évének vizsgálata azt mutatja, hogy a társaság bevétele 16 millió euró volt, kevesebb, mint a belepumpált állami támogatás, ami abban az évben meghaladta a 20 millió eurót. Az Insider értesülése szerint az állami költségvetés 2019 évi tervében is szerepel a légitársaság finanszírozása, bár az nem derül ki, hogy milyen alapon és mekkora összeggel. 

Nem a várakozásoknak és az ígéreteknek megfelelően alakul a flottabővítés sem. Az Air Serbiának 2018 szeptemberéig meg kellett volna kapnia két új repülőgépet, majd az év végéig még kettőt, de ez nem történt meg, a légitársaság továbbra is 10 évnél idősebb gépeket bérel. Az Air Serbia és az Etihad közötti szerződés szerint az első négy repülőgépnek ez év végéig, további hat gépnek 2020-ig kell megérkeznie. 

Ez a beszerzés többek között azért is fontos, mert a JAT még 1998-ban kifizetett az Airbusnak 23,5 millió dollár előleget. Abban az évben írták alá a jugoszláv légitársaság és a repülőgépgyár közötti szerződést nyolc új repülőgép vásárlásáról, erre fizették ki az előleget. A gépeket a délszláv háborúk miatt nem szállították le, a pénz több mint 15 éve a francia-német cég számláján várakozik. A háború után a JAT-nak nem volt tőkéje gépvásárlásra, nem volt lehetősége arra, hogy az előleget felhasználja. A stratégiai partnerségi szerződésben az 1998 évi depozitot átadták az Etihadnek az új repülőgépek beszerzésére vonatkozó szerződéssel együtt. 

Az Air Serbia pénzügyi beszámolójában a 23,5 millió dollárt az Etihadnak tulajdonítják, holott azt a JAT fizette, ugyanakkor a pénzügyi jelentés arra is rámutat, hogy az Air Serbia köteles megfizetni az Airbusnak 10 új repülőgép teljes vételárát. Arról nem szól a fáma, hogy a két tulajdonos milyen arányban járul hozzá a kifizetéshez, annak ismeretében, hogy a szerződés szerint az Air Serbia által vásárolandó Airbus A320neo típusú nyolc gép az Etihad 117 megrendelt gépének része. 

air-serbia-a330-air-serbia.jpg

Az Etihad légitársaságot az Egyesült Arab Emirátus hozta létre 2003-ban. 2011-2017 között egyike volt a világ leggyorsabban fejlődő légitársaságának. A JAT-tal 2013-ban megkötött szerződés előtt egy sor légitársaságot vásárolt Európában és a világon. Kiderült azonban, hogy a gyors terjeszkedés nem hozott eredményt, 2016-ban a csoport vesztesége 1,8 milliárd dollár volt.

Az európai légitársaságai közül először 2017-ben az Air Berlin jelentett csődöt. A társaság beszüntette a működését, a flottáját, a slotokat, a pilótákat átvette a Lufthansa és az EasyJet. Hogy az Etihad válságnak nincs vége, azt jól érzékelteti, hogy az elmúlt héten az Air Berlin felszámolója keresetet adott be ellene, mint legnagyobb részvényes ellen, két milliárd eurót követelve. A kereset szerint az Etihad nem teljesítette pénzügyi kötelezettségeit az Air Berlin megszűnését követően. 

Mostanra az Etihadnk az Air Serbia maradt az egyetlen európai befektetése. Eltekintve attól a hittől, hogy az Air Sebia kiválóan teljesít, az állami intézmények nem mutatnak semmilyen tervet arra az esetre, ha az arab légitársaság mégis visszavonulna. Szakértők azt mondják, nem vitatná senki az állami befektetéseket, ha a cég nyereséges lenne, de felmerül a kérdés, hogy mi lesz az Air Serbiával, ha az Etihad kivonul a társaságból, figyelembe véve a kötelezettségeit? 

Egy korábbi ez irányú újságírói kérdésre Aleksandar Vučić államfő azt mondta, elvárja, hogy az Etihad ne vonuljon ki az Air Serbiából. Ana Brnabić kormányfő is hasonlóan reagált a kérdésre, vajon van-e terve a kormánynak arra az esetre, ha az Etihad meghoz egy ilyen döntést? A miniszterelnök azt mondta, semmi nem utal ilyen irányú lépésre. „Azt mondhatom, hogy az Air Serbia kiválóan teljesít, elégedettek vagyunk a partnerséggel, az Egyesült Arab Emirátussal és az Etihaddal is.” 

air-serbia-fleet-e1463740914227.jpg

Az Air Serbia flottájában 21 repülőgép van, 11 Airbus, négy Boeing és hat ATR. Utóbbi két típus saját tulajdon, még a JAT flotta tagjai voltak.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr2314515220
Nincsenek hozzászólások.