Van egy kifejezés, „halal turizmus”, amivel őszintén szólva eddig még nem találkoztam, de mentségemre legyen mondva, hogy nem dolgozom az idegenforgalomban. A „halal” szó jelentése boszniai életünkből adódóan nem idegen számomra, így értem, hogy a muzulmánoknak, az iszlám vallás hívőinek szól ez a kifejezés.

De mit is jelent a „halal”? Arab szó, jelentése „megengedett”, az iszlám törvények által megengedett dolgokat és cselekedeteket jelzi. Ellentéte a „haram”, aminek jelentése „tiltott”.

A „halal turizmus” a szokásos környezetükön kívüli országokba utazó vagy ott tartózkodó muzulmánok mozgását jelenti úgy, hogy az a vallási előírásaiknak megfeleljen. Ez „halal” hotelek és éttermek, „halal” közlekedés biztosítását jelenti, de jelentenek szolgáltatásokat is, mint például az iszlám elvein alapuló turisztikai vagy éppen banki szolgáltatásokat, amik például tiltják a nyereséget, a kamatot.    

halal_turizmus.jpg

A muzulmán utazók részére a legfontosabb, hogy útjuk során hol tudnak a vallási előírásaiknak megfelelően étkezni. A „halal” éttermekben tilos a sertéshús és az alkohol forgalmazása, a „halal” hotelben vacsoraidőben a szálloda éttermének kínálatában nincs sertéshús, az italok között csak alkoholmentes italok vannak, megfelelően kialakított helyet kínálnak imádkozáshoz, megjelölik, merre van Mekka, lehetőség van elkülönített helyiségekre férfiak és nők részére, de vannak olyan kényelmi szolgáltatások is, mint a Korán példányai a szobákban, imaszőnyegek biztosítása, matricák a szobában, ami Mekka irányát jelzi. Az üdülőhelyeken gondoskodni kell a férfiak és nők strandjának vagy medencéjének elkülönítéséről, ami a wellness részlegekre is vonatkozik (nők nem masszírozhatnak férfiakat és fordítva), és jól látható és hallható a napi ötszöri imádkozáshoz a felhívás.

Amikor „halal” közlekedésről van szó, ez alatt a légitársaságokat és a vasúti társaságokat értik, amik a muzulmánoknak „halal” ételeket kínálnak.

Hogy miért jelent meg az idegenforgalmi iparágban ez a kifejezés? A muzulmán turisták számának utóbbi évekbeli jelentős növekedése miatt. Ahogy a muzulmánok száma és vagyona növekszik, úgy nő a kereskedelmi érdeklődésük is. 

halal_turizmus_3.jpg

A Research internetes portál szerint 2010-ben a muzulmánok száma a világon 1,6 milliárd volt, ami 2050-re 2,8 milliárdra nőhet, ez a világ népességének közel 30%-a lesz. Európában ma kb. 6%-os arányuk 2030-ig 8%-ra nő, vagyis minden tizenkettedik európai muzulmán lesz. A muzulmán népesség fiatal, képzett, az egyik leggyorsabban növekvő demográfia a globális turisztikai színtéren. „Európában a muszlim közösség most a harmadik vagy a negyedik generációjában van. Képzettek és jó fizetőképességűek”- mondta Ufuk Secgin, a Halal Booking, egy muszlim-központú üdülési kereső marketing igazgatója. A muszlimok fiatalabbak, mint a többi lakosság, mind a világban, mind Európában. 2010-ben Európa-szerte 32 év volt az átlagéletkoruk, ami 8 évvel kevesebb, mint az európaiak átlagéletkora. (40 év).

A muzulmánok több mint 60%-a az ázsiai, csendes-óceáni régióban él, 20%-uk a Közel-Keleten és Észak-Afrikában, ahol a lakosság 93%-át teszik ki. Európában kb. 6%, míg Észak-Amerikában 3% muzulmán él.

A muszlimok jelenleg a globális utazási iparág egyik leggyorsabban növekvő szegmense, igényeiket a szállodák és az utazásszervezők egyre inkább megpróbálják kielégíteni. A 2017 után idén másodszor tartottak nemzetközi „halal” kongresszust (International Halal Tourism Conference) Törökországban. Becslések szerint 2020-ig 156 millióra nő a muzulmán utazók száma.   

hala_turizmus_1.jpg
A „halal turizmus" az utóbbi években élénkült meg. A turisztikai világszervezet, a WTTC adatai szerint a muzulmán turisták 2012-ben 137 milliárd dollárt költöttek idegenforgalmi szolgáltatásokra, ami a turisztikai utazásokra fordított összes kiadás 12,5%-a, míg 2018-ban ez már 180 milliárd dollár volt. A Mastercard és a Crescent Ratings közelmúltban megjelent közös tanulmányukban azt vélelmezik, hogy ez az összeg a következő évtizedben 300 milliárd dollárra nő.   

A világ „halal” iparának vezetője Malajzia. Ide tartoznak az idegenforgalom, turizmus mellett élelmiszeripari termékek, kozmetikumok, gyógyszerek, általános felhasználású termékek, banki szolgáltatások, stb. A történetük 1974-ben kezdődött, amikor az Iszlám Ügyek Kutatási Központja elkezdett foglalkozni a „halal” tanúsítványokkal azok részére, akik teljesítették a kritériumokat.  Ma Malajzia a globális „halal” piac vezető szereplője, az ország összbevételének 5,1%-a, 35,4 milliárd malaj ringgit bevétellel. A világon az első ország, ami a nemzeti légitársasága, a Malaysia Airlines járatain „halal” szolgáltatást nyújt. A malajziai „halal” standardot már széles körben használják neves multinacionális cégek is, mint a Nestlé, a Colgate Palmolive, és az Unilever.

halal_turizmus_malaysia.jpg

Az indonéziai szállodák a saját szolgáltatásaikat „muzulmán barát”-nak hirdetik, a kereskedelmi központokban kialakított imahelyek és „halal” éttermek vannak. Szingapúr a saját muzulmán közössége és infrastruktúrája miatt teljeskörű szolgáltatást kínál a muzulmánoknak.  

Japánban 2004-2013 között a muzulmán turisták száma 7,2%-kal nőtt. Az ország repülőterein megfelelően kialakított helyiségeket kínálnak a muzulmán utazóknak az imára és az imára felkészülésre. Arra számítanak, hogy a „halal” befektetések a repülőtereken, a szállodákban, éttermekben nagyon gyorsan megtérülnek, és 2020-ig több millió muzulmán keresi fel Japánt. Ezt segítheti a 2013-ban 66 ország tekintetében bevezetett vízumkönnyítés, amibe több muzulmán többségű lakossággal rendelkező ország is beletartozik.

A statisztikai felmérések szerint 2014-ben a legnépszerűbb turisztikai célpontok Malajzia, Törökország, az Egyesült Arab Emirátus, Szaúd-Arábia és Katar voltak a főként muzulmánok lakta országok közül. Népszerű célállomások voltak Szingapúr, Thaiföld, az Egyesült Királyság, Franciaország és Belgium.

halal_turizmus_4.jpg

Törökország közelsége és muzulmán többségű lakossága miatt rendkívül népszerű az Öböl-menti országokból, Észak-Afrikából, elsősorban Algériából és Tunéziából érkező turisták számára. Túl azon, hogy az ország bővelkedik vallási és történelmi műemlékekben, látnivalókban, könnyű hozzájutni a „halal” élelmiszerekhez, a hagyományos muzulmán öltözetben közlekedő nőket az utcán nem érik diszkriminatív megjegyzések. Törökország a negyedik legnépszerűbb turisztikai célpont Malajzia, Dubai és Indonézia után, de szeretnének az első helyre kerülni, szeretnék, ha megduplázódna a muzulmánok számára kínált üdülőhelyek száma. Ehhez jelentősen növelik „halal” turisztikai szolgáltatásaikat, szállodák tucatjainak sikerült a török tengerparton megnyerni szolgáltatásaikkal muzulmán családokat.

Európában nincs olyan ország, ahol mindenben illeszkednek a „halal” szabványokhoz, de minden úticél megpróbálja biztosítani a muzulmán igényeket. Vannak „muszlim barát” úticélok, például Nagy-Britannia. A londoni Heathrow repülőtéren 2014-ben nyílt „halal” étterem,  azon terv részeként, hogy a világ különböző kultúráinak helyet adjon.  

Európában a legjobb dolog, hogy a kontinensen könnyedén lehet utazni egyik országból a másikba, de probléma lehet, hogy egyes célállomások kevésbé barátságosak, ami aggodalomra adhat okot a muszlimok körében, különösen az arcukon fátylat viselő nők esetében.

Szófia utcáin sok nőt lehet látni abajában, hidzsábban és nikábban. Az országban 1600 mecset és imahely van, 1700 „halal” étterem működik, emellett a gyönyörű természeti környezet, az iszlám, az oszmán korabeli emlékek is nagyon vonzóak. Bulgária közel ötszáz évig az Oszmán Birodalom része volt.  

halal_turizmus_szarajevo.jpg

Hasonló okból Bosznia-Hercegovina is a legnagyobb „halal” kínálattal rendelkező turisztikai célpontok közé tartozik Európában. Itt az Oszmán Birodalom idejéből származó emlékek mellett megtalálhatók az Osztrák-Magyar Monarchia korának emlékei is. A kis nyugat-balkáni ország számára jó kitörési lehetőség lehet a „halal” turizmus.  A lakosság valamivel több, mint a fele muzulmán, és természeti szépségei, földrajzi adottságai lehetőséget adnak arra, hogy a „halal” turizmusból jelentős bevételekre tegyen szert. Ehhez azonban nem elég a természeti adottság, a számtalan történelmi emlék, szükséges a megfelelő infrastruktúra megteremtése, minőségi szolgáltatások nyújtása.

Szükségesek a befektetések a „halal” kereskedelmi piacba, hogy Bosznia reagálni tudjon erre a kihívásra. Szükséges olyan iszlám pénzügyi intézmények létrehozása, mint a már meglévő BBI bank, ami az iszlám alapelvekkel összhangban működő bank, amik segíteni tudják a befektetőket az infrastruktúra kiépítésében. Ha bármilyen létesítmény „halal” szolgáltatásokat kíván nyújtani, „halal” tanúsítvánnyal kell rendelkeznie, amit csak az iszlám közösség vagy az iszlám közösség által engedélyezett tanúsító ügynökség adhat ki.Minden hiányossága ellenére, a muzulmán turisták egyik legkedveltebb célországa.   

A „halal” turizmus Horvátországnak is új lehetőség az idegenforgalom fejlesztésére. A „halal” tanúsítvány nemcsak az üdülési, hanem a konferencia turizmusnak is jó lehetőség. A zágrábi Hotel Westin és a Sheraton ennek a tanúsítványnak köszönhetően kapott jelentős szerepet iráni, malajziai, és indonéziai delegációk fogadásában.

Több mint ezer horvát termék rendelkezik „halal” tanúsítvánnyal, 85 gyártó, 20 hotel és vendéglátó egység, öt utazási iroda van tanúsítva. A „halal” turizmus vendégei pénzügyileg stabilak és erősek, és Horvátországba nemcsak turistaként, hanem befektetőként is jönnek. Aldina Dugonjić, a horvátországi „halal minőségbiztosítási központ” vezetője azt állítja, hogy ennek a piacnak a vendégei átlagosan 1700 dollárt költenek, ami 500 dollárral több, mint az átlagos európai turisták költése. Egy tíznapos kiránduláson átlagosan 13 ezer dollárt költenek.

halaltours.png

Az idegenforgalomnak ez a szegmense óriási piaci potenciállal rendelkezik és gyors terjeszkedés jellemzi, ez is oka lehet, hogy egyre több ország csatlakozik az Imarat Consultants által működtetett Halal Focus társasághoz, ami üzleti tanácsadási szolgáltatások nyújtására szakosodott a „halal” elveken működő piacon.

forrás: naslovi.net, The New York Times, akos.ba

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr414885978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.