2019. jún 13.

Veteránautókkal Ljubljanából Csernobilba

írta: Nosztalgikus
Veteránautókkal Ljubljanából Csernobilba

Azt mondja hozzáértő fiam, hogy önmagában négyezer kilométert autózni egy veterán Zastava 101-el nem kis teljesítmény. Erre vállalkozott három szlovéniai fiatalember, a Szlovéniai Zastava Klub elnöke és két tagja, hogy a jugoszláv autóipar ikonikus autóival, három Zastava 101-el, népszerű nevén „Sto jedan” (százegyes) Ljubljanából Csernobilba utazzanak.

Sokan voltak, akik azt mondták, hogy ezek megbolondultak, de Damir Horvat és két barátja nem tágított és felkészítették az 1979 és 1981-ben készült autókat a hosszú útra. Horvatot a kalandon kívül az is motiválta, hogy reklámot csináljon a fiatal klubnak.  

Ljubljanából Kijevig a 850 kilométert két nap alatt tették meg. Az út sima volt, az ukrán határon némi fennakadással, ahol a talpig fegyveres határőrök nem a béke üzenetét sugározták.

zastava-1-820x547.jpg

Kijevtől a zóna még 100 kilométer. Ellenőrző pont, katonák aztán az első falu. Elhagyott, üres házak, de ez – elmondásuk szerint – nekik nem volt nagyon felkavaró, Boszniában hasonló településekkel találkoztak a háború után. Ezután érkeztek meg Csernobilba, ahol kb. háromezer ember él, akik a zónában dolgoznak.

spomenik-palim-junacima.jpg

Emlékművük van a tűzoltóknak, „Ők, akik megmentették a világot”. A 28-as egységtől értek elsőként a katasztrófa helyszínére, és hatalmas dózisú sugárzást kaptak az oltás ideje alatt. Ők néhány nappal később meghaltak. A szobor emléket állít azoknak az 1-es egységből érkező tűzoltóknak is, akik önként vállalták, és a reaktor alatt kézzel megnyitották a szelepeket, ezzel a víz hűtötte a reaktort és megakadályoztak egy sokkal nagyobb második robbanást, ami szinte fél Európát beszennyezte és sivataggá változtatta volna.  

csernobil_duga_radar.jpg

Egy újabb ellenőrző pont után látható a „Hosszú radar”, amit a világban úgy ismertek,mint az „orosz harkály”, mert a rádióállomásokon úgy hangzott a hangja, mint egy harkály kopácsolás. Ez egy hatezer kilométeres hatótávolságú radar volt és egy nukleáris támadás korai figyelmeztetésére szolgált.

cernobil_spomenik_ap.jpg

Mögötte látszik a 4-es reaktort borító új szarkofág. A Zastavákat mindössze 50 méterre parkolták le, előtte a folyamatosan kezükben tartott Geiger számlálón ellenőrizték a sugárzás mértékét, ami nagyon alacsony volt.  

A harmadik ellenőrzési pont Pripjaty város bejáratánál volt. A városban nincs senki, minden elhagyatott, a természet vette át az uralmat.

csernobil_zastava.jpg

Pripjatynak a katasztrófa idején 49 ezer lakosa volt. A várost 1970-ben építették, az akkori Szovjetunió leggazdagabb, az álmok volt, ahol olyan dolgokat lehetett kapni, amit az országban sehol máshol. A lakosság átlagéletkora 25 év volt, mindenki magasan iskolázott, legnagyobb részük az atomerőműben dolgozott. Nagyon jó infrastruktúrával rendelkezett, minden rendelkezésre állt, ami a kényelmes élethez szükséges volt. A rendőrségen lévő cellát raktárnak használták, mert nem volt szükség rá.

A szlovén fiatalok bementek iskolákba, szupermarketbe, kórházba, börtönbe, strandra, színházba, a körsétát a híres vidámparkban fejezték be, ami soha nem élte meg május 1-jét, a megnyitás napját.  

csernobil_zastava_vidampark.jpg

A kísérőjük elmondása szerint az evakuálás békésen és mindenféle incidens nélkül történt meg, az emberek bíztak a vezetőkben. Azt mondták nekik, hogy történt valami az erőműben, megnőtt a sugárzás, és „fogjátok a pénzeteket, néhány szükséges ruhát, kapcsoljátok le a villanyt, zárjátok be az ablakokat, hagyjatok ennivalót a háziállatoknak, néhány nap múlva visszajöttök”. Természetesen a visszatérés nem történt meg, minden radioaktív sugárzással szennyezett volt, de ez volt az egyetlen módja, hogy az emberek nyugodtan, pánik nélkül hagyják el otthonaikat. A város lakóit a Szovjetunió más területein helyezték el, a terhes nőknek azt tanácsolták,hogy szakíttassák meg terhességüket.

A szlovén utazók 3952 kilométer megtétele után visszaértek Ljubljanába.„Hazaértünk tele leírhatatlan élményekkel. A legerősebb benyomásunk az, hogy hálásak vagyunk azoknak az embereknek, akik megvédtek minket egy nagyobb katasztrófától, azoknak akik segítettek a helyreállításban, akik az életükkel vagy az egészségükkel fizettek”-mondta Damir Horvat.

Az HBO amerikai minisorozata, a Csernobil nyomán jelentősen megnőtt a turisták érdeklődése a katasztrófa helyszíne iránt.  A turisztikai ügynökségek a sorozat indulása óta 30-40%-os növekedésről beszélnek. Úgy becsülik,hogy a tavalyi 100-150 ezer turistaszám idén legkevesebb 200 ezerre emelkedik. Az ukrán kormány 2011-ben nyilvánította a zónát hivatalosan turisztikai látványosságnak.

csernobil_tour.jpg

A Csernobil Toursnál egy túra angol idegenvezetővel 90 euró személyenként. Azokat a helyeket járják be a látogatókkal, amik szerepeltek a sorozatban, beleértve a bunkert is, ahol a városvezetők meghozták a döntést a robbanás utáni evakuálásról. Megnézik az áldozatok emlékművét az elhagyott falut és egy csernobili étteremben elköltött ebéd után mennek el a reaktor négyes blokkjához, amit 2017 óta egy 105 méter magas fém kupolával fedtek le. A túra ezután pripjatyi sétával zárul.

Az ügynökség egyik idegenvezetője azt állítja, hogy a terület teljesen biztonságos, napi autóbuszjárat van a 125 kilométerre lévő Kijevből.

csernobil_atombaleset.jpg

A szerencsétlenség, és a mód, ahogyan a hatóságok a helyzetet kezelték, rámutatott a szovjet rendszer hiányosságaira a felelőtlen bürokraták sokaságával és a titoktartás kultúrájával. A robbanáskor a hirosimai atombomba erejének négyszázszorosa szabadult fel, a radoaktív felhők elérték egész Európát, Nagy-Britanniában néhány farmon 2012-ig voltak „post Csernobil” korlátozások. A lakosok evakuálását 36 órával a robbanás után kezdték meg. Harmincegy személy halt meg azonnal a robbanás után, több tízezer ember hagyta el a szennyezett területet. A halottak pontos száma, illetve azok száma, akik a csernobili katasztrófa következményeként betegedtek és haltak meg akár évekkel később,máig nem ismert.   

foto: siol.net

 

 

Szólj hozzá

atomerőmű veteránautó Szlovénia Kijev Csernobil Pripjaty Zastava 101