Van egy hajó, amit a rendkívüli hasonlósága miatt egyszerűen csak a horvát Titanicnak neveznek. Ez az ss Baron Gautsch utasszállító gőzös, ami 1914. augusztus 13-án süllyedt el Rovinj közelében

baron-gautsch2.jpg

                                                            Az ss Baron Gautsch    

bartongautsch_titanic.jpg

                                                     Titanic

Az Adria első és legnagyobb hajózási társaságának, az Osztrák Lloydnak 85 méter hosszú, 11 méter széles és 7,5 méter magas hajóját 1908-ban építették a skóciai Dundee-ben. Rövid civil életet követően 1914. júliusban az Osztrák-Magyar Monarchia tengerészete kötelékébe léptették az összes osztrák-magyar kereskedelmi hajóval együtt, ahol csapatszállítóként vagy ellátóhajóként szolgáltak. A Baron Gautsch utasokat és hadianyagot szállított Trieszt  és Kotor között a Pula, Mali Losinj, Zára, Split, Gruz és Herceg Novi vonalon. Háromszáz utas befogadására volt alkalmas.

baron_gautsch_3.jpg

Az admiralitás 1914. augusztusban, a hadbalépés után azonnal elrendelte, hogy aknazárral lássák el a Monarchia jelentősebb kikötőit az Adrián. Ezt jelezték a hajózási cégeknek és védett útvonalak használatát javasolták.

A Baron Gautsch utoljára 1914. augusztus 13-án pontosan 12 órakor indult el Mali Lošinj-tól Trieszt felé. A parancsnokságot a viszonylag tapasztalatlan másodtiszt látta el, míg a kapitány a kabinjában aludt, a hajótársaság vezérigazgatója pedig az első osztályú utasokkal ebédelt. A parancsnoki híd sorozatos hibás parancsai miatt a hajó körülbelül hat tengeri mérföldre délnyugatra a Szent Mihály-világítótoronytól, nem messze Rovinjtól, teljes sebességgel befutott az aknamezőre. A közelben dolgozó Basilisk aknatelepítő hajó látta, hogy a Gautsch a veszélyzóna felé halad, próbálta figyelmeztetni, amit vagy nem láttak, vagy nem értettek. Amikor a hídon a másodtiszt felismerte a veszélyt, akkor már későn volt, a hajó aknazárra futott. A hajótestet hatalmas robbanás rázta meg, majd lassan elkezdett az oldalára dőlni. Az utasok pánikszerűen próbáltak meg a mentőcsónakokhoz jutni. Óriási volt a káosz. A mentőcsónakok egy része a fedélzethez volt hegesztve, voltak, amiket annyira szorosan vagy bonyolultan kötöttek ki, hogy nem lehetett használni. Sokan a vízbe vetették magukat, ahol vagy megfulladtak, vagy megégtek, mivel az olajtartályokból kifolyt fűtőolaj begyulladt. A robbanást követően a hajó 10 perc alatt elsüllyedt.  

A hivatalos adatok szerint 246 utas volt a fedélzeten, amibe nem számították be a katonákat és a 10 év alatti gyerekeket. Figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy a háború kezdete miatt ellenőrizetlen volt a beszállás, tehát az utasok pontos száma még ma sem ismert. A közelben tartózkodó Basilisk, Csepel és Balaton aknatelepítő hajók azonnal a katasztrófa helyszínére siettek és kimentettek 148 utast és 31 fő személyzetet. A 147 áldozatot a pulai katonai temetőben helyezték nyugalomra. Őket tekintik az Adriai-tengeren az első világháború első áldozatainak.

baron7_gautsch_roncs.jpg

A Baron Gautsch roncsa 28-40 méter mélységben fekszik, nincs jó állapotban, sok helyen megsérült, ennek ellenére az egyik legnépszerűbb merülési célpont a hajóroncsok felfedezői számára. Ez azonban csak a horvát Kulturális Minisztérium engedélyével lehetséges.  

A bejegyzés trackback címe:

https://balkanimozaik.blog.hu/api/trackback/id/tr8515021242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moin Moin 2019.08.24. 15:24:09

Néhány megjegyzés:

1.) A nevezett hajó sosem volt "horvát", mivel egy osztrák cég építtette és az Osztrák-Magyar Monarchia zászlója alatt hajózott.

2.) A hajó méretei között a posztban megadott "7,5 m-es magasság" téves fogalomértelmezés: a hajó merülési mélysége volt 7,5 m. Ez azt jelenti, hogy a vízvonaltól a hajótest legmélyebben fekfő külső pontjáig volt 7,5 m a távolság. (Ennek a még a hajó számára járható legkisebb vízméylésg megahtározásában van fontos szerepe.)

Pierr Kardán 2019.08.25. 22:47:20

Ha ez a hajó rendkívül hasonló a Titanichoz, akkor én is nyugodt lehetek, mert én is rendkívül hasonló vagyok Chris Hemsworth-höz :-))

blaubner 2019.08.26. 07:13:29

Nem a "horvát Titanic", hanem az "Adria Titanicja", lévén a hajó osztrák vagy maximum osztrák-magyar volt, ráadásul abban az időben az Isztriai-félsziget is Ausztriához tartozott (utána meg az olaszokhoz, csak a második világháború után lett Jugoszlávia része).

A roncs kellemes búvárhely, a külön engedély mindössze azt jelenti, hogy csak búvárbázisokon keresztül szervezetten merülhető.

kiskutyauto 2019.08.29. 09:18:36

A hasonlósága Titanic-hoz leginkább a korszak, amikor történt az eset, sok egyéb nem nagyon van. Az Adria Titanic-ja pedig a Szent István csatahajó amúgy, ha a méreteket és a mélységet is nézzük, meg az érintetlenséget...
A Baron Gautsch bár gyönyörű hajó (még roncsként is elképesztő méltósággal szálegyenesen áll, de ez mérnököket dicséri inkább mint a mohó kapzsi élősködő arisztokratákat, akik a kövér feneküket és vagyonukat mentették rajta), de a története biztos érdekesebb és komplexebb mondjuk (mint a Szent Istváné, melyet lényegében első útján a világháborúban egy lélekvesztő olasz torpedónaszád likvidált), a sok menekülő arisztokrata utasával ugyebár (tehát már a Gautsch)... De az egy apró lélekvesztő csónakocska a Titanichoz képest, pedig a mai méretek tükrében már az sem nagy szám a maga 270 méter körüli hosszával... (már 400 méter rekord körül járunk ugyebár)
A Szent István kisebb hosszúságú, ugyebár olyan 160 méter körüli, míg a Gautsch csupán 89 méter hosszú... bár utóbbi magasabb hajó, hiszen utasszállító, míg előbbi csatahajó ugyebár... a Gautsch ekkor illegálisan fegyvert és lőszert is szállított), a halottak száma, bár a teljes utaslétszámhoz mérten nem sok (kb fele), míg a Titanicnál kb 70%, a Szent Istvánnál 99%. A Titanic és a Szt. István is érintetlen lényegében kegyeleti hely (hullámsír), bár utóbbi nincs azért annyira mélyen. Ha valaki 60 méterig lemegy ott, már láthatja a gigantikus sziluettjét, ahogy féloldalt fekszik az aljzaton... A Gautsch nincs mélyen viszonylag, és teljesen ki is fosztották ennek megfelelően... Szóval ne sértsük meg a Szent Istvánt, hogy nem ő az Adria magyar Titanicja..!