2019. sze 23.

Megmenekül a Croatia Airlines, bajban az Adria Airways?

írta: Nosztalgikus
Megmenekül a Croatia Airlines, bajban az Adria Airways?

Néhány nappal ezelőtt írtam arról, hogy a horvát miniszterelnök a légitársaság 30. születésnapjára szervezett hangárpartin bejelentette, hogy a kormány pénzügyi segítséget fog nyújtani a társaságnak. A szeptember 19-i kormányülésen döntés született: két részletben 250 millió kuna, kb. 33,6 millió euró támogatást kap a nemzeti fuvarozó a stabilitására és egy esetleges, de szükséges privatizáció előtti feltőkésítésre.  Az első 100 millió kunát még idén, a fennmaradó összeget 2020-ban fizetik ki.

Nem ez az első alkalom, hogy az állam befektet a Croatiába, hét évvel ezelőtt már egyszer leírták valamennyi adósságukat. A mostani pénzügyi segítségből fedezik két repülőgép nagyjavítását, a beszállítók felé fennálló tartozásokat, finanszíroznak elengedhetetlen beruházásokat és törlesztik a meglévő hiteleket. Ha mindezeknek eleget tesznek, azzal ki is merítik a 250 millió kunás keretet.

cratia_airlines_gepek.jpg

Évek óta küzd nehézségekkel a szezonalitásnak meglehetősen kitett légitársaság, ahol a turista járatok jó részét egész évben fenntartják, holott a nyári szezon végeztével ezeken a járatokon szinte alig van utas. Nem kis kihívás a nyári menetrendi időszakban Horvátországba repülő csaknem száz légitársaság sem. Emellett a vállalat jelentős belső szervezeti problémákkal is küzd, ezer munkavállalójukból háromszáz inaktív. mindössze 65% dolgozik. Ez a mutató a low cost légitársaságoknál akár 95% is lehet.

A 2012-es szerkezetátalakítás után a cég 2018-ig nem hozott újabb veszteségeket, de ezt nem az üzemelés hatékonyságával érték el, hanem egyéb más módon biztosították. 2017-ben például értékesítették a legértékesebb, a londoni Heathrow repülőtéri slotokat, ebből 138 millió kuna bevételre tettek szert. Két évvel korábban eladták majd visszalízingelték egy Airbus hajtóműveit. A tavalyi év üzemi vesztesége már 82,9 millió kuna (11,2 millió euró) volt.

A kormány határozott célja megtartani a légitársaságot nemzeti fuvarozóként, üzleti tevékenységének biztosítása elengedhetetlen a horvát gazdaság, elsősorban az idegenforgalom szempontjából. A kormány szerint a megszűnésének negatív gazdasági következményei meghaladják a feltőkésítés összegét, a cég felszámolása veszélyeztetné 700 millió euró értékű kulcsfontosságú infrastrukturális projektek sikerét.  

A 100%-ban állami tulajdonban lévő horvát légitársasággal ellentétben a szlovén Adria Airways magántulajdonban van, de hasonlóan súlyos gondokkal néz szembe, mint szomszédja.

A szlovén polgári légiközlekedési hatóság megerősítette, hogy az Adria Airways Bombardier CRJ900-as típusú, S5-AAU és S5-AAV lajstromjelű repülőgépeit néhány nappal ezelőtt a Trident Aviation a fennálló tartozások miatt lefoglalta.

adria_airways.jpg

A társaság flottájában 12 Bombardier repülőgép van, a felét ún. wet lease konstukcióban bérbeadják más légitársaságoknak. Saját tulajdonukban egyetlen repülőgép sincs. Négy darab CRJ900-as 2022-ig, kettő 2026 és 2027-ig van a társaságnál, egyet óránkénti díjszabás alapján bérelnek, a használat szerint fizetnek a tulajdonosnak. A maradék két gépet hosszútávra bérlik.

Az Adria azonban felszínen akar maradni, a két lefoglalt gépet visszavásárolták, az 58 éves cég közleményt adott ki: „Az Adria Airways kihívásokkal néz szembe, a vállalat vezetése intenzíven keresi azokat a megoldásokat, amik lehetővé teszik a nagyobb stabilitást. Törekszünk arra, hogy valamennyi menetrendszerinti járatot teljesítsünk, az utasoknak azt tanácsoljuk, hogy a társaság web oldalán kövessék nyomon az aktuális utazási információkat.”

Rok Marlot, a repülési hatóság első embere arra figyelmeztetett, hogy a hitelezők más légijárműveket is visszavehetnek. „Nehéz megjósolni, mi történhet, mivel az Adriának nincs saját tulajdonú repülőgépe. Óránként monitorozzuk a helyzetet.”

Az Adria Airways több mint tízmillió euró veszteséget termelt az első félévben, csökkent a szállított utasok száma, 60 millió eurónyi adósságot halmozott fel a hitelezőkkel szemben, gondjai vannak a késésekkel, járattörlésekkel. Mindezek együttesen jelentős hátrányt jelentenek stratégiai partner keresésében, amire óriási szükségük lenne a működéshez szükséges tőke biztosításához.  

adria_airways_1_940.jpg

Marjan Šarec miniszterelnök azt mondta: „Az állam nem tud segíteni a társaságnak, mivel magántulajdonban van. Ráadásul mérlegei annyira rosszak, hogy bármilyen állami támogatás csak pénzkidobás lenne.”

Békésebb hangot ütött meg az Infrastrukturális Minisztérium: „Nagyon sajnáljuk, hogy tanúi vagyunk az Adria Airways kibontakozó helyzetének, de nincs eszközünk a társaság megsegítésére, mivel 2016 óta magántulajdonban van.” Alenka Bratušek infrastrukturális miniszter többször figyelmeztetett, hogy „a légitársaság eladása a német befektetési cégnek tévedés volt. Szlovénia akkori kormányának olyan stratégiai partnert kellett volna találni a légiközlekedési iparban, ami garantálta volna a fuvarozó hosszútávú létezését és fejlődését ”.

A miniszter megjegyezte, hogy kulcsfontosságú az összeköttetések megtartása európai úti célokkal.  "Jelenleg a legfontosabb a légi üzemeltetés maximális biztonsága. Ha az Adria Airways beszünteti az üzemelést, a mi felelősségünk Szlovénia kapcsolatának biztosítása a külvilággal, ezért készítettünk egy törvényjavaslatot, ami szükség esetén támogatást tesz lehetővé. Ez négy vagy öt uticél lenne, nem az Adria teljes vonalhálózata.” . A miniszter azonban hozzátette, hogy "ez egy bonyolult és időigényes folyamat, amelyet az Európai Bizottságnak jóvá kell hagynia".

Szólj hozzá

stratégiai partner nemzeti légitársaság Adria Airways Croatia Airlines lefoglalták csődhelyzet pénzügyi finanszírozás