2019. sze 30.

"A Bejrut" - 1975. szeptember 30.

írta: Nosztalgikus
"A Bejrut" - 1975. szeptember 30.

Negyvennégy évvel ezelőtt ilyenkor Ferihegyen már mindenki tudta, hogy baj van. Már tudták a malévesek, az lri-sek, mindenki, hogy valami nagyon nagy baj van. Pali bácsi a zöldtoronyban már letépte a telexet, már felhívta a forgalmiban Szentesi Petit, hogy jól érti-e? Már megérkeztek a főnökök, kiadták az utasítást az infós lányoknak, hogy hírzárlat van. Mert baj történt. Még nem tudták, hogy mekkora, csak annyit, hogy 1975. szeptember 30-án hajnalban a MA240-es járata, a HA-LCI lajstromjelű Tu-154-es típusú repülőgép a bejruti leszállás előtt kb. 6 perccel eltűnt a radar képernyőjéről. Később már nem volt kétséges, hogy a repülőgép a tengerbe zuhant. Ötven utas és a tízfőnyi személyzet életét vesztette.

bejrut_ha-lci1_1.jpg

Sokszor és sokan írtak erről a máig felderítetlen katasztrófáról, én is itt a blogon. Most azonban egy könyvbemutató kapcsán szeretnék megemlékezni erről a számunkra mindig is fájdalmas évfordulóról. Fájdalmas akkor is, ha – mint én – még nem voltunk malévesek, még nem dolgoztunk a repülőtéren, nem is ismertük őket, de a családunk tagjai voltak.

Az évfordulóra jelent meg Odze György: A bejrúti rejtély, 1975 c. könyve. Az Aeroparkban tartott könyvbemutatón a szerző elmondta, hogy forgalmistaként élte meg a katasztrófát, negyven éve készül a megírására, de a végső döntést tavaly októberben hozta meg. Átnézett számos dokumentumot, ám egyikről sem lehet megmondani, vajon hiteles-e? Oldalak hiányoznak, nevek vannak kihúzva, kisatírozva. Nem elképzelhetetlen, hogy a levéltári dokumentumokba is belenyúltak. Beszélt diplomatákkal, titkosszolgákkal külföldön és belföldön, mert vannak feltételezett titkosszolgálati szálak. A katasztrófát a bekövetkezte pillanatától kérdések ezrei kísérték, titkok lengték körül, olyan titkok, amikre ma sem derült fény. Óriási volt a politikai nyomás. Sok mindent tudunk és nagyon sok a gyanús körülmény. Miért indult hat órás késéssel a járat Ferihegyről? Miért állt le Bejrutban a légiforgalmi irányítás magnója? Miért küldték várakozó körre a repülőgépet, amikor a térségben nem volt forgalom? Miért nem volt rendezett a repülőgép biztosítása? Számtalan megválaszolatlan kérdés. Ki tette? Miért? Hogyan?

A könyv dokumentumok és fikció keveréke valós személyekkel. Így is történhetett. Ez a könyv „a Bejrutról” Odze György igazsága, amivel szavai szerint nemcsak a halottaknak, mindenkinek tartozott.

halci_szemelyzet.jpg

A MA240 HA-LCI járat 1975. szeptember 30-án Bejrutnál lezuhant személyzetének tagjai:

Pintér János – repülőgép parancsnok

Mohovits Árpád – pilóta

Kvasz Károly – másodpilóta

Horváth István – fedélzeti mérnök

Majoros László – utazó szerelő

Herczegh Miklósné, Németh Lászlóné, Fried Richárd,

Kmeth Ágnes Szentpály Mercedesz - légiutaskísérők

 

Szólj hozzá

katasztrófa Malév Aeropark Bejrut Odze György HA-LCI