2020. máj 31.

Kormányzati segítségek a nyugat-balkáni légitársaságoknak

írta: Nosztalgikus
Kormányzati segítségek a nyugat-balkáni légitársaságoknak

A koronavírus járvány miatti korlátozások, lezárások hatalmas károkat okoznak az idegenforgalomnak, a turizmusnak, ezen belül talán a legnagyobb vesztesek a légitársaságok. A kormányok szinte mindenhol keresik a megoldás lehetőségeit, hogy életben tartsák őket, a rigorózus előírások puhulnak, talán az egyik legjobb példa a Lufthansa, ahol a német kormány kilencmilliárd euró közvetlen támogatást szándékozik folyósítani, igaz, tulajdonrészért cserébe.

A nyugat-balkáni régió légitársaságainak működése az elmúlt hónapokban a Croatia Airlines kivételével, akik egész idő alatt üzemeltek Frankfurtba, szinte kizárólag a külföldön rekedt állampolgárok hazaszállítására és cargo járatokra korlátozódott. A régió légitársaságai már a járvány kitörését megelőzően is jelentős veszteségeket könyveltek el, fennmaradásukat elsősorban állami pénzekből fedezték.airserbiaatrairbus.jpgNémetországhoz hasonlóan lehetséges megoldásnak tartja a tulajdonosi részesedés növelését a szerb kormány is. A szerbiai nemzeti fuvarozó 2013 óta 51%-ban az állam és 49%-ban az Egyesült Arab Emírátus-beli Etihad légitársaság tulajdonában van. A válság ideje alatti pénzügyi veszteségük elérte a 70 millió eurót. Ennek ellenére a szerb kormány és Aleksandar Vučić elnök világossá tette, hogy meg akarják őrizni a nemzeti légitársaságot, flottabővítést, új repülőgépek vásárlását jelentették be. Az illetékes minisztérium szerint ez lehetséges a jelenlegi kedvező piaci helyzetben, mert sokan elálltak a megrendelésektől, az eddigi évekig tartó várakozással ellentétben most szinte azonnal leszállítják a repülőgépet a korábbinál többszörösen alacsonyabb áron. Méginkább így van ez a használt repülőgépek esetében.  

Az Etihad részesedésének esetleges megvásárlásáról még nem hoztak végleges döntést, de az tény, hogy az öböl-menti légitársaság nagyon kevés beruházást hajtott végre az elmúlt években az Air Serbiában, a partnerség szinte már csak papíron létezik.  A végső döntést azonban minden bizonnyal a két ország vezetőinek egyetértésével hozzák meg.croatiaairlines_j_skof.jpgA horvát kormány az enyhébb uniós előírásokat figyelembe véve jelentős támogatást adott a Croatia Airlinesnak. A belföldi forgalom részleges helyreállítása után a társaság azt tervezi, hogy fokozatosan újraéleszti nemzetközi útvonalait, összhangban a járványügyi helyzet alakulásával és az illetékes közegészségügyi hatóságok és légiközlekedési intézmények döntéseivel. Az elmúlt években a horvát légitársaság súlyos pénzügyi gondokkal küzdött, kérdéses, hogy ez az enyhítés a pénzügyi támogatások tekintetében kihúzza-e a bajból. Minden esetre hosszútávú lízing konstrukcióban vásároltak egy új, 150 férőhelyes, nyolc éves Airbus A319-est. Ez a légitársaság legfiatalabb repülőgépe.  montenegro_airlines_2.pngFlottafiatalítást és bővítést tervez az állami támogatásra biztosan számítható Montenegro Airlines is. A géppark négy repülőgépe közül egy tulajdon, három lízingelt. A társaság a flotta egységesítésére törekszik, hogy csökkentsék a költségeket.  Jelenleg két gépet a GECAS-tól (tőlük annak idején a Malév is bérelt repülőgépeket) lízingelnek, ezek szerződése 2023-ban és 2024-ben jár le, egy kedvező megállapodás esetén szeretnék ezt a két gépet a lejárat előtt megvásárolni.  

A FlyBosnia magántulajdonban lévő légitársaság, nem kap pénzügyi támogatást a boszniai kormánytól, a segítség abban állt, hogy a járvány alatti vészhelyzet idején állami intézményeknek végzett munkát.flybosnia_second_a319_e7-fbb.jpgVélhetően minden kormány meg fogja találni az eszközöket, hogy támogassa a légitársaságokat, különös tekintettel arra, hogy a volt Jugoszlávia több országában ez választási év, és nem szeretnék egy részben, vagy teljesen állami tulajdonú légitársaság csődjét. A pénzügyi segítésektől függetlenül ez a válság arra is figyelmezteti a légi fuvarozókat, hogy a beruházások megtérüléséhez egyes vállalatoknak változtatniuk kell a stratégiájukon és megfelelően kell tudni pozícionálni magukat a piacon. Ki kell használniuk a most kínálkozó lehetőséget a korosabb repülőgépek gazdaságosabb, fiatalabbra cserélésére, az erőforrások bölcsebb felhasználására. Egy zágrábi repülési elemző szerint „meg kell ragadni a lehetőséget, ami az utcán hever.”

foto: croatiaairlines.com

Szólj hozzá

légitársaság Air Serbia Croatia Airlines Montenegro Airlines Nyugat-Balkán FlyBosnia